Gå til innhold

Trukket for ferie, men var 100% sykmeldt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...hele uka jeg hadde i mai. Lå rett ut hele uka med høy feber, infeksjon, høy crp og antibiotika. Fullstendig bortkastet ferie. Går snart ut i svangerskapspermisjon, og har ikke mulighet til å ut mer ferie før det, har også ei uke til gode jeg ikke får brukt pga snart permisjon. Aner ikke når jeg kommer tilbake i jobb, da jeg også vurderer noe ulønnet permisjon. Har jeg rett til få utbetalt for de to ukene? Veldig kjedelig p bli trukket så mye penger når jeg var dausjuk den ene uka og ikke får brukt den andre 🤔

Anonymkode: 3f88f...4c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du levert legeerklæring for sykdommen din, da? I så fall har du rett på at fraværet regnes som sykdom og ikke trekkes av ferien din.

Anonymkode: bdd7e...fad

Skrevet

Nei, du har ikke rett på å få de utbetalt 

Men den uken du ble syk skulle du ha søkt om utsatt ferie pga sykdom, gjorde du det? 

Den uka du har igjen kan du enten ta i løpet av høsten eller søke om å overføre til neste år. Om du tar den til høsten får du en uke trekk i permisjonspengene og forskjøvet sluttdato for permisjon med en uke 

Anonymkode: 83b78...f19

Skrevet

Jeg ble syk i starten ferien, så legen tilbakeskrev den sykmeldingen til 100% (var i utgangspunktet gradert sykmeldt grunnet svangerskap). Har ikke noe legeerklæring, men den tilbakeskrevne sykmeldingen er kanskje det samme? Har ikke tenkt på dette før jeg fikk lønnsslippen i dag 🤔

Skrevet

I utgangspunktet har du rett til å få ferien til gode hvis du har vært syk, men det fordrer at du fremlegger et slikt krav og legger frem dokumentasjon (legeerklæring) raskest mulig (uten grunnet opphold) etter at arbeidet gjenopptas. Jeg regner med at du leverte legeerklæring, men fremsatte du samtidig et krav om å få ferien til gode?

Teksten under er tatt direkte fra Arbeidstilsynet og omhandler denne problemstillingen.

Sykdom i ferien

For å ha rett til ny ferie er det en forutsetning at du har vært helt (altså 100 %) arbeidsufør/sykemeldt.

Arbeidstaker kan ved arbeidsuførhet som oppstår i ferien kreve alle feriedagene utsatt allerede fra og med første virkedag (lørdag inkludert). Retten til å utsette feriedagene gjelder lovbestemt ferie etter ferieloven § 5, som er henholdsvis 25 virkedager hvert ferieår, og seks ekstra virkedager ferie for arbeidstakerne over 60 år. 

Et slikt krav må dokumenteres med legeerklæring, og fremsettes så raskt som mulig ("uten ugrunnet opphold") etter at arbeidet gjenopptas.

Dersom man blir helt arbeidsufør før ferien, kan man kreve å få utsatt ferien til senere i året. Krav om utsettelse må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Slutt på tekst tatt fra Arbeidstilsynet.

Når det kommer til den andre ferieuken du omtaler så kan du kreve å få tatt ut den uken før du går ut i permisjon, du kan velge å bruke den ferieuken i permisjonsperioden slik at permisjonen blir en uke forlenget eller du kan søke om å få overføre den til i neste år. Det er strenge krav på om man kan betale ut ferie som ikke er blitt benyttet, og hvis du har muligheten til å f.eks overføre ferien til i neste år (maks 14 dager) så har ikke arbeidsgiver mulighet til å betale for ferieuken uten at han trår inn i en gråsone lovmessig.

Anonymkode: 19d1a...8dd

Skrevet

Ja, da er vel den ferien i mai gått tapt 🤔 Men, jeg får prøve å ta den siste uken før jeg går ut i permisjon da! 

Takk for svar 😊

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, da er vel den ferien i mai gått tapt 🤔 Men, jeg får prøve å ta den siste uken før jeg går ut i permisjon da! 

Takk for svar 😊

Ta den i permisjonen? Så får du også utsatt den med en uke. 

Anonymkode: 624fb...4df

Skrevet

Det er vel ikke lov å utbetale ferie lengre?

Du kan søke om å få overføre ferie til neste år. 

Hvis du blir syk i ferien må du straks melde fra til arbeidsgiver og levere sykemelding som normalt. 

Anonymkode: b1eb3...40a

Skrevet

Det mange ikke tenker over når de får sykemelding i ferien er at det holder ikke levere sykemeldingen og så får man ferien til gode. Man må så fort man blir syk i ferien skriftlig eller munntlig fremsette krav overfor arbeidsgiver om utsettelse av ferien. Arbeidsgiver kan nekte deg å utsette ferien om du kommer 1 uke etterpå og ber om utsettelse.

I tillegg er det viktig IKKE å føre opp ferien på egenerklæringen (del D). Fører du opp ferie her regner NAV den som avviklet.

Anonymkode: b4de0...1af

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det mange ikke tenker over når de får sykemelding i ferien er at det holder ikke levere sykemeldingen og så får man ferien til gode. Man må så fort man blir syk i ferien skriftlig eller munntlig fremsette krav overfor arbeidsgiver om utsettelse av ferien. Arbeidsgiver kan nekte deg å utsette ferien om du kommer 1 uke etterpå og ber om utsettelse.

I tillegg er det viktig IKKE å føre opp ferien på egenerklæringen (del D). Fører du opp ferie her regner NAV den som avviklet.

Anonymkode: b4de0...1af

Dette var jeg faktisk ikke klar over.

Trodde at når en arbeidstaker leverer sykmelding i ferien var dette klar nok beskjed til arbeidsgiver om at vedkommende ønsker å utsette ferien...

Hvorfor ellers levere sykmelding i ferien liksom? 

Anonymkode: 705f7...5ec

Skrevet

Dersom du er sykemeldt, men allikevel kan nyttigjøre deg ferien (noe du ikke kunne, det ser jeg jo) så har man heller ikke krav på å få ferien tilbake. 

Anonymkode: add36...3b1

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette var jeg faktisk ikke klar over.

Trodde at når en arbeidstaker leverer sykmelding i ferien var dette klar nok beskjed til arbeidsgiver om at vedkommende ønsker å utsette ferien...

Hvorfor ellers levere sykmelding i ferien liksom? 

Anonymkode: 705f7...5ec

For å få tilbake ferie må du søke, sykemeldingen er dokumentasjon på sykdommen. 

Anonymkode: 83b78...f19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...