Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #1 Skrevet 15. juni 2017 Hatt en krukke ved døra som har blomstret så vanvittig fint fram til for noen dager siden. Skulle rydde i dem nå, knipe av gamle osv, da så jeg dette: Hva er de rare egg/frø greiene på øverste bilde? Og hva er dette "dunet" på nederste bilde, og ikke minst hva gjør jeg? Våget ikke ta på det i tilfelle det var noe ekkelt Anonymkode: 40669...db5
sug lut Skrevet 15. juni 2017 #2 Skrevet 15. juni 2017 Uæh. Fjern dem, kast hele planta (ikke på komposten). Vet ikke hva slags utøy det er, men det bør definitivt bort før det sprer seg - det meste av egg som legges på planter klekkes til beist som reinspiser planta for alt grønt før de drar sin vei.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #3 Skrevet 15. juni 2017 Kast hele planta i søppeldunken til restavfall. Anonymkode: c5034...fb7
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #4 Skrevet 15. juni 2017 Neeeei, jeg er så glad i denne, den blomstret så fint Står heldigvis helt alene. Alle de andre plantene har jeg på andre siden av huset. HI Anonymkode: 40669...db5
lavendelblomst Skrevet 15. juni 2017 #5 Skrevet 15. juni 2017 Det øverste bildet. Det er frø, du må fjerne døde blomster for at den ikke skal få frø. Helst før den kommer så langt. Målet til planta er å lage nye planter, når den har klart det, så stopper den å lage blomster. Det andre bildet: jeg ville fjernet planta, men du kan prøve å klippe den ned og "bade" den i grønnsåpevann. Det kan kanskje hjelpe, men lover ingenting.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #6 Skrevet 15. juni 2017 1 minutt siden, lavendelblomst skrev: Det øverste bildet. Det er frø, du må fjerne døde blomster for at den ikke skal få frø. Helst før den kommer så langt. Målet til planta er å lage nye planter, når den har klart det, så stopper den å lage blomster. Det andre bildet: jeg ville fjernet planta, men du kan prøve å klippe den ned og "bade" den i grønnsåpevann. Det kan kanskje hjelpe, men lover ingenting. Ok, så det kommer ikke ekle smykryp ut når jeg fjerner det? Jeg er ganske nybegynner, så prøver å lære meg alt denne sommeren. De døde blomstene kom etter et par dagers drittvær hvor jeg ikke sjekket den, men da skal jeg være enda mer nøye heretter. Ang.det siste bilde, kan jeg (med hansker på) fjerne alt som er berørt og håpe testen ikke er smittet? Hva er det egentlig? Hi Anonymkode: 40669...db5
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #7 Skrevet 15. juni 2017 Den øverste er bare en frøkapsel som har åpnet seg. Du kan så frøene som ligger inni så får du kanskje noen nye småplanter litt senere i sommer ( har gjort det mange ganger), men du bør jo knipe vekk frøkapslene før de kommer så langt for blomstringens skyld. Det nederste klarer jeg ikke å se hva er. Kan det være mugg pga fuktighet? Anonymkode: ee542...8c6
*Nøtta* Skrevet 15. juni 2017 #8 Skrevet 15. juni 2017 Rolig,rolig,ingen grunn til panikk. Det første bildet viser som nevnt tidligere i tråden bare en frøkapsel Det andre bildet viser god gammeldags mugg. Det er mygla plantedeler og bare å plukke bort. Rusk litt i planten innimellom så hindrer du at det mygler mer.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #9 Skrevet 15. juni 2017 Takk. Da skal jeg plante om imorgen. Muggen kom etter ekstremt regnvær. Det skal jeg klare å fikse. Alt er love igjen Anonymkode: 40669...db5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå