Gå til innhold

Burde jeg utrede meg for PCOS før neste ivf?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i gang med ivf offentlig, men det gjøres i utlandet fordi det er en arvelig sykdom i familien min. Klinikken i Brussel er veldig god på ivf, men utenom dette er ikke jeg en pasient for dem.

Jeg har i mange år lurt på om jeg kan ha PCOS. Har hormonell akne, lange mørke hår på leggene, lange sykluser. Lett for å overstimuleres ved ivf. Og kjipest av alt, har ørten tidlige spontanaborter bak meg..

Ville det vært lurt å utrede for PCOS hos gynekolog i Norge?

Noen med PCOS som har forsøkt ivf? Får dere medisiner i etterkant?

Anonymkode: 23549...f7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har pcos og har hatt ivf, men vet ikke om det ble gjort noe spesielt under ivf behandlingen pga diagnosen. Annet enn at jeg gikk på metformin fra før, som jeg fortsatte med under behandlingen og første del av svangerskapet.

Jeg ble overstimulert to ganger, første ble avbrutt før uttak, andre gangen hadde jeg uttak men totalfrys. Gravid på andre fryseforsøk.

Anonymkode: 650bc...8fe

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har pcos og har hatt ivf, men vet ikke om det ble gjort noe spesielt under ivf behandlingen pga diagnosen. Annet enn at jeg gikk på metformin fra før, som jeg fortsatte med under behandlingen og første del av svangerskapet.

Jeg ble overstimulert to ganger, første ble avbrutt før uttak, andre gangen hadde jeg uttak men totalfrys. Gravid på andre fryseforsøk.

Det er nettopp metformin som jeg er nysgjerrig på. 

Jeg har blitt gravid nesten hver gang. Men mister tidlig :(

Tror jeg skal bestille time privat.

Hvordan hjelper metformin deg når du ikke er gravid?

Skrevet

Synes det er litt rart om du ikke har blitt sjekket for det underveis? Da vi begynte utredningen var jo det noe som kom opp underveis som en mulig årsak til at vi ikke ble gravid.

Anonymkode: 012c5...853

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er nettopp metformin som jeg er nysgjerrig på. 

Jeg har blitt gravid nesten hver gang. Men mister tidlig :(

Tror jeg skal bestille time privat.

Hvordan hjelper metformin deg når du ikke er gravid?

Jeg følte ikke at det hjalp meg noe særlig egentlig, så jeg bruker det ikke lenger nå. Men jeg burde nok ha lagt om kostholdet i tillegg (mange har jo nytte av lavkarbo), noe jeg ikke klarte. Men jeg begynte på det fordi jeg hadde hørt det skulle hjelpe på symptomene og kunne stabilisere syklusen noe.

Jeg fortsatte på det mens jeg var gravid fordi noen mente det kunne hjelpe på risikoen for å miste. Men studier har jo vist liten sammenheng der, hverken negativ eller positiv.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Synes det er litt rart om du ikke har blitt sjekket for det underveis? Da vi begynte utredningen var jo det noe som kom opp underveis som en mulig årsak til at vi ikke ble gravid.

Anonymkode: 012c5...853

Vi må ha ivf for å kunne gjøre Pgd. Jeg har en arvelig og dødelig sykdom i familien.

Det ble tatt blodprøver og ul...men de undersøkte nok ikke fertilitet på samme måte som med andre tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...