Gå til innhold

Desperat etter råd - sutrete fireåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger sårt (konkrete) tips og råd. Fireåringen som tidligere var relativt "enkel", blid, sosialt intelligent, sjarmerende - osv - har de siste månedene blitt utrolig krevende å ha med å gjøre og jeg sliter skikkelig med oppdragelsen. Vi er i en urovekkende dårlig spiral som jeg ikke kommer meg ut av. Sutring, hyling, krangling og destruktiv oppførsel rundt de fleste situasjoner. Jeg har begynt å isolere meg/oss da jeg synes det er trist, flaut, stressende og ubehagelig å se hvordan han oppfører seg ute. 

Hvordan bør man ideelt møte slike barn og situasjoner??? Evig blid?? Ignorere når han er sur?? Kjefte??

HJELP - råd fra "flinke" mammaer som får til oppdragelsen mottas med evig takknemlighet😔❤️

Anonymkode: de28b...8db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konsekvent er mitt beste råd. Har 5 barn og alle har vert/er sutrete i perioder. Man må selvsagt velge kampene dine, men det er til syvende og sist du som bestemmer. Og så har jeg unngått mye sutring ved å spørre før jeg gjør noe; skal jeg dele skiven din? Skal jeg skrelle bananen din? Skal jeg helle i melk? (er utrolig for et drama det kan bli over en delt skive, som absolutt ikke skulle vert delt i utgangspunktet...) Du må rett og slett tåle å ta kampene. Her vet ungene at det ikke er vits å sutre mase på meg, for jeg er bestemt på hva reglene er. Da tester de nok mye mer faren, for han er ikke alltid like konsekvent.

Anonymkode: 14dcd...d82

Skrevet

Har en av samme sorten. Her tror jeg det er for lite søvn. Selv om vi legger tidlig sovner hun sjelden før halv ni. Må opp halv syv. Kan sove en til to timer på dagen i helgene, selv om hun er fylt fire.

Rolige aktiviteter etter barnehagen, strenge restriksjoner på skjerm og mye kos hjelper her! Og - det går over... 

Anonymkode: 7d006...c22

Skrevet

Jeg er enig i det å være dønn konsekvent, og det med å alltid spørre (når det er noe barnet kan få velge). Det er utrolig hvor mye det hjelper når de føler at de har litt innflytelse på sin egen hverdag. 

Jeg har i tillegg vært så kjip at jeg har ignorert sutring. Mine barn har fått beskjed om at jeg ikke forstår hva de sier når de bruker sutrestemme, så jeg overhører og overhører. Så får de umiddelbar respons når de snakker "vanlig". 

Bruk mye tid på å bygge en god relasjon til barnet ditt. Lek med barnet ditt, la barnet ditt styre leken. Pøs på med ros når barnet gjør noe bra, selv om du innerst inne tenker "det skulle bare mangle". 

Les gjerne boken De utrolige årene. Du kan sikkert få lånt den på biblioteket.

Skrevet

Takk for fine og konstruktive svar🙏🏻

Hi

Anonymkode: de28b...8db

Skrevet

har dessverre ingen råd,men slik er min 4åring også, og de i bhg sier det er pga alderen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...