Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #1 Skrevet 13. juni 2017 Noen her som har klaget på gym karakter? Vår datter fikk karakter utskrift i går og fikk 4 i gym. Jeg syns jo det er helt greit, men hun mener selv dette er skikkelig urettferdig. Hun deltar i hver gymtime og er aktiv. Hun trener aktivt innen turn og deltar internasjonalt, men i gymmen på skolen spiller de fotball 9 av 10 ganger. Hun hater fotball men deltar så godt hun kan. Flere av jentene i klassen deltar så og si aldri og særlig en av de har etter jul deltatt i en gymtime. Hun fikk 3 i gym. Hadde det ikke vært for de som ikke er med fikk 3 hadde jeg ikke tenkt så mye over det men akuratt det syns jeg er litt snodig. Vits å klage? Anonymkode: b2bc1...fa3
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #2 Skrevet 13. juni 2017 Skrev nettopp et svar på et annet innlegg. Min datter klagde på gymkarakteren (vgs), eller rettere sagt, på gymlæreren og hvordan gymtimene og vurderingen ble gjennomført. Man kan ikke bare klage fordi man selv mener man fortjener bedre (som om det jo naturligvis er det som er grunnen til at man vil klage), læreren må også ha gjort noen feil, ellers er det umulig for en klagekomité å vurdere. Sånn var det i hvert fall på VGS. MIn datter fikk medhold og fikk satt opp karakteren sin. Anonymkode: b670f...d05
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #3 Skrevet 13. juni 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Noen her som har klaget på gym karakter? Vår datter fikk karakter utskrift i går og fikk 4 i gym. Jeg syns jo det er helt greit, men hun mener selv dette er skikkelig urettferdig. Hun deltar i hver gymtime og er aktiv. Hun trener aktivt innen turn og deltar internasjonalt, men i gymmen på skolen spiller de fotball 9 av 10 ganger. Hun hater fotball men deltar så godt hun kan. Flere av jentene i klassen deltar så og si aldri og særlig en av de har etter jul deltatt i en gymtime. Hun fikk 3 i gym. Hadde det ikke vært for de som ikke er med fikk 3 hadde jeg ikke tenkt så mye over det men akuratt det syns jeg er litt snodig. Vits å klage? Anonymkode: b2bc1...fa3 Har akkurat fått karakterutskriften for 10.klassingen min også, og sammen med den et brev fra rektor. Der står det at man ikke kan klage til fylkesmannen på den karakteren vi fikk nå, da det bare er en orientering om hva de har tenkt å sette på vitnemålet. De anbefaler om du ikke er fornøyd å ta kontakt med rektor for å få et dialogmøte, da kan du og datteren din møte læreren (og rektor kan også være tilstede) for å få en begrunnelse på karakteren, avklare eventuelle misforståelser og bruke de opplysningene dere får i det møtet til å evt forberede en klage som sendes fylkesmannen etter at vitnemålet er satt neste uke. Så jeg ville begynt med et møte. Sønnen min skulle egentlig få 3 i tysk, men etter et møte med lærere denne uken (uten meg tilstede) fikk han faktisk 4. Anonymkode: ad911...74e
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #4 Skrevet 13. juni 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har akkurat fått karakterutskriften for 10.klassingen min også, og sammen med den et brev fra rektor. Der står det at man ikke kan klage til fylkesmannen på den karakteren vi fikk nå, da det bare er en orientering om hva de har tenkt å sette på vitnemålet. De anbefaler om du ikke er fornøyd å ta kontakt med rektor for å få et dialogmøte, da kan du og datteren din møte læreren (og rektor kan også være tilstede) for å få en begrunnelse på karakteren, avklare eventuelle misforståelser og bruke de opplysningene dere får i det møtet til å evt forberede en klage som sendes fylkesmannen etter at vitnemålet er satt neste uke. Så jeg ville begynt med et møte. Sønnen min skulle egentlig få 3 i tysk, men etter et møte med lærere denne uken (uten meg tilstede) fikk han faktisk 4. Anonymkode: ad911...74e Det var lurt. Takk for svar. Skal kontakte skolen. Bare synd rektor her her en sånn som bruker vente taktikk 😬 Anonymkode: b2bc1...fa3
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #5 Skrevet 13. juni 2017 Klart hun kan klage. Dersom hun oppriktig mener at karakteren er urettferdig i forhold til innsats og prestasjon, bør hun det. Ville sjekket opp kompetansemålene for gym etter 10 trinn, snakket om dem sammen med 10. klassingen og sett etter eventuelle hull som hun mener ikke er dekket. Fotball 9/10 ganger er en klassiker i gymfaget, men er absolutt ikke greit. Da jeg gikk på VGS hadde vi også fotball 9/10 ganger, men i følge læreplanen skulle vi ha blant annet dans og turn i tillegg. Dette ville ikke gymlæreren min ha, da han ikke kunne danse og mente at "turn er farlig". Jeg tok det videre og fikk medhold i at gymtimene er mer enn bare fotball. Etter dette hadde vi både ulike typer ballspill, løpetester, orientering, turn, dans og teoretisk oppgave, og karakteren min gikk fra 3 til 5. Kompetansemålene etter 10 trinn finner du her: https://www.udir.no/kl06/KRO1-03/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-10.-arssteget (husk at dette er det de skal kunne ETTER 10 trinn, alt skal ikke nødvendigvis gjennomgåes på ett år.) Anonymkode: 8bdf7...c82
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #6 Skrevet 13. juni 2017 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Noen her som har klaget på gym karakter? Vår datter fikk karakter utskrift i går og fikk 4 i gym. Jeg syns jo det er helt greit, men hun mener selv dette er skikkelig urettferdig. Hun deltar i hver gymtime og er aktiv. Hun trener aktivt innen turn og deltar internasjonalt, men i gymmen på skolen spiller de fotball 9 av 10 ganger. Hun hater fotball men deltar så godt hun kan. Flere av jentene i klassen deltar så og si aldri og særlig en av de har etter jul deltatt i en gymtime. Hun fikk 3 i gym. Hadde det ikke vært for de som ikke er med fikk 3 hadde jeg ikke tenkt så mye over det men akuratt det syns jeg er litt snodig. Vits å klage? Anonymkode: b2bc1...fa3 Jeg har også lurt på dette. Min datter er også konkurranseturner og hun fikk faktisk 3 i gym til jul. Jeg tok det opp med kontaktlærer som skulle snakke med gymlærer, men jeg vet ikke om det kom noe ut av den samtalen. Datteren min trener hardt 8-10 timer i uke i tillegg til gymtimene. Her også går det kun i ballspill i gymtimene og jeg synes overhodet ikke at det er riktig at det kun er ballspill som skal vurderes. Jeg følger denne tråden og håper at du oppdaterer hvordan det går. Anonymkode: 931e1...098
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #7 Skrevet 13. juni 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg har også lurt på dette. Min datter er også konkurranseturner og hun fikk faktisk 3 i gym til jul. Jeg tok det opp med kontaktlærer som skulle snakke med gymlærer, men jeg vet ikke om det kom noe ut av den samtalen. Datteren min trener hardt 8-10 timer i uke i tillegg til gymtimene. Her også går det kun i ballspill i gymtimene og jeg synes overhodet ikke at det er riktig at det kun er ballspill som skal vurderes. Jeg følger denne tråden og håper at du oppdaterer hvordan det går. Anonymkode: 931e1...098 Men det skal vel uansett ikke gå på evner, men på innsats vel? Anonymkode: a4d34...bc0
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #8 Skrevet 13. juni 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men det skal vel uansett ikke gå på evner, men på innsats vel? Anonymkode: a4d34...bc0 Det skal vel både gå på evner og innsats, tror jeg? Anonymkode: 931e1...098
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #9 Skrevet 13. juni 2017 Det største problemet er nok at dere ikke har klaget på innholdet i gymtimene før. Nå er det jo så sent at det blir vanskelig for læreren å skaffe seg et nytt vurderingsgrunnlag. Hadde dere klaget til jul eller i hvertfal til påske ville det vært mye enklere. Anonymkode: 10d45...90d
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #10 Skrevet 13. juni 2017 Det største problemet er nok at dere ikke har klaget på innholdet i gymtimene før. Nå er det jo så sent at det blir vanskelig for læreren å skaffe seg et nytt vurderingsgrunnlag. Hadde dere klaget til jul eller i hvertfal til påske ville det vært mye enklere. Anonymkode: 10d45...90d
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #11 Skrevet 13. juni 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det største problemet er nok at dere ikke har klaget på innholdet i gymtimene før. Nå er det jo så sent at det blir vanskelig for læreren å skaffe seg et nytt vurderingsgrunnlag. Hadde dere klaget til jul eller i hvertfal til påske ville det vært mye enklere. Anonymkode: 10d45...90d Min jente er ikke 10. klassing enda, så jeg har lurt på om det er mulig å klage på innholdet i gymtimene, ja. Hvordan går man fram da? Jeg har ikke satt meg inn i opplæringsplanen, men kanskje det står noe om hvilke områder gymtimene skal inneholde og vekting av dem der? De har jo bittelitt dans, bittelitt turn osv., men når majoriteten av timene inneholder ballspill, er det ikke så lett å få vist fram at man er virkelig god i noe annet. Anonymkode: 931e1...098
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #12 Skrevet 13. juni 2017 Høres ikke ut som gymtimene er blitt noe annerledes enn da jeg gikk på skolen for 20 år siden. Vi hadde også fotball 9/10 ganger, om ikke enda oftere. Jeg var og er ikke god i fotball, jeg hatet gym, men deltok alltid. Tror jeg fikk 2 eller3, gidder ikke grave frem vitnemålene mine nå. Det skal vel ikke være sånn at kun de som elsker fotball og derfor er veldig positiv til det, og god i det får bra karakterer, mens de som alltid er med og gjør sitt beste, men ikke er superpositiv, og av og til ber om å få gjøre noe annet, gymrettet (det gjorde jeg, men ble sjelden tatt hensyn til) skal få dårligere karakter. Ville hjulpet henne å klage, eller i hvert fall snakket med lærer og fått det vurdert annerledes. Er kanskje mulig å få se vurderingskriteriene? Ville troppet opp hos rektor dersom det er vanskelig å få en avtale nær fremtid. Anonymkode: b1396...9b6
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #13 Skrevet 13. juni 2017 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min jente er ikke 10. klassing enda, så jeg har lurt på om det er mulig å klage på innholdet i gymtimene, ja. Hvordan går man fram da? Jeg har ikke satt meg inn i opplæringsplanen, men kanskje det står noe om hvilke områder gymtimene skal inneholde og vekting av dem der? De har jo bittelitt dans, bittelitt turn osv., men når majoriteten av timene inneholder ballspill, er det ikke så lett å få vist fram at man er virkelig god i noe annet. Anonymkode: 931e1...098 Opplæringsplan skal ligge på nettsiden til skolen deres Gym inneholder en del ballspill, men fotball skal ikke være en større del en andre ballidretter. De skal innom veldig nange forskjellige idretter, f.eks setter gymlæreren av tre timer til badminton. Da skal eleven vurderes etter vilje og evne til å lære reglene og innsats i spillet. Sånn går de gjennom utallige typer idretter og treningsformer gjennom ungdomsskolen. Så kommer teorien, de har jo gym som et teorifag også. Anonymkode: ad911...74e
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #14 Skrevet 13. juni 2017 Her kan du se hva de har jobbet med og hvordan de har blitt vurdert i 10.klasse her http://birkenlund.skole.arendal.no/?show=field&fid=1266&sort=2&showfrom=0&showcount=-1 Anonymkode: ad911...74e
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #15 Skrevet 13. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har også lurt på dette. Min datter er også konkurranseturner og hun fikk faktisk 3 i gym til jul. Jeg tok det opp med kontaktlærer som skulle snakke med gymlærer, men jeg vet ikke om det kom noe ut av den samtalen. Datteren min trener hardt 8-10 timer i uke i tillegg til gymtimene. Her også går det kun i ballspill i gymtimene og jeg synes overhodet ikke at det er riktig at det kun er ballspill som skal vurderes. Jeg følger denne tråden og håper at du oppdaterer hvordan det går. Anonymkode: 931e1...098 Da er det innsats det går på. Mine er definitivt ikke laget for ballspill, men får fire og fem fordi de aktivt er med og prøver å lære selv om de er halvklønete. I løpsaktiviteter knuser de derimot alle i ferdigheter, som din datter vil gjøre i turn, men det er ikke nok i seg selv. Anonymkode: 29353...dfa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå