Gå til innhold

Lærer midt i eksamen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom en får opp elever til eksamen, skal man selvfølgelig være til stede for dem for diverse veiledning. Vi lærere "mister" alt av såkalte fritimer (undervisningsfrie timer), for denne obligatoriske veiledningen. Dette er en del av jobben, helt greit. Men hva med når obligatorisk (og andre obligatoriske oppgaver) veiledning treffer på tider når læreren faktisk har fri? Altså ikke har plikt til å være på jobb engang?

Har en rett på timebetaling da? Jeg har i alle år godtatt at det blir litt sånn. Dette året har imidlertid vært helt ekstremt! Nå begynner jeg faktisk å bli lei. Arbeidstidsavtalen min er ikke verdt papiret den er skrevet på😔!

Anonymkode: 98694...d9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden elever har krav på veiledning, men ikke nødvendigvis fra faglærer, så har dette aldri vært noe tema her. 

Ville tatt dette opp med tillitsvalgt. 

Skrevet

Dere finner dere i mye drittbehandling

Skrevet

Da får jeg det utbetalt, eller godtgjort som avspasering til senere, alt ettersom om jeg jobber 100% eller mindre. Jobber du 100% har du krav på timesbetalt og 50%, eller avspasering og 50%.

Anonymkode: 2e2e8...389

Skrevet

Er det elever dom "krever" veiledning på kveldstid? Eller jobber du deltid? Skjønner ikke helt problemstillingen. Er det på kveld må det vel være ok å si nei?

Anonymkode: f4380...e77

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det elever dom "krever" veiledning på kveldstid? Eller jobber du deltid? Skjønner ikke helt problemstillingen. Er det på kveld må det vel være ok å si nei?

Anonymkode: f4380...e77

Elever får en forberedelsesdag før eksamen, da har de krav på veiledning (men ikke nødvendigvis av faglærer). Dersom du er faglærer, men ikke jobber den dagen, men likevel må møte så mener jeg du skal ha det kompensert. Det har ikke hi fått. 

Skrevet
På 15. juni 2017 den 20.34, Anonym bruker skrev:

Da får jeg det utbetalt, eller godtgjort som avspasering til senere, alt ettersom om jeg jobber 100% eller mindre. Jobber du 100% har du krav på timesbetalt og 50%, eller avspasering og 50%.

Men når skal den avspaseringen liksom finne sted? Skoleåret er jo som det er.

Anonymkode: 6f241...202

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men når skal den avspaseringen liksom finne sted? Skoleåret er jo som det er.

Anonymkode: 6f241...202

Det som jeg nå har tilgode etter muntlig eksamen, får jeg overført til neste skoleår. All overtid må jo godkjennes, og da avtales enten overføring eller utbetaling med leder :-)

Skrevet
På 15.6.2017 den 18.54, Anonym bruker skrev:

Dersom en får opp elever til eksamen, skal man selvfølgelig være til stede for dem for diverse veiledning. Vi lærere "mister" alt av såkalte fritimer (undervisningsfrie timer), for denne obligatoriske veiledningen. Dette er en del av jobben, helt greit. Men hva med når obligatorisk (og andre obligatoriske oppgaver) veiledning treffer på tider når læreren faktisk har fri? Altså ikke har plikt til å være på jobb engang?

Har en rett på timebetaling da? Jeg har i alle år godtatt at det blir litt sånn. Dette året har imidlertid vært helt ekstremt! Nå begynner jeg faktisk å bli lei. Arbeidstidsavtalen min er ikke verdt papiret den er skrevet på😔!

Anonymkode: 98694...d9a

Du har misforstått hvordan arbeidstidsavtalen vår fungerer. Selv om du gjennom året feks har undervisningsfri på tirsdager, betyr ikke det at du ikke skal jobbe tirsdag i eksamensperioden. Arbeidsåret ditt er på 1687,5 arbeidstimer, og din arbeidsgiver kan disponere disse timene relativt fritt. Så dermed er det ingenting i veien for at du må møte på jobb for å drive veiledning når du "faktisk har fri". For veiledning i forbindelse med eksamen er en del av den prosenten som hører til faget.

Dette gjelder selv om man ikke jobber 100% -  selv om det selvsagt er viktig at arbeidsgiveren gir deg 14 dagers varsel på endring av de ytre rammene for arbeidstiden din.

Anonymkode: 7dbd9...1c0

Skrevet

Undervisningsfri er ikke nødvendigvis ensbetydende med fri fra jobben. 

Førstkommende tirsdag skal jeg avvikle muntlig eksamen selv om timeplanen min sier at jeg kun har en undervisningstime denne dagen. Dette er uansett en del av jobben min, og det overstyrer den daglige timeplanen. 

Jobber du deltid, så kan denne type eksamensjobbing utløse overtid, ellers ikke. 

Anonymkode: 6127e...b5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...