Gå til innhold

er det mye å drikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

1 L absolutt vodka fra mandag til fredag? Det ble kjøpt en ny idag.

Bekymret kone.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alene? Ja.

Anonymkode: 2bdc0...f4f

Skrevet

Ja! Spesielt siden det er hverdager!

Anonymkode: 2f62b...95c

Skrevet

1l vodka?! Det er vel totalt hva vi har fått i oss iløped av de siste ti årene...tilsammen😏 

1 flaske vin fra mandag til fredag, innafor...men vodka i ukedagene, da drikker du ikke for "kosens skyld" lenger. Desverre. 

Anonymkode: 0c29b...ea9

Skrevet

Bekymringsverdig. Og jeg er liberal. 

Skrevet

Ja det er mye - og jeg også er liberal 

Skrevet

En liter vodka tilsvarer ca 27 alkoholenheter iflg. en av promillekalkulatorene på nett. Man bruker si at over 14 enheter pr. uke medfører en helserisiko, og den økes selvfølgelig jo mer over dette man drikker.

Denne personen har altså drukket dobbelt så mye som det som er maks anbefaling for en uke, og personen har drukket dette på bare fire dager. Så spørs det hvor mye av den nye literen personen drikker i dag, i morgen og søndag...

Denne personen har mest trolig et svært alvorlig alkoholproblem, i klasse alkoholiker.

Hvis dette er en ganske normal drikkeuke for vedkommende og personen ikke vil skaffe seg hjelp selv, kontakt vedkommendes fastlege og fortell denne hvor stort alkoholforbruk vedkommende har. Da kan legen neste gang ta div. blodprøver som bør tas av alkoholikere og ta opp problemet. Vet du ikke hvem fastlegen er kan du også kontakte kommunelegen og be denne videreformidle informasjonen til vedkommendes fastlege.

Er du pårørende til denne personen så anbefaler jeg deg å ta kontakt med en av støttegruppene for rusmisbrukere eller alkoholikere, du finner dem om du googler.

Anonymkode: 1e420...b2d

Skrevet

Dette er mye. Mannen min tar en øl nesten hver kveld, noe jeg absolutt syns er nok - men han er ikke i nærheten av å konsumere så mye alkohol som dette.

Anonymkode: d057e...953

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...