Gå til innhold

Seteleie, se hit dere med erfaring rundt det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venter mitt 4.barn , var på ultralyd i går da jordmor mistenkte babyen har lagt i seteleie , noe som ble bekreftet med ultralyd i går uke 37.

Så nå sitter jeg her med kun en uke å bestemme meg for keisersnitt eller vanlig fødsel. 

Å prøve å snu er utelukket da jeg har lest og sett videoer av det der komplikasjoner kunne oppstå som blødning, endring i hjerterytmen til barnet osv. 

Jeg vet babyen KAN snu seg, men magefølelsen sier noe annet. 

Hva var din setefødsel erfaring ?

Anonymkode: 85e59...774

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde planer om å føde vaginalt, men da jeg fikk vite at en venninne til min søster sitt barn fikk komplikasjoner, valgte jeg ks. Barnet hennes fikk ikke nok oksygen og satt fast, ble multihandikappet ..... sa dette på sykehuset, og var ikke problem å få ks. Prøvde å snu barnet først, men det ville ikke!

Anonymkode: 01dac...7d2

Skrevet

Jeg har født i seteleie. Gikk veldig bra. Var tvillingfødsel.

Anonymkode: fe8ff...540

Skrevet

Takk for svar til dere begge. 

Ut i fra det jeg har lest meg fram til og blitt orientert om så er vanlig fødsel det de anbefaler, men selv en vanlig fødsel kan ende i hastesnitt.

Har ikke noe lyst å ta hverken planlagt eller hastesnitt, alt ved keisersnitt skremmer meg utrolig.

Men så har jeg også lest at det er 50/50 sjanse for ukomplisert vaginalt fødsel i seteleie, så uansett hva jeg velger så er det med store sjanser for komplikasjoner. 

HI

Anonymkode: 85e59...774

Skrevet

Min venninne, som jobbet på fødeavdelingen på Rikshospitalet i mange år, sa en gang til meg at hun aldri ville ha utsatt seg for en setefødsel. Hun sa at selv om det går bra for noen, så er det så mange som får så alvorlige skader i underlivet at hun mente det var uetisk å ikke opplyse kvinner om dette. Og hun jobbet faktisk med å få kvinner med fødselsangst til å velge naturlig fødsel, så hun var ikke veldig tilhenger av unødvendige keisersnitt.

Anonymkode: e57d8...ee1

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Min venninne, som jobbet på fødeavdelingen på Rikshospitalet i mange år, sa en gang til meg at hun aldri ville ha utsatt seg for en setefødsel. Hun sa at selv om det går bra for noen, så er det så mange som får så alvorlige skader i underlivet at hun mente det var uetisk å ikke opplyse kvinner om dette. Og hun jobbet faktisk med å få kvinner med fødselsangst til å velge naturlig fødsel, så hun var ikke veldig tilhenger av unødvendige keisersnitt.

Mens to av gynekologene her valgte å føde i seteleie. Fordi de vet om komplikasjonene som kan skje ved ks. 

Anonymkode: bcb90...a31

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mens to av gynekologene her valgte å føde i seteleie. Fordi de vet om komplikasjonene som kan skje ved ks. 

Hva så?

Skrevet

Jobber innenfor helse og føler de fleste mener risikoen er større enn det som er greit mtp setefødsel. Jeg hadde gått for planlagt snitt, uten tvil. Og jeg er stor fan av vaginal fødsel, men her er risikoen for stor (for meg).

Anonymkode: ca44d...561

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva så?

At de vet hva de snakker om kanskje?? 

Skrevet

Jeg fikk ikke lov å føde vaginalt pga for smalt bekken. Men før jeg fikk vite det var jeg veldig usikker. Tanta mi har født tre vanlig vei (inkludert en stjernekikker) og en i sete. Hun sa at setefødselen var helt klart verst. Jeg snakket med mange i tiden jeg trodde jeg måtte ta et valg og det var veldig varierende hva folk mente. Det beste er vel å føde normalt, men det er størst sjangse for komplikasjoner når man gjør det (er min erfaring). Lykke til med valget 😊

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At de vet hva de snakker om kanskje?? 

At de har tatt det valget, gjør ikke andre kvalifiserte personers syn på saken mindre relevant eller kompetent.

Skrevet

Jeg valgte vaginalfødsel. Jeg ble fortalt at den fødsel legen som skal være tilstede skal ha hat et viss antall setefødsel bak seg for å skulle ta i mot barnet. Ja det er en risiko uansett med det er det også med ks. Jeg valgte vaginalfødsel etter flere samtaler med forskjellige fødselsleger og jordmor da de alle anbefalte vaginal men kunne ikke stoppe meg for om jeg ønsket planlagt ks. De fortalte at de ville komme til å klippe meg og det ville være på plass barnelege eller slik som var klar til å ta imot barnet om noe skulle skje. 

Jeg valgte vaginal grunnet jeg var så livredd å skulle ta ks. Selvom mange rundt meg anbefalte meg å ta ks grunnet risikoen for hastesnitt og komplikasjoner. Jeg er idag glad jeg valgte vaginal og stolte på meg selv. Jeg fikk epidural da dette var anbefalt, men da fødselen startet skjedde det så fort at de rakk aldri å klippe, etter 2 press var kroppen ute og de startet å snu og vende på babyen for å få ut armene og skuldrene (det var for meg den værste parten) så tok de en en slags tang å hjalp ut hode med. Babyen hadde det fint og alt var bra. Jeg fikk kun 3 små rifter. For meg så var det en drømmefødsel selvom jeg var veldig redd til det hele ta jeg viste dette skulle være setefødsel. Jeg angrer ikke på mitt valg, men det er kun du som kjenner på dine følelser så må ta valget etter hva du føler er best for deg og ditt barn. En vaginal fødsel kan gå veldig fint men det kan også gå galt.   Hadde jeg stått for dette valget igjen ville jeg ha valgt vaginalt igjen men det er på grunn av god erfaring for sist fødsel.

Anonymkode: 8f705...239

Skrevet

Jeg fødte vaginalt, det var ikke noe jeg kunne velge (Haukeland sykehus). Imidlertid fikk jeg epidural med en gang, og beskjed om at de ikke ville nøle med hastekeisersnitt hvis det ble ansett som nødvendig. 

For meg gikk dette veldig, veldig bra. Det var min andre fødsel, og ungen var ute seks timer etter at vannet gikk. Tror jeg brukte 3-4 pressrier på å presse ut babyen. Jeg ble godt ivaretatt av utrolig dyktige folk. Min første fødsel var vanlig, men mye mye verre. 

Det er umulig for meg å vite om du også kommer til å være så heldig, men det går altså an 😊

Anonymkode: 2f343...f69

Skrevet

Kan legge til at jeg ikke revnet i det hele tatt. De klipper rutinemessig, men utover det var det ingenting å sy. Og det var mindre vondt enn ved første fødsel. 

Anonymkode: 2f343...f69

Skrevet

min snudde seg i uke 40,så enda tid :)

Anonymkode: 7ba2f...886

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...