Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #1 Skrevet 12. juni 2017 Hei! Jeg er ei relativt ung alenemamma til en liten en på to år. Bor langt unna all familie og lille har ingen kontakt med far. Har også svært få venner her jeg bor nå (ganske nyinnflyttet). Jeg er egentlig en person som trives i eget selskap, men jeg har tenkt på at jeg burde utvide omgangskretsen min for lille sin del. Hun har godt av å treffe andre mennesker, og at det er både lettere og morsommere å finne på ting sammen med andre, både med og uten barn. Men hvor begynner jeg? Hvor finner jeg andre mennesker som er ute etter å utvide -sin- omgangskrets? Bor i en veldig liten by. I tillegg er jeg som dere kanskje har skjønt, ikke den mest utadvendte, så jeg er ikke den som sitter på lekeplassen og spør tilfeldige mennesker om de vil ta en kaffe. Hun går i barnehage, men føler allerede at det løpet er kjørt. Alle foreldrene er både eldre og høyt utdannet og lever ganske så hektiske liv har jeg inntrykk av. Håper noen har noen fine tips til meg! Anonymkode: c873b...9b0
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #2 Skrevet 13. juni 2017 Først: Hvorfor bor du et sted der du ikke har nettverk? Anonymkode: 437a1...541
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #3 Skrevet 13. juni 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Først: Hvorfor bor du et sted der du ikke har nettverk? Anonymkode: 437a1...541 Det var dette som passet seg best den gang jeg gikk gravid, måtte flytte langt for å få jobb, og endte opp her for å bo nærmere barnefar (dvs. - den gang han sa han ønsket samvær). Familien min bor svært spredd, men skulle jeg flyttet dit mesteparten bor må jeg bytte yrke, og jeg er ikke utdannet til noe annet. Anonymkode: c873b...9b0
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #4 Skrevet 13. juni 2017 Ikke gi opp foreldrene i barnehagen selv om de er eldre enn deg. Mitt eldste barn er tenåring nå, men jeg har etter hvert fått mange venner/bekjente blant foreldrene til vennene hans. Vi har "lånt" hverandres barn med hjem fra barnehage skole og blitt kjent på den måten. Noen har blitt venner, andre har blitt bekjente som jeg snakker med sporadisk i forbindelse med f.eks. henting/levering på aktiviteter. Snakk med helsestasjonen/åpen barnehage/lokalt tilbud om de har arrangementer for småbarnsforeldre uten nettverk. Jeg er også høyt utdannet, men har hele spekteret av utdanningsnivåer i bekjentskapskretsen min. Fordelen med andre foreldre er at vi uansett har noe felles, nemlig barna. Anonymkode: 0c874...345
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #5 Skrevet 13. juni 2017 Jeg var i din situasjon for mange år siden. Ble gravid som 19 åring og flyttet fra hjembyen min da det verken fantes jobb eller barnehageplass. På det nye stedet var alle foreldrene i barnehagen 10-20 år eldre enn meg og ingen viste noe interesse i forhold til et vennskap så det ble aldri noe der. Samme med arbeidsplassen min. Alle var en del år eldre og hadde de vennene de hadde plass til. Hadde et veldig godt arbeidsmiljø så jeg stortrivdes på jobb og de sosiale arrangementene vi hadde utenom. Men det ble liksom med det. Når barnet mitt var 5 år begynte jeg å studere og fikk to gode venninner ut av det ( det er nå 7 år siden). I tillegg ble jeg kjent med folk i nabolaget sakte men sikkert. Fant med også en kjæreste som jeg idag har Vært sammen med i 9 år 😊 Det er uansett ikke lett å bygge er nytt nettverk. Spesielt ikke når man får barn i ung alder. Nå er jeg 32 og nettopp fått mitt andre barn og merker at jeg er litt mer i "riktig" aldersgruppe nå. Vet ikke om jeg har så mange råd å gi deg men veien blir til mens man går. Det tar tid å bygge nye stabile vennskap. Det tar faktisk år. I mellomtiden må man prøve å være på tilbudssiden og åpen for det meste. Håper det løser seg for deg 😊 Anonymkode: d8161...c80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå