Anonym bruker Skrevet 14. juni 2017 #1 Skrevet 14. juni 2017 For tre-fire uker siden begynte jeg å reagere hvis jeg drakk melk. Bare bitelitt. Svimmelhet. Nå etter 3-4 uker så er det så ille at jeg begynner å klø og hovner opp I halsen, og blir svimmel og dårlig hvis jeg spiser et knekkebrød med ost. Blir bare verre og verre. Er det noe jeg kan gjøre!? Går på allergimedisin året rundt. Melk er en kjempestor del av kostholdet mitt Anonymkode: 2a01b...23c
It's all about me Skrevet 14. juni 2017 #2 Skrevet 14. juni 2017 Dropp melk totalt over en lengre periode og innfør det sakte igjen. Opplevde det samme, å plutselig bli allergisk i voksen alder. Men reagerte med vanvittig hodepine. Var laktose jeg reagerte på, men etter en 3-4 år uten eller på laktrase tabletter var det helt borte. Jeg er stordrikker av melk nå.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2017 #3 Skrevet 14. juni 2017 Jeg vil tro at hvis du kutter alt av melkeprodukter i en lang periode så vil også den andre allergien din bli bedre. Det er en omstilling å gå til melkefri kost, men det er en vane det også. Anonymkode: 6aa99...772
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2017 #4 Skrevet 14. juni 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg vil tro at hvis du kutter alt av melkeprodukter i en lang periode så vil også den andre allergien din bli bedre. Det er en omstilling å gå til melkefri kost, men det er en vane det også. Anonymkode: 6aa99...772 Hva kan jeg erstatte det med da? Anonymkode: 2a01b...23c
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2017 #5 Skrevet 14. juni 2017 7 timer siden, +++ skrev: Dropp melk totalt over en lengre periode og innfør det sakte igjen. Opplevde det samme, å plutselig bli allergisk i voksen alder. Men reagerte med vanvittig hodepine. Var laktose jeg reagerte på, men etter en 3-4 år uten eller på laktrase tabletter var det helt borte. Jeg er stordrikker av melk nå. Har tatt test. Slår ikke ut på laktose. Hva er laktrase tabletter? Anonymkode: 2a01b...23c
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2017 #6 Skrevet 14. juni 2017 7 timer siden, +++ skrev: Dropp melk totalt over en lengre periode og innfør det sakte igjen. Opplevde det samme, å plutselig bli allergisk i voksen alder. Men reagerte med vanvittig hodepine. Var laktose jeg reagerte på, men etter en 3-4 år uten eller på laktrase tabletter var det helt borte. Jeg er stordrikker av melk nå. Har tatt test. Slår ikke ut på laktose. Hva er laktrase tabletter? Anonymkode: 2a01b...23c
It's all about me Skrevet 14. juni 2017 #7 Skrevet 14. juni 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har tatt test. Slår ikke ut på laktose. Hva er laktrase tabletter? Anonymkode: 2a01b...23c Laktrase er tablett som tilfører det enzymet en mangler hvis en har intoleranse for laktose. Da kan man spise litt uten å bli dårlig.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2017 #8 Skrevet 14. juni 2017 2 timer siden, +++ skrev: Laktrase er tablett som tilfører det enzymet en mangler hvis en har intoleranse for laktose. Da kan man spise litt uten å bli dårlig. Ok. Hjelper ikke meg da. Anonymkode: 2a01b...23c
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2017 #9 Skrevet 14. juni 2017 Er du sikker på at det er melk du reagerer på da? Jeg har aldri hørt at man kan reagere på en slik måte ved inntak av melkeprodukter. Korn, rug og hvete derimot... Anonymkode: 29190...b8c
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2017 #10 Skrevet 14. juni 2017 13 timer siden, Anonym bruker skrev: For tre-fire uker siden begynte jeg å reagere hvis jeg drakk melk. Bare bitelitt. Svimmelhet. Nå etter 3-4 uker så er det så ille at jeg begynner å klø og hovner opp I halsen, og blir svimmel og dårlig hvis jeg spiser et knekkebrød med ost. Blir bare verre og verre. Er det noe jeg kan gjøre!? Går på allergimedisin året rundt. Melk er en kjempestor del av kostholdet mitt Anonymkode: 2a01b...23c Hvorfor i alle dager har du ikke vært hos legen? Jeg blir litt sjokkert at du ikke har vært det når du hovner opp i halsen. Anonymkode: 2b9d0...90e
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #11 Skrevet 15. juni 2017 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Er du sikker på at det er melk du reagerer på da? Jeg har aldri hørt at man kan reagere på en slik måte ved inntak av melkeprodukter. Korn, rug og hvete derimot... Anonymkode: 29190...b8c Ja. Ellers hadde jeg ikke skrevet det. Anonymkode: 2a01b...23c
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #12 Skrevet 15. juni 2017 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja. Ellers hadde jeg ikke skrevet det. Anonymkode: 2a01b...23c Du har fremdeles ikke vært hos legen? Anonymkode: 2b9d0...90e
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #13 Skrevet 15. juni 2017 Du kan f.eks dra til legen.. Anonymkode: 1bf49...8c8
Roheryn Skrevet 15. juni 2017 #14 Skrevet 15. juni 2017 23 timer siden, Anonym bruker skrev: Er du sikker på at det er melk du reagerer på da? Jeg har aldri hørt at man kan reagere på en slik måte ved inntak av melkeprodukter. Korn, rug og hvete derimot... Anonymkode: 29190...b8c Joda, man kan reagere sånn på melkeprotein. Sønnen min har melkeproteinallergi, og reagerer med hissig elveblest om han får selv spor av melk på huden, og får han det i seg får han kløe i hele kroppen, eksem og tett, rennende nese. Det er ikke uvanlig. Til HI: melkefritt går bra når du blir vant til det! Men punkt 1: GÅ TIL LEGEN! du går ikke rundt med alvorlige allergiske reaksjoner uten å kontakte lege. Og skal du kutte melk: husk å kutte alt. Det er melk overalt - i såper og tannkremer og godteri og kremer og jeg vet ikke hva. Og melk kan hete veldig mye forskjellig i innholdsfortegnelser. I starten må du lese alle innholdsfortegnelser - for alt som skal i eller på kroppen. Men etter noen uker går det bedre! Av erstatninger synes jeg havremelk er gull i alt av bakst og det meste av matlaging. Har du det og melkefri margarin (blå soft flora/blå melange) kommer du langt 😊 oatly har mange fine produkter - kaffefløte, matfløte, smøreost, rømme +++ Jeg er melkefri på andre året pga amming av nevnte allergiker, og jeg er også melkeelsker. Men det går fint! 😊
Roheryn Skrevet 15. juni 2017 #15 Skrevet 15. juni 2017 Her finner du forresten en liste over melkeord: https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/mat-og-matoverfolsomhet/melkeallergi-/ Allergener i matvarer skal alltid stå uthevet i innholdsfortegnelsen. I kosmetikk og sånn er det verre, for der er det ikke krav om utheving og de kan hete andre ting. Men se etter ord som starter eller slutter med lac 😊 zendium tannkrem inneholder melkeprotein i alle fall, og en god del håndsåper.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #16 Skrevet 15. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja. Ellers hadde jeg ikke skrevet det. Anonymkode: 2a01b...23c Det kunne være noe annet vet du. og du trenger ikke svare spydig btw! Anonymkode: 29190...b8c
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #17 Skrevet 15. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det kunne være noe annet vet du. og du trenger ikke svare spydig btw! Anonymkode: 29190...b8c Spydig? Jeg? Det er du som er spydig som tror at jeg er dum som ikke skjønner hva jeg reagerer på. Jeg har allerede forsøkt og testet det ut i snart en måned. Anonymkode: 2a01b...23c
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #18 Skrevet 15. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du har fremdeles ikke vært hos legen? Anonymkode: 2b9d0...90e Jeg var hos legen i oktober, januar, februar, mars, april, mai og juni. Regner med flere turer frem til jeg får time på sykehuset. Anonymkode: 2a01b...23c
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #19 Skrevet 15. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du kan f.eks dra til legen.. Anonymkode: 1bf49...8c8 Jeg har f.eks vært der 15 ganger + Anonymkode: 2a01b...23c
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #20 Skrevet 15. juni 2017 1 time siden, Roheryn skrev: Joda, man kan reagere sånn på melkeprotein. Sønnen min har melkeproteinallergi, og reagerer med hissig elveblest om han får selv spor av melk på huden, og får han det i seg får han kløe i hele kroppen, eksem og tett, rennende nese. Det er ikke uvanlig. Til HI: melkefritt går bra når du blir vant til det! Men punkt 1: GÅ TIL LEGEN! du går ikke rundt med alvorlige allergiske reaksjoner uten å kontakte lege. Og skal du kutte melk: husk å kutte alt. Det er melk overalt - i såper og tannkremer og godteri og kremer og jeg vet ikke hva. Og melk kan hete veldig mye forskjellig i innholdsfortegnelser. I starten må du lese alle innholdsfortegnelser - for alt som skal i eller på kroppen. Men etter noen uker går det bedre! Av erstatninger synes jeg havremelk er gull i alt av bakst og det meste av matlaging. Har du det og melkefri margarin (blå soft flora/blå melange) kommer du langt 😊 oatly har mange fine produkter - kaffefløte, matfløte, smøreost, rømme +++ Jeg er melkefri på andre året pga amming av nevnte allergiker, og jeg er også melkeelsker. Men det går fint! 😊 Ok Så lenge nevnte ikke inneholder soya eller annet "rusk", så kan jeg sjekke det ut. Men jeg har ikke kuttet ut melk fordi det ikke anbefales med mindre det er høyst nødvendig. Noe jeg ikke anser det som før jeg må på legevakten. Hittil har jeg fått en reaksjon, men ikke så sterk at jeg må på kortison. Anonymkode: 2a01b...23c
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #21 Skrevet 15. juni 2017 1 time siden, Roheryn skrev: Her finner du forresten en liste over melkeord: https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/mat-og-matoverfolsomhet/melkeallergi-/ Allergener i matvarer skal alltid stå uthevet i innholdsfortegnelsen. I kosmetikk og sånn er det verre, for der er det ikke krav om utheving og de kan hete andre ting. Men se etter ord som starter eller slutter med lac 😊 zendium tannkrem inneholder melkeprotein i alle fall, og en god del håndsåper. Ok Men går greit å ta på det, da. Er noe dritt. Enda en ting jeg ikke tåler Anonymkode: 2a01b...23c
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2017 #22 Skrevet 16. juni 2017 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Spydig? Jeg? Det er du som er spydig som tror at jeg er dum som ikke skjønner hva jeg reagerer på. Jeg har allerede forsøkt og testet det ut i snart en måned. Anonymkode: 2a01b...23c Er jeg spydig fordi jeg spør deg om du er helt sikker på at det er melk du reagerer på? Wow, jaja, så er jeg visst det😳 Anonymkode: 29190...b8c
Roheryn Skrevet 16. juni 2017 #23 Skrevet 16. juni 2017 På 15.6.2017 den 21.54, Anonym bruker skrev: Ok Så lenge nevnte ikke inneholder soya eller annet "rusk", så kan jeg sjekke det ut. Men jeg har ikke kuttet ut melk fordi det ikke anbefales med mindre det er høyst nødvendig. Noe jeg ikke anser det som før jeg må på legevakten. Hittil har jeg fått en reaksjon, men ikke så sterk at jeg må på kortison. Anonymkode: 2a01b...23c Men hvorfor spør du da, hvis allergien ikke er alvorlig nok til at du kan kutte ut melk? Nei, det er ikke anbefalt at man kutter melk etter forgodtbefinnende fordi man tror man reagerer. Du må selvfølgelig først gå til legen, men du sier jo du er sikker på at det er allergi. Hvis du vet det er melk og symptomene er de du skriver her, vil legen be deg kutte ut melk. Hvis du ikke vil kutte ut melk på tross av allergi, så er du enten litt tett eller ikke fullt så allergisk som du påstår. I så fall; god bedring. Du vinner ingenting for å vente til du må på legevakta, med mindre du er såpass dårlig utstyrt at du får velge fra premieskuffen til ungene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå