Gå til innhold

Forstua fot for 1,5 uke siden, når dra til lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tråkket over så jeg hørte det knasa skikkelig. Er 1,5 uke siden, og sliter fortsatt med bevegeligheten. Veldig vondt å prøve å bevege ankelen til sides og opp/ned. Klarer fint å gå, men vondt å løpe feks. Har fortsatt en stor kul, selv om jeg ser at hevelsen er gått betraktelig ned, samt at blåflekken er borte. Burde jeg bevege ankelen i de retningene det gjør vondt, eller burde jeg ungå det? Burde jeg kontakte lege eller er det normalt, og tar tid?

Anonymkode: 67932...1e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OPP

Anonymkode: 67932...1e2

Skrevet

Brakk en finger for 8 uker siden. Ikke bra enda, men skulle vært bra etter 3-4 uker. Ikke vært hos lege etter at jeg var der et par dager etter at den brakk. Det går over av seg selv

Anonymkode: 92a3c...d4c

Skrevet

vrikket foten for 3 uker siden. Hevelsen tok vel halvannen uke, blåmerkene to uker. Bevegeligheten kommer til å være dårligere en god stund. 

Har drevet mye med turn, vært trener i flere år, jobbet tett med en fysioterapeut en periode. Hun anbefalte å bevege foten mest mulig så fort som mulig for å korte ned på hvor lenge man er dårlig. Det er lurt å belaste og bruke foten mest mulig, men en skal ikke sitte og tøye i lang tid. Fokus på bevegelighet gjennom bruk. Ta knebøy, utfall og øv på stabilisere foten. Stå på ett ben og ta små bøy. Hinke/hoppe/bevege foten i sirkler begge veier/strekke vristen/flekse vristen. 

Bruk foten din!!!! Det er bruk som får det til å bli bra igjen. Det er ikke noe å gå til lege for med en forstuet fot så lenge du ikke har mistanker om brudd (du sier jogging er vondt, men ikke å gå, så virker som om du ikke har noen mistanker om brudd). Legen gjør ikke noe med det. Du må trene opp både styrke og bevegelighet, vil anbefale at du har fokus på styrke, så kommer bevegeligheten gjennom de øvelsene du gjør (og da passer bevegeligheten til den styrken du har). 

Anonymkode: fb945...6b7

Skrevet

Hvis du fortsatt har smerter og hevelser, bør du dra til lege for å undersøke om det kan dreie seg om en brist, skade på sener etc (spesielt dersom du fortsatt har smerter og redusert bevegelighet etter at hevelsen har gått ned). For å redusere hevelser er det lurt å behandle foten med is og holde foten høyt (feks ved å bygge opp med puter mens du ligger/sitter i sofaen). Ibux eller voltaren vil i tillegg til å dempe smertene også hjelpe til med å redusere hevelsen. Om det er lurt å "bruke foten" eller ikke avhenger veldig av hva slags type skade du har, og det er det helt umulig for medlemmer av et internettforum å vurdere. 

Anonymkode: 8faf4...361

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...