Gå til innhold

Fortell litt om skolefagene i 2. Klasse hos dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg som skal flytte tilbake til Norge igjen (jf. Tråden om pris på SFO), jeg har ett barn som skal begynne i norsk 2. Klasse. Han har ikke gått på skole før, da de har ett annet program med førskole for seksåringer de vi bor. Han er flink å sitte stille, tar beskjeder fint, men sliter med lesingen. Er det mye fokus på lesing og skriving? Hvordan er matte for 2. Klasse? På forhånd takk for svar.

Anonymkode: 4cc03...1c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En barneskolelærer kan nok svare bedre, jeg har bare en datter i 2., men får jo litt inntrykk via lekser. 

Virker som det er mye fokus på kjernefagene, lese - skrive - regne. Kun lekser i norsk og matte foreløpig, lesing hver dag.

Min leser bøker selv nå, men har også hatt med seg venner hjem som nærmest staver seg gjennom leseleksen. De får differensierte lekser i lesing. Lærte alle lydene og bokstavene i fjor.

I matte startet de nå i høst med tall opp til 20, subtraksjon og addisjon. Enkel geometri. Nå regner de med tall opp til 100.

Du kan jo ringe til skolen og høre litt?  

Anonymkode: c5813...d58

Skrevet

http://podium.gyldendal.no/mno1-4/ 

dette er matten de bruker på skolen vår. 

1 a og 1 b i første

2a og 2b i andre osv.

På vår skole får de tilpassede leselekser. Stater først med ark med små ord og etter hvert går de over til småbøker med forskjellige nivåer ( 1-11 ca) 

Anonymkode: 90aed...237

Skrevet

Datteren min er akkurat ferdig med 2.klasse

Det er veldig mye fokus på lesing ja, de har leselekser hver uke. Her har de lekser i leseboka, pluss en fagtekst i uka på stensil. Fagteksten kan være en enkel tekst om f.eks vikinger, om et dyr f.eks elg eller bjørn, om søppelsortering osv.

De har 4 norske gloser hver uke, de testet hver fredag i disse glosene, de skal ta skrives riktig. Ikke veldig avanserte greier, men kanskje ord med dobbel konsonant o.l. Denne uken var ordene: Meg, Deg, Oss, De

Matte har dette året vært veldig mye hoderegning. De lærer hoderegningsteknikker for kunne regne med tall opp til 100 uten å sette opp regnestykkene sånn som vi gjorde da vi var små. De regner f.eks 24+12 i hodet ved å legge sammen tiere og enere hver for seg. Det har også vært veldig mye bruk av tallinje, de må forstå tallinja. 

Anonymkode: 5215b...8a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...