Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #1 Skrevet 12. juni 2017 Jeg er helt skutt om kvelden når barna er lagt. Sovner somregel på sofaen : D Før hadde jeg overskudd til sex om kvelden. Nå er jeg bare stuptrøtt. Ble litt nysgjerrig på om jeg er alene om å være så trøtt..regner med de fleste med fire barn er mye slitne.. : ) Anonymkode: 8ca65...90e
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #2 Skrevet 12. juni 2017 Jeg har fem, og er konstant sliten. Den siste tiden har vært ille. Det er treninger, kamper og avslutninger i alle bauger og kanter. Mannen og jeg ser hverandre nesten aldri. Vi deler oss for å kunne være med på mest mulig. Minste har vært syk, med innleggelse på sykehus og våkennetter, jeg har hatt en veldig hektisk periode på jobb (normaliserer jeg heldigvis nå). Skolebarna har flere store prosjekt som skal avsluttes, det er baking og ordning til arrangementer og bursdager, og jeg føler meg som en oppvridd vaskefille. Bare to uker til ferien🎉 Skal bli deilig med lange, late, planløse familiedager. Mai, juni og desember er alltid travle med barn. Stort sett hyggelig travelhet, men det kan bli for mye. Anonymkode: fcc2c...ef5
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #3 Skrevet 12. juni 2017 Har bare tre, men skutt 24/7. Er muligens ikke lov, men slik er det Anonymkode: 46cae...514
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #4 Skrevet 12. juni 2017 Jeg har tre barn og denne våren har det vært mye. Jeg jobber bare 50 prosent for å ha nok tid til å ta unna husarbeidet, alle avtalene, diverse og for å slippe å bli helt tom. En uke igjen med 3 avslutninger og kakebaking. Snart ferie!!!! Anonymkode: ca6d1...378
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #5 Skrevet 12. juni 2017 Det går litt i perioder. Det hjalp veldig å innse at jeg med å få fire barn har valgt et annet liv enn de av vennene mine som har bare to. Det er ikke mulig å leve det samme livet når man har dobbelt så mange barn. Det hjalp meg å senke skuldrene litt, senke kravene til meg selv, akseptere at jeg faktisk ikke kan være med på alt eller ha det like prikkfritt til enhver tid. Jeg må si nei takk til ting, for jeg bruker mer tid på barn og familie. Det er dette livet jeg har valgt, og selv om det er travle dager nå er jeg 100% sikker på at jeg aldri vil angre, ikke nå og ikke senere. Den fasen vi er i nå så tar faktisk barna 100% av tiden, så får det heller være med egentid, trening, klatring opp fjelltopper, venninnehelger og kjæresteweekender, det får komme senere en gang. Det er ikke krise om plenen skulle vært klippet for flere dager siden eller at jeg ikke har fått støvsugd annet enn midt på gulvet de siste to ukene, det viktigste er tiden med ungene. Jeg orker ikke lenger la meg stresse eller ha dårlig samvittighet for det jeg ikke rekker, jeg prioriterer og får plass til bare så mye jeg får plass til på døgnets 24 timer Det hjelper selvfølgelig at barna vokser til også, nå har jeg alle mine fire på grunnskolen. Det gjør ettermiddagene og helgene mye mer travle enn da vi hadde barnehagebarn, men ungene spiser deg ikke med hud og hår på samme måte lenger. Selv om de må følges opp med lekser, fritidsaktiviteter, vennebesøk, bursdager osv osv så er de mer selvstendige også og kan gå i dusjen på egenhånd mens du tar en pust i bakken med avisen. Anonymkode: af91d...58a
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #6 Skrevet 12. juni 2017 Da barna var små var jeg ofte utrolig sliten, men nå som de er større går det mye bedre. Her er de blitt 8, 10, 13 og 15 år og det er et helt annet liv. For min del var det småbarnstiden som tok litt knekken på meg. Store barn og tenåringer er jo "ingenting" i forhold Nå i vår har det vært veldig hektisk da, med 100% jobb, 50% masterstudie og konfirmasjon, så like etter sist eksamen var jeg helt skjelven fordi jeg var så sliten, men nå går det kjempefint igjen. Et par tips som har reddet oss: Lær barna opp til å delta i husarbeid fra de er små. Når alle gjør litt, blir det mindre på en. For eksempel må alle barna legge egne klær til vask, brette egne rene klær og legge dem tilbake i skapet. Alle skal holde orden på egne rom, sekker osv, hjelpe til med å tømme oppvaskmaskinen osv, og så skal de hver uke bidra med én ting i huset utenom, for eksempel rydde og støvsuge gangen, vaske trappen el. De to eldste lager i tillegg middag en dag hver. Det tar dem totalt 15-45 minutter pr. uke å bidra, de føler seg nyttige, og en del av byrden faller vekk fra oss foreldre som da igjen har mer tid og overskudd til dem. Heng opp whiteboard-tavler el. på for eksempel kjøkkenet og lag lister. En for gjøremål, en for hva som må handles inn og en for hverdager (Stapels selger billige som tar en mnd om gangen). Alle kan fylle på listene, så får alle oversikt over alt, og det går mindre tid bort til krangling og "i siste liten"-ting/handling. Altså mer harmoni i hjemmet. Innfør fast "flytte-regel". Altså, ingen har lov til å gå fra et rom til et annet/en etasje til en annen uten å ta med seg noe som skal flyttes videre. For eksempel om en av ungene har spilt kort og skal opp, må de bære med seg kortstokken opp. Skal en unge ned og bosset er fullt, må han/hun bære det med ned og kaste når h*n likevel skal ned. Osv. Lær barna opp til å bli selvstendige. Fra de er 5-6 år kan ethvert normalt oppegående barn lage seg både frokost, kvelds og lunsj selv. De er også i stand til å hente seg drikke, sette ting i oppvaskmaskinen osv. Om mulig, få til avtaler om samkjøring. Man sparer mye tid på å få til en slik ordning. Skal noen i samme gate på samme trening eller i samme bursdag som ett av dine barn, så tilby å for eksempel levere, så kan de andre hente. Eller omvendt. De aller fleste foreldre er veldig glad for å være med på slikt, tid spart for alle. Anonymkode: 717c7...097
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #7 Skrevet 12. juni 2017 Føler at jeg puster bare overfladisk pga jeg er så stressa. Kan aldri gå i dusjen eller på do alene engang. Vi får liten tid til hverandre..føler nesten at han mister interessen for meg: ( har null tid til egenpleie. Føler meg stygg Anonymkode: 8ca65...90e
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #8 Skrevet 12. juni 2017 Åh dette er skummelt å høre. Drømmer så om nummer fire.... Anonymkode: decfe...18d
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #9 Skrevet 12. juni 2017 Jeg er så stressa at jeg har blitt sykemeldt.. lurer på om det bare er her.. men nå sover den minste så nå har jeg satt meg to min. Alene.. men blir bare stressa over alt husarbeidet som venter. Lurer på om vi har for mye ting : 0 p en hel dag..kanskje jeg får satt meg ti min.. Anonymkode: 8ca65...90e
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #10 Skrevet 12. juni 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Åh dette er skummelt å høre. Drømmer så om nummer fire.... Anonymkode: decfe...18d Jeg har 4. Er aldri sliten, men hender jeg blir litt lei. Det er kjøring og henting i ett kjør Ikke noe problem å ha 4 barn, kjør på👍🏻 Anonymkode: caf83...abc
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #11 Skrevet 12. juni 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har 4. Er aldri sliten, men hender jeg blir litt lei. Det er kjøring og henting i ett kjør Ikke noe problem å ha 4 barn, kjør på👍🏻 Anonymkode: caf83...abc Hvor gamle er dine? Så bra du sa det Anonymkode: decfe...18d
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #12 Skrevet 12. juni 2017 Har 4 barn. Eldste er 10 år. Vi har mye på timeplanen hele uka,så det merkes. Legger meg stort sett kl.21 eller senest kl.22. Teller ned til sommerferien og mindre stressende dager. Anonymkode: 81d97...b16
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #13 Skrevet 12. juni 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er så stressa at jeg har blitt sykemeldt.. lurer på om det bare er her.. men nå sover den minste så nå har jeg satt meg to min. Alene.. men blir bare stressa over alt husarbeidet som venter. Lurer på om vi har for mye ting : 0 p en hel dag..kanskje jeg får satt meg ti min.. Anonymkode: 8ca65...90e Men hvorfor er du sykmeldt? Er stresset pga barna og husarbeidet som følger med? Er det ting som må ryddes kan de fjernes som du er inne på. Anonymkode: 71ae3...173
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #14 Skrevet 12. juni 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor gamle er dine? Så bra du sa det Anonymkode: decfe...18d 7, 10, 12 og 15 Anonymkode: caf83...abc
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #15 Skrevet 12. juni 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har fem, og er konstant sliten. Den siste tiden har vært ille. Det er treninger, kamper og avslutninger i alle bauger og kanter. Mannen og jeg ser hverandre nesten aldri. Vi deler oss for å kunne være med på mest mulig. Minste har vært syk, med innleggelse på sykehus og våkennetter, jeg har hatt en veldig hektisk periode på jobb (normaliserer jeg heldigvis nå). Skolebarna har flere store prosjekt som skal avsluttes, det er baking og ordning til arrangementer og bursdager, og jeg føler meg som en oppvridd vaskefille. Bare to uker til ferien🎉 Skal bli deilig med lange, late, planløse familiedager. Mai, juni og desember er alltid travle med barn. Stort sett hyggelig travelhet, men det kan bli for mye. Anonymkode: fcc2c...ef5 Har det helt likt, og veldig enig! Anonymkode: 9edd7...42d
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #16 Skrevet 12. juni 2017 Jeg har 4, er sjelden sliten. Mine er 6, 8, 13 og 14. Arbeider 50 % nattevaktsstilling, så har mye fri på dagtid og huset for meg selv. Får gjort mye på de timene ungene er i bhg og skole😊 Anonymkode: 9cc43...292
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #17 Skrevet 12. juni 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har 4, er sjelden sliten. Mine er 6, 8, 13 og 14. Arbeider 50 % nattevaktsstilling, så har mye fri på dagtid og huset for meg selv. Får gjort mye på de timene ungene er i bhg og skole😊 Anonymkode: 9cc43...292 Mebn blir det ikke mye til far når du har natthelg? Og går av natt? Da må han levere alle 4..? Anonymkode: decfe...18d
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #18 Skrevet 12. juni 2017 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mebn blir det ikke mye til far når du har natthelg? Og går av natt? Da må han levere alle 4..? Anonymkode: decfe...18d Man leverer ikke tenåringer altså, de går til skolen selv 😉 Uansett er da ikke fire barn en helg noe problem, takler man ikke det kan man ikke få fire barn.... Anonymkode: af91d...58a
Lolitalolita Skrevet 12. juni 2017 #19 Skrevet 12. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Mebn blir det ikke mye til far når du har natthelg? Og går av natt? Da må han levere alle 4..? Anonymkode: decfe...18d Ofte er det vel mor som 'sitter med ungene' - hvorfor skulle ikke far klare det? 🤔
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #20 Skrevet 12. juni 2017 Jeg er helt ferdig! Jeg er så utrolig lei av unger som klenger på meg, masing, gråting og krangling. Her er minste 3 og eldste 10. Går nå inn i en superkrevende jobbperiode også frem mot sommerferien. Anonymkode: b6ce6...a19
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #21 Skrevet 12. juni 2017 På kvelden når ungene er lagt føler jeg at bare hodet mitt jobber videre med resterende arbeidsoppgaver. Kroppen er helt utmattet..verker i hele kroppen.. grusomt. Men.. jeg har selv valgt dette livet.. og er bare glad for jeg har fått fire. Hvile kan man gjøre senere. Føler at rynkene drar seg på for hver eneste dag..og drømmer om 1 kveld der jeg kunne hatt på meg kjole og vært litt dame igjen.. føler at jeg gjør.det jeg kan og har tid til av personlig stell sminke osv.. men det er fort gjort og dasser rundt i de samme gamle klærne. Anonymkode: 8ca65...90e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå