Gå til innhold

Hvordan endre seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker så gjerne å være en god lytter og samtalepartner. Og dette jobber jeg virkelig med, men har en lei tendens til å fortelle om mine erfaringer og lignende episoder jeg selv har opplevd når jeg er i samtale med andre. Jeg har med andre ord en lei tendens tendens til å miste litt fokuset på personen jeg fører en samtale med. 

Så det store spørsmålet er hvordan skal jeg klare å få folk rundt meg til å  føle seg interessante? 

Anonymkode: 125ec...33d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved å være meir interessert? 

Skrevet

Øv deg på å lytte og stille oppfølgingsspørsmål 🤓

Anonymkode: 7fde2...fe6

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ønsker så gjerne å være en god lytter og samtalepartner. Og dette jobber jeg virkelig med, men har en lei tendens til å fortelle om mine erfaringer og lignende episoder jeg selv har opplevd når jeg er i samtale med andre. Jeg har med andre ord en lei tendens tendens til å miste litt fokuset på personen jeg fører en samtale med. 

Så det store spørsmålet er hvordan skal jeg klare å få folk rundt meg til å  føle seg interessante? 

Når man ikke leser igjennom før man poster, så ender det dessverre opp med for mange "samtaler" på få setninger. Beklager et veldig dårlig språk, men håper dog det er forståelig hva jeg spør om. 

Skrevet
2 minutter siden, Syngensang skrev:

Ved å være meir interessert? 

Har du da noen gode forslag til metoder jeg kan bruke for å unngå å vinkle samtalen inn på mine erfaringer? For å virke mer interessert? 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Øv deg på å lytte og stille oppfølgingsspørsmål 🤓

Anonymkode: 7fde2...fe6

Jeg er elendig på oppfølgingsspørsmål da jeg er livredd for å virke som jeg snoker. Så jeg lurer derfor på om du hadde noen tips denne typen spørsmål? 

Skrevet

HV spørsmål... men ikke hvorfor

Altså hvordan, hvilken, hvem... 

Anonymkode: a38ea...772

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

HV spørsmål... men ikke hvorfor

Altså hvordan, hvilken, hvem... 

Anonymkode: a38ea...772

Er bare redd for å virke gravende. Må vel bare lære meg å legge fra meg den tanken og bruke hv-ordene med andre ord...

Skrevet

Jeg er litt av samme typen som deg. Men jeg er klar over det, og sporer fort inn på samtalepartneren. Og er ikke redd for å stille spm, vil de ikke svare så er det helt greit. Mange vil gjerne fortelle. Og hvertfall hvis de har begynt 

Anonymkode: e9fe5...51c

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er litt av samme typen som deg. Men jeg er klar over det, og sporer fort inn på samtalepartneren. Og er ikke redd for å stille spm, vil de ikke svare så er det helt greit. Mange vil gjerne fortelle. Og hvertfall hvis de har begynt 

Anonymkode: e9fe5...51c

Jeg er veldig bevist på det selv og pensler samtalen tilbake til den andre. Det er bare det at jeg føler at jeg fremhever meg selv, samt føler det at jeg gir utrykk for at jeg har alltid en episode som er verre en samtalepartneren min. Føler virkelig at dette er en uting, og ønsker å endre dette. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få til "smal talk" uten at det skal føles verken som jeg fremhever meg selv eller prøver å grave i den andres privatliv...

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du da noen gode forslag til metoder jeg kan bruke for å unngå å vinkle samtalen inn på mine erfaringer? For å virke mer interessert? 

Nei, desverre, men ser du har eg ått mange gode tips her. Også kan det jo vere ein taktikk å øve på å ikkje snakke om seg sjølv. Evt prøve å finne interessante tema som handlar verken om deg eller samtalepartnar, men noko de begge interessera dykk for. Hekling, fjellturar eller shopping osb. Klimakrise. 

Skrevet
På 11. juni 2017 den 21.57, Anonym bruker skrev:

Bite deg i leppa hver gang du er i ferd med å starte en setning som "det minner meg om den gangen..." eller "jeg kjenner også en som..."

Anonymkode: 8c5e5...142

Skrevet
På 11. juni 2017 den 22.35, Anonym bruker skrev:

Jeg er veldig bevist på det selv og pensler samtalen tilbake til den andre. Det er bare det at jeg føler at jeg fremhever meg selv, samt føler det at jeg gir utrykk for at jeg har alltid en episode som er verre en samtalepartneren min. Føler virkelig at dette er en uting, og ønsker å endre dette. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få til "smal talk" uten at det skal føles verken som jeg fremhever meg selv eller prøver å grave i den andres privatliv...

Du kan også øve inn noen formuleringer som "jeg kan absolutt følge deg i dette, har tilsvarende erfaringer ", og så ikke utdype mer, unntatt på direkte spørsmål.

Anonymkode: 8c5e5...142

Skrevet
På 11.6.2017 den 22.35, Anonym bruker skrev:

Du har helt rett i at det er en uting! Så bra at du har fokus på dette og vil endre deg. Har et par venninner som deg, og jeg orker ikke å fortelle de så mye lenger, for vet at de har egne opplevelser som alltid overgår min historie/ mitt problem. Og det er faktisk ganske trist å alltid bli overkjørt på den måten :( Jeg har selv stort fokus på dette når jeg snakker med andre, og unngår å fortelle så mye om mine egne erfaringer når det er samtalepartnerens historie som er i fokus. Forteller heller mer etterpå når den andre part har fått fortalt det den vil, dersom det er ønske om det. 

Anonymkode: c16d9...9fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...