Anonym bruker Skrevet 10. juni 2017 #1 Skrevet 10. juni 2017 Lurer på en ting, hva er forskjellen mellom diabetes type 1 og diabetes type 2? Anonymkode: 46197...6dd
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2017 #2 Skrevet 10. juni 2017 Den ene kan man spise seg frisk av med endret livsstil/mosjon/kosthold - og er gjerne den typen eldre får. Den andre er mer alvorlig, og man må leve med streng overvåkning av kosthold og blodsukker hele livet. Anonymkode: 3498e...f81
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2017 #4 Skrevet 10. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Den ene kan man spise seg frisk av med endret livsstil/mosjon/kosthold - og er gjerne den typen eldre får. Den andre er mer alvorlig, og man må leve med streng overvåkning av kosthold og blodsukker hele livet. Anonymkode: 3498e...f81 Ehhh... Nei! Dette er helt feil! Diabetes type 1 er genetisk og du kan få det uansett hvor sunn, slank og frisk man ellers er. Man må være genetisk anlagt for å få det, men selvom man er genetisk anlagt trenger man ikke å få det. Så lenge man tilfører kroppen insulin kan man leve som normalt. Jeg har diabetes type 1, bruker insulin hver gang jeg spiser og lever og spiser som alle andre. Ikke noe strengt kosthold, det eneste jeg ikke kan røre er brus og saft med sukker. Det gjør blodsukkeret skyhøyt, for så å synke igjen raskt. Ergo kan det ikke reguleres med insulin. diabetes type 2 får man gjerne av overvekt og generelt usunn livsstil, det kan imidlertidig kosrholdsreguleres, og man kan holde symptomene i sjakk ved hjelp av kosthold og mosjon. Noen bruker medisiner i form av tabletter mot dette, men ikke alle trenger det. Anonymkode: d4abb...fd2
litekreativtbrukernavn Skrevet 10. juni 2017 #5 Skrevet 10. juni 2017 En annen, enkel, måte å forklare det på er at ved type 1 har kroppens immunforsvar ved en feil ødelagt bukspyttkjertelen og den produserer ikke insulin lenger (som kroppen trenger for å levere sukkeret). Derfor tilfører man det selv via insulinsprøyter. Ved type 2 lager kjertelen fortsatt insulin men ikke nok, og derfor må man hjelpe kroppen ved å feks trene (da stimulerer man produksjonen), tabletter, mindre sukker i kosten osv.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2017 #6 Skrevet 10. juni 2017 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ehhh... Nei! Dette er helt feil! Diabetes type 1 er genetisk og du kan få det uansett hvor sunn, slank og frisk man ellers er. Man må være genetisk anlagt for å få det, men selvom man er genetisk anlagt trenger man ikke å få det. Så lenge man tilfører kroppen insulin kan man leve som normalt. Jeg har diabetes type 1, bruker insulin hver gang jeg spiser og lever og spiser som alle andre. Ikke noe strengt kosthold, det eneste jeg ikke kan røre er brus og saft med sukker. Det gjør blodsukkeret skyhøyt, for så å synke igjen raskt. Ergo kan det ikke reguleres med insulin. diabetes type 2 får man gjerne av overvekt og generelt usunn livsstil, det kan imidlertidig kosrholdsreguleres, og man kan holde symptomene i sjakk ved hjelp av kosthold og mosjon. Noen bruker medisiner i form av tabletter mot dette, men ikke alle trenger det. Anonymkode: d4abb...fd2 Du skriver jo igrunnen omtrent det samme som jeg skrev, bare mer utfyllende...? Hvordan ble mitt svar HELT feil? Anonymkode: 3498e...f81
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2017 #7 Skrevet 10. juni 2017 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du skriver jo igrunnen omtrent det samme som jeg skrev, bare mer utfyllende...? Hvordan ble mitt svar HELT feil? Anonymkode: 3498e...f81 Noen liker bare å virke faglig kvalifisert fordi de selv har sykdommen. Åååå, så klok. Anonymkode: 08362...b0c
Roheryn Skrevet 10. juni 2017 #8 Skrevet 10. juni 2017 Type 2 trenger ikke være kostholdsrelatert, det er langt mer komplisert enn å si at den er livsstilsrelatert og at man kan "spise seg frisk". Og det er nok en genetisk faktor her også. Kort fortalt er det egentlig alt for enkelt å skille mellom bare 1 og 2. Det er forskjell på om det skyldes at bukspyttkjertelen helt har sluttet å produsere insulin, om den produserer litt men ikke nok, om man er "insulinresistent", om feilen ligger i signalsystemet som gjør at kroppen skjønner at den skal produsere insulin, osv. Den klassiske type 2 som vi forbinder med overvektige er jo når kropoen produserer litt lite insulin og personen spiser litt mye (raske) karbohydrater. Det kan man korrigere med kosthold, og så kan man si at dersom denne personen hadde et godt kosthold i utgangspunktet så ville vedkommende antagelig levd lykkelig uvitende om diabetesen. Altså det er ikke sånn at de nødvendigvis får diabetes av kostholdet, men at kostholdet synliggjør et problem som ikke var et problem på normal/sunn kost. Mannen min har en type 2 der kroppen produserer veldig ujevne mengder - og også lagrer insulin til senere. Alt etter dagsform kan han noen dager spise uhorvelige mengder og fortsatt streve med for lavt blodsukker (fordi kroppen frigjør lagret insulin), og noen dager kan han sette absurde mengder insulin og fortsatt oppleve at blodsukkeret stiger. Han kan på ingen måte regulere det kun med kosthold, og han har ikke vært overvektig noen gang. Derimot har han fire søsken med diabetes, så det er nok en genetisk svakhet her...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå