Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #1 Skrevet 9. juni 2017 En gutt på skolen har nøtteallergi. Det er nå forbud mot nøtter på hele skolen, ingen får ha med noe slag som inneholder nøtter. Er det lov? Flere foreldre har glemt seg bort og sendt med nugatti i klassen hans, men ingen reaksjon. Tenker det må være bra at klassen hans ikke har nøtter, men kan de pålegge alle de andre klassene å ikke bruke nøtter i matboksen? Anonymkode: cdbe9...391
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #2 Skrevet 9. juni 2017 Nøtteallergi kan være veldig farlig. Så når hele skolen har fått forbud tipper jeg denne gutten er hyperallergisk. Når en er hyperallergisk trenger en ikke ta på maten, det holder å puste inn sporer. Sporer kan bringes gjennom ventilasjonen, derfor det totale forbudet. Har samme forbudet på skolen til ungene. Nøtter er det lett å unngå. Anonymkode: 3d5be...0b6
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #3 Skrevet 9. juni 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nøtteallergi kan være veldig farlig. Så når hele skolen har fått forbud tipper jeg denne gutten er hyperallergisk. Når en er hyperallergisk trenger en ikke ta på maten, det holder å puste inn sporer. Sporer kan bringes gjennom ventilasjonen, derfor det totale forbudet. Har samme forbudet på skolen til ungene. Nøtter er det lett å unngå. Anonymkode: 3d5be...0b6 Totalt nøttefrie skoler anbefales ikke, og nøtter er veldig vanskelig å unngå. Går ut fra at dere ikke leser varedeklarasjonen på alt av mat, inkludert brød? Veldig mange brød inneholder nøtter og iallefall spor av nøtter. HI, det er bare å vise til de nyeste retningslinjene, og eventuelt ta kontakt med skolehelsetjenesten. Helt nøttefrie skoler er umulig og ikke anbefalt. https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/anbefalinger-for-handtering-av-notteallergi-i-barnehager-og-skoler#hovedregel:-ikke-generelt-forbud-mot-nøtter-i-skole-eller-barnehage.-behov-for-forbud-bør-dokumenteres-av-spesialist Anonymkode: 4ab42...ef0
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #4 Skrevet 9. juni 2017 Jeg synes det er helt greit, jeg. Spor av bør være lov, men ikke produkter som faktisk inneholder nøtter. Noe hensyn bør man faktisk ta. Anonymkode: 41d5e...d3d
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #5 Skrevet 9. juni 2017 Ja det har de lov til. Anonymkode: abdbb...072
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #6 Skrevet 9. juni 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: En gutt på skolen har nøtteallergi. Det er nå forbud mot nøtter på hele skolen, ingen får ha med noe slag som inneholder nøtter. Er det lov? Flere foreldre har glemt seg bort og sendt med nugatti i klassen hans, men ingen reaksjon. Tenker det må være bra at klassen hans ikke har nøtter, men kan de pålegge alle de andre klassene å ikke bruke nøtter i matboksen? Anonymkode: cdbe9...391 Det burde være en selvfølge tenker jeg. Anonymkode: 06129...a60
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #7 Skrevet 9. juni 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det burde være en selvfølge tenker jeg. Anonymkode: 06129...a60 Det burde ikke være en selvfølge, og nye retningslinjer sier at det ikke er anbefalt heller. Anonymkode: 4ab42...ef0
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #8 Skrevet 9. juni 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det burde ikke være en selvfølge, og nye retningslinjer sier at det ikke er anbefalt heller. Anonymkode: 4ab42...ef0 Jeg synes det burde være det. Jobber selv i en nøttefri barnehage, ikke noe problem det Anonymkode: 06129...a60
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #9 Skrevet 9. juni 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det burde være det. Jobber selv i en nøttefri barnehage, ikke noe problem det Anonymkode: 06129...a60 Jeg jobber også i nøttefri bhg Tar selvfølgelig hennsyn til de som trenger det. Anonymkode: abdbb...072
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #10 Skrevet 9. juni 2017 De kan godt be om det, men de kan ikke kreve at alle følger det opp. Ansvaret for å hindre at en elev får alergi anfall kan ikke legges på andre foreldre eller elever. Anonymkode: f274f...4b4
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #11 Skrevet 9. juni 2017 Jeg syns det er en selvfølge å vise hensyn. Det er ikke noe problem å la nøttespisingn skje andr stder enn på skolen. For plutslig kan det være mitt barn som trengs å vise hensyn til, og dette er ikke så vanskelig. Har hatt barn på skole som var nøttefri. Jeg så ikke problemet, mitt mann syns det var krise. Han som sliter når andre har parfyme på seg burde igrunn ha skjønt dette, men neida. Ungene forsto alvoret i dette først gang eleven ble hentet i luftambulans. Etter dette fungert det faktisk veldig bra, men noe uhell skjedde. Tror det var den ene gangen som var veldig alvorlig, de andre gangene tror jeg ikke det var så alvorlig. Mitt ene barn har nå nøttfri klasse. Vi har ikke fått noe informasjon som vi fikk sist, men ungene er veldig bevist på dette. Jeg fikk vite dett nå som jeg hadde kjøpt inn litt snacks til tentamen. Nøtter og sjokolade ble ikke godtatt av min datter. Det er samme skole, men noen år imellom så skolen har nok angrpet dette andeledes. Sist gang var det mye styr fra foreldre, for det var veldig vanskelig å ikke sende med nøtter på skolen. Så nå tar de nok for seg kun elevene og lærer de opp istde, og lar de ha kontroll over hva de får med seg hver dag. Min datter sa det ikke hadde skjedd noe på skolen, så de har tydeligvis vært flinke. Anonymkode: 323c1...d49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå