Gå til innhold

Jeg kan skape falske minner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste nylig en artikkel om falske minner. Der virket det som om det nesten var en nyhet, men jeg har kunnet plante falske minner hos folk siden jeg var ganske liten. Er det så uvanlig?

De fleste minnene jeg har plantet er små og uvesentlige, men i et par tilfeller har jeg endret folks minne om litt større ting. Et lite problem er jo at jeg lett kan endre mitt eget minne samtidig, spessielt når jeg planter et minne som mange rundt meg tror på. For sikkerhets skyld har jeg derfor skrevet ned hva som er "ekte" og hva som ikke er det noen ganger. Er det veldig rart?

Anonymkode: 45347...f5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er så manipulerende og... vet ikke hva jeg skal kalle det, at jeg vil anta du må ha en eller annen diagnose.

Det du driver med er på ingen måte normalt! Falske minner er ikke noen nyhet, men det å bevisst manipulere folk til å få falske minner det er rett og slett bikket over til å være sykt!

Hvorfor i all verden gjør du det?

Anonymkode: 3ae20...988

Skrevet

Hvordan gjør du det? Altså klarer å manipulere andre, til å få falske minner. For jeg ser ikke helt for meg, at noen hadde klart det på meg. Men kan jo aldri være sikker.

Anonymkode: d89dc...884

Skrevet

Herregud. 

Søk hjelp. 

Anonymkode: ccf51...299

Skrevet

Er du sikker på at du husker riktig nå...?

Skrevet

Det er ikke noen bombe, det kan vi alle og det gjør vi alle, det er bare ikke bevisst hos alle.

Skrevet

Wow, så "flink " du er. Tror du at du klarer å være like flink til å skaffe deg en psykolog også ? 

Anonymkode: 468f3...e29

Skrevet

Tror jeg skjønner hvordan du gjør det, men har ett spørsmål:

HVORFOR??

Skrevet

Tror nok mange gjør det litt ubevisst. Man husker f.eks en hendelse litt forskjellig også overbeviser man den andre om at det du selv husker er rett og de husker feil.

Men hvorfor i alle dager skal du bevisst plante falske minner hos folk? Hvorfor i alle dager skal du skrive ned sannheten også prøve å forandre den i folks minner?

Det er jo noe veldig sykt i å holde på sånn...

Anonymkode: a3dba...cf7

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tror nok mange gjør det litt ubevisst. Man husker f.eks en hendelse litt forskjellig også overbeviser man den andre om at det du selv husker er rett og de husker feil.

Men hvorfor i alle dager skal du bevisst plante falske minner hos folk? Hvorfor i alle dager skal du skrive ned sannheten også prøve å forandre den i folks minner?

Det er jo noe veldig sykt i å holde på sånn...

Anonymkode: a3dba...cf7

Det minnet jeg nok jobbet mest for å plante var om en kamerat av meg som døde veldig ung. Han hadde gjort mye dumt, men han var også veldig snill.  Jeg ønsket at folk skulle huske de gode sidene hans bedre. Da fikk jeg lagret noen minner om noen veldig spesielle gode ting han skulle ha gjort. Litt helteaktig.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg leste nylig en artikkel om falske minner. Der virket det som om det nesten var en nyhet, men jeg har kunnet plante falske minner hos folk siden jeg var ganske liten. Er det så uvanlig?

De fleste minnene jeg har plantet er små og uvesentlige, men i et par tilfeller har jeg endret folks minne om litt større ting. Et lite problem er jo at jeg lett kan endre mitt eget minne samtidig, spessielt når jeg planter et minne som mange rundt meg tror på. For sikkerhets skyld har jeg derfor skrevet ned hva som er "ekte" og hva som ikke er det noen ganger. Er det veldig rart?

Du høres helt psycko ut

Anonymkode: 5dba5...09d

Gjest Antarctica
Skrevet

Det rare er vel ikke at du KAN det. Det kan alle, hvis de bare gnåler nok. Det rare er vel at du faktisk GJØR det. 

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ekskona til mannen har holdt på sånn med deres felles barn i mange år.

Barna tror nå etter mange år med sånn påvirkning fra mor samt minimalt med kontakt med far og all familie på fars side, at alle har vært slemme mot dem, på forskjellige vis, ingen der vil de noe godt..

De har "minner" om at de har blitt forlatt hjemme hos far og meg, at de har blitt misbrukt, sultet og verre.. 

Min mann har et helvete pga dette da barna nå tror far er et monster.

Håper virkelig du slutter med det du gjør for det er renheklet ondskap..

Anonymkode: 24128...867

Skrevet (endret)
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er så manipulerende og... vet ikke hva jeg skal kalle det, at jeg vil anta du må ha en eller annen diagnose.

Det du driver med er på ingen måte normalt! Falske minner er ikke noen nyhet, men det å bevisst manipulere folk til å få falske minner det er rett og slett bikket over til å være sykt!

Hvorfor i all verden gjør du det?

Anonymkode: 3ae20...988

Skulle til å svare det samme. 

Ellers tror jeg ikke du skal være så skråsikker på at du faktisk klarer det med alle HI. Jeg vil tro at det i noen tilfeller heller er slik at de forstår at noe er riv ruskende galt her og at de blir forsøkt manipulert, men styrer unna en konfrontasjon siden de ikke vet hva mer du kan finne på. 

Jeg har i hvertfall møtt to som HI som jeg husker, og etterpå sagt høyt til en venn eller kollega; "Jeees, for en samtale... Hvor dumme og lettlurte tror hun egentlig folk er!?"

Endret av Winterlady.
Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det minnet jeg nok jobbet mest for å plante var om en kamerat av meg som døde veldig ung. Han hadde gjort mye dumt, men han var også veldig snill.  Jeg ønsket at folk skulle huske de gode sidene hans bedre. Da fikk jeg lagret noen minner om noen veldig spesielle gode ting han skulle ha gjort. Litt helteaktig.

Og eg trur dei du "planta" minner hos berre jattar med deg og tenkjer sitt når du er gått 

Skrevet (endret)
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og dette var ting du altså visste ikke var sant?

Hvis du fortalte at det hadde skjedd når du visste at det ikke var sant, så skapte du ikke falske minner hos folk, men du kom med løgner.

Hvis du derimot bevisst fikk folk til å tro og huske at de hadde opplevd eller sett noe som du vet at aldri har skjedd, så plantet du falske minner.

Endret av Winterlady.
Skrevet (endret)
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ekskona til mannen har holdt på sånn med deres felles barn i mange år.

Barna tror nå etter mange år med sånn påvirkning fra mor samt minimalt med kontakt med far og all familie på fars side, at alle har vært slemme mot dem, på forskjellige vis, ingen der vil de noe godt..

De har "minner" om at de har blitt forlatt hjemme hos far og meg, at de har blitt misbrukt, sultet og verre.. 

Min mann har et helvete pga dette da barna nå tror far er et monster.

Håper virkelig du slutter med det du gjør for det er renheklet ondskap..

Slike som HI er heldigvis relativt sjeldne, og man bør ikke avfeie barns minner uten videre heller. Du har bodd med ham i alle år og når dette angivelig skal ha skjedd?

Endret av Winterlady.
Skrevet
1 time siden, Winterlady. skrev:

Slike som HI er heldigvis relativt sjeldne, og man bør ikke avfeie barns minner uten videre heller. Du har bodd med ham i alle år og når dette angivelig skal ha skjedd?

Både bodd med han og før jeg kom inn i bildet. 

Nå er saken sånn at visse ting bare vet man ikke har skjedd. Og når man legger dette sammen med væremåte til den personen som står bak og tilsynelatende manipulerer, så ringer det noen bjeller. Her er der fagfolk inn i bildet, og de ser at ting ikke er som det fremstilles. 

Sannheter kan forvrenges, forbedres, forverres, påvirkes. 

Kjenner man ikke mannen sin bedre enn at man begynner å tvile så bør man se på forholdet sitt og revurdere det. 

Skrevet

Høres mer ut som å spre rykter om en død person fordi du mener at personen fortjener å bli omtalt mer balansert, med god og dårlige egenskaper eller hendelser. Å plante minner vil si å få folk til å tro at de var tilstede og så og hørte de faktisk ikke opplevde. Det er ikke umulig, men det er heller ikke det du gjør. Uansett er ingen av delene ærlig. Ingenting tilsier at folk fortjener å bli husket slik du mener er riktig. Høres ut som om du mener at målet helliger middelet, da du ønsker å si positive ting om personen. Hitler mente også at han gjorde verden en tjeneste, så egne formeninger er ikke spesielt interessante. 

Anonymkode: a7477...039

Skrevet

Moren min er en sånn som alltid vrir på sannheten og legger på en god del ekstra. Bare flaut synes jeg. Jeg har for god hukommelse til å bli lurt av hva som er sannhet og ikke. 

Anonymkode: 0fdd4...3d8

Skrevet

Gammelt nytt på et vis. Men blandt annet brukt i traumebehandling for å skape nye og "bedre"historier (narrativer) hos mennesker som er usatt for ekstreme hendelser, som sliter med flashbacks, mareritt osv. Alle kan vi trene opp hjernen vår til å bytte ut virkligheten med en oppdiktet historie. Spørsmålet er bare hva er hensikten med det? Oh hvorfor skal man ville gjøre dette, uten å ha en faglig god begrunnelse for det? Altså som terapeut for å bedre livskvaliteten til klienten sin?

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres mer ut som å spre rykter om en død person fordi du mener at personen fortjener å bli omtalt mer balansert, med god og dårlige egenskaper eller hendelser. Å plante minner vil si å få folk til å tro at de var tilstede og så og hørte de faktisk ikke opplevde. Det er ikke umulig, men det er heller ikke det du gjør. Uansett er ingen av delene ærlig. Ingenting tilsier at folk fortjener å bli husket slik du mener er riktig. Høres ut som om du mener at målet helliger middelet, da du ønsker å si positive ting om personen. Hitler mente også at han gjorde verden en tjeneste, så egne formeninger er ikke spesielt interessante. 

Anonymkode: a7477...039

Jo, det er å gi folk minne om at de selv har sett og hørt det det dreier seg om jeg mener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...