Gå til innhold

Krevende 1-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på straks 14 måneder som er verdens beste, men han begynner å kreve mye av meg. Det er jeg som leverer ham i barnehagen på morgenene, og jeg ønsker at han skal få en god start på dagen, men det blir det aldri..
Han våkner alltid tidlig, så vi pleier å ta ham opp i senga vår en stund for å kose litt og få tida til å gå litt før vi står opp. Jeg steller ham, gir han melk og grøt, og leker med ham i noen minutter før jeg går for å ordne meg selv. Hver eneste morgen går det maks 2 minutter før han kommer etter meg og står og henger i føttene mine og gråter fordi han vil sitte i fanget eller opp i hendene. Jeg prøver å gjøre dette innimellom, men jeg må jo også ordne meg selv for å rekke jobb! Derfor blir han hver morgen stående og gråte innimellom. Jeg prøver å ta ham opp/sette meg ned og kose og lede ham over på lekene, men hver gang tar det maks to minutter før han står å vil opp igjen.

Hva kan jeg gjøre for å få en bedre start på dagen for oss begge?
(Han er klengete og suttrete til meg ellers på dagen også, men ikke til pappaen..)

Anonymkode: d1fef...ed4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han høres ut som en normal 14 mnding. Ikke uvanlig at de vil være med på det som skjer i denne alderen og gjerne klenger og sutrer når de ikke får delta

Klarer du å avlede med noe om morgenen når du skal stelle deg. Det er gjerne ikke politisk korrekt her inne, men hva med en episode eller to av f eks Uki på Tv/Ipad/pc de minuttene du er på badet. Det fenger i hvertfall min på samme alder og gir meg innimellom tiltrengte minutter til å få gjøre noe i fred.

Anonymkode: 1df3c...336

Skrevet

Så lenge du gjør mest med ham er det deg han går til. Overlat mer av jobben til far så jevner det seg nok ut etter et par månder.

Anonymkode: 18830...78e

Skrevet

Helt vanlig, har vært helt likt her også hele veien. Nå er hun 20 mnd, men det er fortsatt håpløst for meg å kunne gå på do\gjøre meg klar o.l alene. Hvis jeg pusser tenner får hun pusse sine med tannkosten sin, når jeg børster meg får hun gjøre det samme, når jeg sminker meg har hun en toalettmappe med ufarlige ting hun driver å pludrer med. Har også en liten boks med div ufarlige ting hun driver å roter i der inne for at jeg skal kunne få ordnet meg. Eks litt bleier, våtservietter hun kan putte inn og ut av boksen, en tom flaske shampoo, nesesugerrefiller, div kremer hun ikke klarer å åpne selv men liker å se på osv. Noen ganger rekker jeg å stå opp før henne, da rekker jeg akkurat ordne meg før hun står opp og det redder mye av morgenen. Uki, Poppeloppane, Lejo, Drømmehagen o.l kan også hjelpe i travle stunder, Nrk Super app er topp :) 

Skrevet

Det er nok ganske naturlig at han vil være der som du er. Hva med å ta med stolen hans inn på badet? Da kommer han i din høyde og 'får være med'. 

1-2 år er en kjempetravel alder og det er viktig å finne små ting som kan gjøre hverdagen lettere. Jeg tror heller ikke han har vondt av å gråte litt om han må stå alene på gulvet litt, altså. Du er der, han får respons men må klare seg selv litt. 

Skrevet

He he, her setter jeg på Peppa Gris om morgenen jeg. Da får jeg gjort det jeg skal på badet og lage frokost til henne. 

Anonymkode: c3b99...e27

Skrevet
På 12. juni 2017 den 14.27, Anonym bruker skrev:

Jeg har en sønn på straks 14 måneder som er verdens beste, men han begynner å kreve mye av meg. Det er jeg som leverer ham i barnehagen på morgenene, og jeg ønsker at han skal få en god start på dagen, men det blir det aldri..
Han våkner alltid tidlig, så vi pleier å ta ham opp i senga vår en stund for å kose litt og få tida til å gå litt før vi står opp. Jeg steller ham, gir han melk og grøt, og leker med ham i noen minutter før jeg går for å ordne meg selv. Hver eneste morgen går det maks 2 minutter før han kommer etter meg og står og henger i føttene mine og gråter fordi han vil sitte i fanget eller opp i hendene. Jeg prøver å gjøre dette innimellom, men jeg må jo også ordne meg selv for å rekke jobb! Derfor blir han hver morgen stående og gråte innimellom. Jeg prøver å ta ham opp/sette meg ned og kose og lede ham over på lekene, men hver gang tar det maks to minutter før han står å vil opp igjen.

Hva kan jeg gjøre for å få en bedre start på dagen for oss begge?
(Han er klengete og suttrete til meg ellers på dagen også, men ikke til pappaen..)

Anonymkode: d1fef...ed4

kjære vene han er jo så liten ennå, er ikke krevende 

Anonymkode: f55c4...541

Skrevet

Jeg har hatt det sånn siden min begynte i bhg (11 mnd), men i tillegg til det du skriver skrek han HVER morgen.. Kastet seg bakover i gulvet, alt var galt... Grusom periode.. Fortsatt så er han ganske "krevende", men vi har funnet våres rutine. Nå er han 2 år og 3 mnd. Så dette er nok bare starten for dere ;) Det går seg til. Senk forventningene er mitt eneste råd.. 

Anonymkode: e8240...940

Skrevet

Da ville jeg tatt på en episode med en film han liker godt så du får gjort deg klar uten at barnet gråter.

Anonymkode: f539a...fff

Skrevet

Har ingen råd, men kan trøste med at vi er flere! Føler ingenting hjelper hos oss heller, han bare står og hyler og vil jeg skal holde ham mens jeg ordner meg... og lager mat... og er på do... skal kle på meg.... uansett egentlig. Gleder meg veldig til denne perioden er over.

Anonymkode: 1df63...fec

Skrevet

Kan du stelle deg mens han ligger i sengen med papsen og koser?

Anonymkode: 381e9...e6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...