Gå til innhold

Har jeg eller mannen rett her?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Treåringen er syk og det er ikke uvanlig at feberen går over 39. Han mener vi skal gi paracet da uansett og jeg mener det motsatte. Jeg velger å gi når almenntilstanden er nedsatt, for når hun får paracet blir hun "frisk" og løper rundt og vil herje og ikke får slappet av. I dag f.eks så er feberen over 39, ingen tegn på ubehag, spiser og drikker, er bare litt slapp og kan sitte i sofaen med en film i armkroken og slappe av. Hun klarer kanskje til og med å sove. Da gir jeg ikke paracet, mannen er helt uenig. 

Anonymkode: 6c833...b5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å gi paracet ved 39 grader så lenge hun ikke er plaget. Min 5-åring får paracet ved 39, men da er han veldig dårlig, og det har skjedd kanskje 2-3 ganger i løpet av livet hans. Som regel bikker han såvidt 38 når han har feber. Så når det er behov for paracet er jo veldig individuelt, men 39 er ikke akkurat farlig høyt.

Anonymkode: 9b110...e16

Skrevet

Paracet gis etter almenntilstanden. Noen ganger trenger mine det på 38 og andre ganger ikke før 39. 

Uansett, minste hadde feberkramper en gang så hun skal helst ikke over 39 sier legene. 

Og om den er stabil på 39 er det greit å vente, er den stigende så gir jeg før 39 for det er vanskeligere å få ned temperaturen når den bikker 40 enn 39. Også et tips fra legen. 

Anonymkode: bcdc6...565

Skrevet

Etter hva jeg har lært så "koker" feberen ut sykdommen, så jeg pleier aldri å gi eller ta Paracet hvos ikke man har ubehag. Nå har jeg heller ikke opplevd at feberen stiger til over 39,5 heller da.

 

Hilsen IKKE helsepersonell 😊

Anonymkode: 628ff...136

Skrevet

Jeg mener du har rett, når jenta er i fin form og spiser og drikker. Kle heller av alt av klær, og ha det litt kjølig inne om mulig.

Skrevet

Kan dere ikke ha ulikt syn på dette bare?

Når du er hjemme med henne, gjør det på din måte = ikke Paracet. Når mannen er hjemme, får han håndtere situasjonen sånn han syns er best. Skjønner ikke hvorfor alt må detaljstyres sånn. 

Skrevet

Enig med deg. Det er ingen grunn til å gi paraccet eller andre smertestillende så lenge barnet ikke er plaget. Søvn er den beste medisin ved slik sykdom, så all søvn er god søvn! Bedre å få sove det av seg enn å herje rundt

Anonymkode: f0248...6a3

Skrevet

Hvis jenta leker mer aktivt med Paracet så er jo allmenntilstanden påvirket. Da har hun det jo bedre med Paracet. Men såklart, det er jo mer jobb for dere da når hun ikke bare sitter og sløver foran TV eller sover... 

Anonymkode: 36212...494

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Treåringen er syk og det er ikke uvanlig at feberen går over 39. Han mener vi skal gi paracet da uansett og jeg mener det motsatte. Jeg velger å gi når almenntilstanden er nedsatt, for når hun får paracet blir hun "frisk" og løper rundt og vil herje og ikke får slappet av. I dag f.eks så er feberen over 39, ingen tegn på ubehag, spiser og drikker, er bare litt slapp og kan sitte i sofaen med en film i armkroken og slappe av. Hun klarer kanskje til og med å sove. Da gir jeg ikke paracet, mannen er helt uenig. 

Anonymkode: 6c833...b5c

Jeg gir Paracet når feberen nærmer seg 40 (dvs ca 39,7 og oppover), om barnet har vondt eller når allmenntilstanden er dårlig. Enig med deg her.

Anonymkode: 67088...542

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis jenta leker mer aktivt med Paracet så er jo allmenntilstanden påvirket. Da har hun det jo bedre med Paracet. Men såklart, det er jo mer jobb for dere da når hun ikke bare sitter og sløver foran TV eller sover... 

Anonymkode: 36212...494

På den annen side er det helt hull i hodet å medisinere barnet fordi man ikke vil fremstå som "lat" mor. Hvis barnet ikke har det vondt eller er i faresonen for feberkramper, men spiser, drikker og er fornøyd selv om hun er litt slapp, mener jeg at man må kunne la være å gi paracet uten at noen skal begynne å antyde at man ikke gidder å ta vare på barnet sitt. Jeg mener i alle fall at medisinering skal ha en hensikt ut over å la barnet slippe å være forbigående slapp.

Skrevet
45 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

På den annen side er det helt hull i hodet å medisinere barnet fordi man ikke vil fremstå som "lat" mor. Hvis barnet ikke har det vondt eller er i faresonen for feberkramper, men spiser, drikker og er fornøyd selv om hun er litt slapp, mener jeg at man må kunne la være å gi paracet uten at noen skal begynne å antyde at man ikke gidder å ta vare på barnet sitt. Jeg mener i alle fall at medisinering skal ha en hensikt ut over å la barnet slippe å være forbigående slapp.

Helt enig med deg!

I tillegg binder paracet seg til samme reseptorer som sink, noe som gjør at man får dårligere opptak av sink, noe som immunforsvaret er avhengig av for å bekjempe sykdom.

Medisiner skal gis ved behov, bare slapphet er normalt ikke et slikt behov.

Anonymkode: afc7e...834

Skrevet

Gir alltid paracet om kvelden om de har rundt 39 og høyere, mye fordi jeg er redd for feberkramper mens jeg sover. Dette med feberkramper er det jo en viss arvelighet i, og når søsken, søskenbarn, foreldre osv har hatt det tar jeg ingen sjanser der.

På dagtid gir jeg paracet om de trenger det pga smerter, ubehag eller allmenntilstand.

Anonymkode: 8ed11...4b9

Skrevet

Har aldri gitt Paracet noen gang til noen av mine tre barn... 

Anonymkode: e2a0c...feb

Skrevet

Paracet gis etter allmenntilstand, smerter osv. Det er faktisk gunstig for immunforsvaret å ha litt høy temperatur for å bekjempe infeksjonen. Det er jo derfor kroppen justerer temp. opp ved sykdom.

Anonymkode: a46a8...912

Skrevet

Tråden er moderert. Begrunnelse:

* Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/yrkestitler innenfor helsesektoren. Dette gjelder sykepleiere, leger, psykologer etc. Barn I Magen/Din Baby har ingen mulighet til å verifisere om menneskene bak innleggene faktisk sitter med kompetansen de gir uttrykk for å ha, og vi kan derfor ikke la slike innlegg bli stående.

Kira, moderator 

Skrevet

Da svarer jeg igjen, det jeg svarte hun/de som utga seg som helsepersonell.

Det er ganske elementær fysiologi å vite at feber er med på å hjelpe immunforsvaret til å bekjempe og drepe virus og bakterier (bør være elementært for helsepersonell). Dvs. man skal ikke gi febernedsettende hvis det ikke er behov for det, men man bør også kunne å vurdere når det bør eller kan gis.

Her er hva lommelegen sier: "Febernedsettende medisin? Du bør ikke gi febernedsettende medisin uten videre. Husk at feber hjelper til med å drepe bakterier og virus. Hvis feberen ikke er høy eller gir store plager, trenger du ikke å gi febernedsettende medisin. Hvis den syke har feber over 39-40ºC og har det vondt, kan du gi febernedsettende tabletter, stikkpiller eller mikstur. Barn som har hatt feberkramper før, kan få febernedsettende også før feberen blir høy, eller hvis feberen stiger fort."

http://www.lommelegen.no/artikkel/feber

Anonymkode: afc7e...834

Skrevet
8 timer siden, Mostly Harmless skrev:

På den annen side er det helt hull i hodet å medisinere barnet fordi man ikke vil fremstå som "lat" mor. Hvis barnet ikke har det vondt eller er i faresonen for feberkramper, men spiser, drikker og er fornøyd selv om hun er litt slapp, mener jeg at man må kunne la være å gi paracet uten at noen skal begynne å antyde at man ikke gidder å ta vare på barnet sitt. Jeg mener i alle fall at medisinering skal ha en hensikt ut over å la barnet slippe å være forbigående slapp.

Slapp; det er nå liksom definisjonen på nedsatt allmenntilstand det da. Og det er jo den og ikke grader feber som teller mest når man vurderer medisinering. 

Anonymkode: 36212...494

Skrevet
15 timer siden, Jordskokk skrev:

Kan dere ikke ha ulikt syn på dette bare?

Når du er hjemme med henne, gjør det på din måte = ikke Paracet. Når mannen er hjemme, får han håndtere situasjonen sånn han syns er best. Skjønner ikke hvorfor alt må detaljstyres sånn. 

Enig. Det er da hipp som happ! 

Anonymkode: 418d8...72f

Skrevet

Dy gjør som du gjør mannen gjør som han gjør! Kanskje han ikke er komfortabel med høy temp når han er alene med jenta.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Slapp; det er nå liksom definisjonen på nedsatt allmenntilstand det da. Og det er jo den og ikke grader feber som teller mest når man vurderer medisinering. 

Anonymkode: 36212...494

Slapp, men drikker og til og med spiser, er ikke nedsatt allmenntilstand i den forstand at det i seg selv er grunn til å medisinere i min bok. 

Altså, jeg har gitt paracet ved slike temperaturer selv, jeg, men da har barnet vært plaget og uvillig til å drikke.

Nå har jeg derimot syk toåring med feber og god appetitt, og han får ikke paracet selv om han ikke er like livlig som vanlig. Og det har ingenting med at jeg ikke gidder å passe på ham å gjøre, men at jeg ikke synes man skal medisinere bort ethvert lite ubehag. 

Skrevet

Mine var syk med feber i mange mange dager hvis jeg ikke "slo den av" med paracet. Altså senket med medisin, slik at kroppen kom i form igjen. Det er en myte at feber er "bra" for barn, det er heller ikke bra med nedsatt allmenntilstand.. Min minste var i en periode veldig mye syk med øre og halsbetennelser. Vi hadde nok brukt kvoten sykt barn allerede i januar om hun ikke skulle fått medisin og feberdempende. 

Anonymkode: 132f1...c7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...