Gå til innhold

Må det være intriger blant jentene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skolegutt selv, og det er mye baluba og ståk blant gutta også.

Men når jeg snakker med jentemammaene i klassen forstår jeg at det som foregår der er mer utestenging, intriger og alliansebygging.

Har jo ei datter også som enda ikke går på skolen, og synes det er dumt at det så  lett blir jenteproblemer på skolen..

Anonymkode: 1a2d0...1e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kaller du det intriger? Det er konflikter, og både dette og utestengning er noe som i like stor grad foregår blant guttene. 

Anonymkode: 30b2b...838

Skrevet

Jeg har tro på å snakke med barna, pg tenker at de er sosialt kompetente og som oftest klarer å ordne opp selv og bli venner igjen. Men hvis du ser at det ikke går og at ting tilspisser seg, at det handler om eller utvikler seg til mobbing, så ville jeg ha tatt tak.

Skrevet

Vi har jevngamle gutt og jente. Like ille begge to. Også tenker jeg det er viktig med disse konfliktene jeg da... Jo flere de har, jo flinkere blir de til å håndtere de som voksen. Gi ungene dine verktøy! Og gå ikke i fellen og tro alle andre er verre 

Anonymkode: 2d1b2...9cb

Skrevet

Det er like mye både blant jenter og gutter, men når det gjelder jentene kaller vi det intriger og ser på det som mer klanderverdig enn når guttene gjør det. Da kaller vi det konflikt, krangel eller situasjon. Da synes vi det er normalt og nødvendig for utvikling.

Anonymkode: fcb12...c30

Skrevet

Takk for svar alle.

Mulig det er like mye, har bare inntrykk av at det er mer utestenging blant jentene, og mer som foregår under overflaten.

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar alle.

Mulig det er like mye, har bare inntrykk av at det er mer utestenging blant jentene, og mer som foregår under overflaten.

Jeg har samme oppfatning som deg. Hilsen fembarnsmor med både gutter og jenter. 

Anonymkode: 6111c...796

Skrevet

Helt enig  HI, mye mer allianser og utestengning blant jentene.

Anonymkode: 6e86d...7ae

Skrevet

Ja og så er det vanskelig å få tak på det som skjer.

I bursdagen til gutten vår hadde de bowling delt inn i lag og det ene laget var et rent jentelag. Mannen min satt sammen med jentene hele tiden og allikevel ble det krøll.

Noen hadde sagt noe og noen hadde sett stygt på noen og tårer og ufred ble det.

HI

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kaller du det intriger? Det er konflikter, og både dette og utestengning er noe som i like stor grad foregår blant guttene. 

Ja du sier noe der. Når guttene er uenige kaller vi det konflikter, og når det handler om  jentene blir det bagatellisert som "intriger ".

Skrevet

Synes du intriger høres bagatelliserende ut? Jeg føler det er mer stigma over det ordet, enn konflikt. 

Jeg tror gutter og jenter er like brutale mot hverandre. Men jenter kan være flinkere til å skjule det, slik st det blir vanskeligere å gripe fatt i. 

Anonymkode: f09dc...765

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes du intriger høres bagatelliserende ut? Jeg føler det er mer stigma over det ordet, enn konflikt. 

Jeg tror gutter og jenter er like brutale mot hverandre. Men jenter kan være flinkere til å skjule det, slik st det blir vanskeligere å gripe fatt i. 

Mulig det er jeg som er på bærtur her , men for meg er intriger mer noe som er funnet på for å lage styr. En konflikt er mer seriøst.

Skrevet

Jeg har akkurat samme inntrykk som deg Hi og alle jentemammaene du snakker med på skolen. Det ser også ut til å være stor konsensus blant de jeg kjenner uansett om de har jenter, gutter eller begge deler. Det er mer drama, det er ofte og det foregår ikke på samme måten som hos gutta. De lærer ikke av feilene og vokser på det, men mange av de samme problemene kommer om igjen og om igjen. De som mener at det bare kalles konflikter hos gutta mener jeg rett og slett tar feil. Det er ikke et samfunnsproblem at samme problemene kalles konflikter for et kjønn og drama/intriger for et annet kjønn. Det forumet her er et godt eksempel. Gutter driver for eksempel ikke med ryktespredning og ut-frysing på den skalaen som jenter gjør. Kjønnene gjennomsnittlig ikke like. De utvikles heller ikke likte raskt fysisk og mentalt og det er dårlige sider ved jenter som gutter i større grad er forskånet for. Det passer selvsagt ikke de som mener at alt er egentlig likt og hvis ikke så skal vi kvotere det likt. Antall tråder 

Anonymkode: 8753a...b65

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har akkurat samme inntrykk som deg Hi og alle jentemammaene du snakker med på skolen. Det ser også ut til å være stor konsensus blant de jeg kjenner uansett om de har jenter, gutter eller begge deler. Det er mer drama, det er ofte og det foregår ikke på samme måten som hos gutta. De lærer ikke av feilene og vokser på det, men mange av de samme problemene kommer om igjen og om igjen. De som mener at det bare kalles konflikter hos gutta mener jeg rett og slett tar feil. Det er ikke et samfunnsproblem at samme problemene kalles konflikter for et kjønn og drama/intriger for et annet kjønn. Det forumet her er et godt eksempel. Gutter driver for eksempel ikke med ryktespredning og ut-frysing på den skalaen som jenter gjør. Kjønnene gjennomsnittlig ikke like. De utvikles heller ikke likte raskt fysisk og mentalt og det er dårlige sider ved jenter som gutter i større grad er forskånet for. Det passer selvsagt ikke de som mener at alt er egentlig likt og hvis ikke så skal vi kvotere det likt. Antall tråder 

Hva tror du er grunnen til dette da?

Skrevet

intrige – anslag

Renkespill; (rekke av) lure påfunn, knep for å komme en til livs, for å fremme sin egen fordel.

Dette forklarer ordet "intrige" ganske godt. Det er ikke en konflikt typ "Jonas slo meg så jeg slo tilbake", men utestenging, baksnakking, fnising bak ryggen... altså skjult mobbing som er vanskelig å få øye på. Et sosialt spill.

Og jo, min erfaring, som mor til både gutt og jente, er at jenter driver langt mer med intriger enn gutta. Med gutta er ting oppe og avgjort med en gang, med jentene er det så mye drama at det grenser til det latterlige.

Anonymkode: 65969...946

Skrevet

Ser det jo hos voksne kvinner også. Ganske ofte kvinner er kvinner verst, dessverre. 

Skrevet

Ordet konflikt beskriver en redelig uenigget som  enhvær person kan havne opp i. Intriger beskriver mer skjulte agendaer med nesten onde hensikter. 

Slik jeg husker det fra min egen barndom, var jenter og gutter like stygge med hverandre. Gutta kunne kalle jentene for jævla horer og andre stygge ting, mye fysisk vold, ødelegging av andres ting, herme, og ja, baksnakke og utestenge. 

Jentene gjorde mye av det samme, men mindre fysisk vold, og de var flinkere til å skjule det. Denne evnen til å skjule det gjorde at jentenes konflikter kunne dra mer ut enn guttenes. De fikk mer rom for å vokse. Men alltid ligger det mer stigma til når en jente oppfører seg stygt, enn når en gutt gjør det. Nesten så at jentene har rykte på seg for å være ondere, noe jeg ikke går med på! Var det noen som også var flinkere til å vise omsorg mot dem som falt utenfor, så var det stort sett jenter. 

Jeg jobber både med menn og kvinner, og opplever at de begge baksnakker andre kolleger like mye som voksne. Sitter også i et styre, hvor mennene ikke kvir seg for å snakke stygt om andre vi styrer for.

Skrevet

Ja jeg har altså ikke ment å henge ut jenter som kjønn.

I klassen til mitt barn er det masse styr og konflikter med gutta og der er det mange som har "noe ekstra" å slite med. Som lærevansker.

Mens hos jentene er det mer klikker, utestenging og ting som lurer litt under overflaten

Takk for alle innspill, HI

Skrevet

Jeg har en gutt som går siste året i barnehagen, og ser at det er skikkelig klikkdannelse hos jentene allerede. Guttene er mer sånn at alle leker med alle. Min gutt lekte mye med ei jente før, men det var ikke lenger akseptert blant jentene i "klikken", så hun ville ikke mer. Hver gang jeg hører at noen har ertet ham eller andre, så er det også denne jentegjengen som står bak.

Guttene krangler også rett som det er, men da er det mer en mot en, de rotter seg ikke sammen mot hverandre. Men jeg tror mødrene til disse jentene også kjenner hverandre godt og at de er mye sammen på fritiden, så det kan jo godt ha noe med det å gjøre, og at det er helt tilfeldig at de er jenter.

Anonymkode: 0cc86...c1f

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser det jo hos voksne kvinner også. Ganske ofte kvinner er kvinner verst, dessverre. 

Akkurat. Finn det mannlige motstykket til dette anonymforumet. Kranglingen, ryktespredning om bloggere og barnevern. Listen er lang. 

Skrevet
3 timer siden, Stinkerbelle skrev:

Hva tror du er grunnen til dette da?

Hva som er årsaken, må bli opp til eksperter innen arv og miljø å uttale seg om. Etter å ha sett serien "Hjernevask" er det klart at de ikke er enige om hvor årsaken ligger. Dette til tross for at det var et skjevt utvalg forskere, hvor kun 1 forsker så ut til å representere det at forskjellen det lå på miljø. Resten mente arv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...