Gå til innhold

Kollega med ptsd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kollega som har diagnose ptsd og jeg vet hun sliter veldig i perioder. Jeg vil gjerne være til støtte og hjelp for henne, Men jeg vet ikke egentlig hva jeg kan gjøre. Noen som har litt peiling som kan gi meg noen tips?

Anonymkode: 208a7...e9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville lest meg opp på diagnosen, og så ville jeg snakket med henne, sagt som du sier her at du gjerne støtter henne hvis hun ønsker det. Om hun er åpen for det så kanskje hun forteller litt mer om hva som er ekstra utfordrende, kanskje du da ser ting du kan hjelpe henne med, og hvis ikke spør henne. Tilby henne hjelp når du ser hun sliter. Noen ganger trenger man noen som man kan snakke med, andre ganger trenger man noen som kan hjelpe litt med praktiske ting som kan være tungt å gjøre når man sliter, og andre ganger trenger man kanskje noen man kan gjøre noe helt annet sammen med for å glemme alt som er vanskelig, le og snakke om helt vanlige ting, gjøre noe som gir litt energi, få henne til å huske at hun også er en helt vanlig person som kan gjøre normale ting og ha det godt når hun kobler ut. Alt til sin tid.

Noen kan synes det er vanskelig å ta imot hjelp, da tror jeg at det kan være greit å bare tilby praktisk hjelp inntil hun får mer tillit til deg. Kanskje også viktig å forsikre henne at du ikke vil gå til kollegaer og snakke om ting om du og hun blir nærmere hverandre. Jeg har ikke hatt ptsd selv, men har kjent noen som har hatt det.

Du er god som ønsker å hjelpe henne :)

Anonymkode: b2487...d48

Skrevet

Den diagnosen kan arte seg veldig forskjellig fra person til person, så det lureste du gjør er vel å spørre henne hvordan du best hjelper. 

Selv har jeg også en variant av dette, etter en ulykke. Og det har gitt seg utslag i at det er visse typer arbeid jeg ikke kan utføre. Men det er lite noen andre kan bidra med, de kan ikke ta bort symptomene mine.

Anonymkode: 7deba...fab

Skrevet

Jeg har ptsd, og jeg ønsker at folk skal behandle meg helt normalt. Og ikke som jeg sliter. Men det er store forskjeller på folk med ptsd. Jeg jobber ikke med noe som trigger det, og gjør alt jeg kan i det daglige, for å fungere best mulig. Får jeg angst anfall, så må jeg bare få trukket meg unna, få litt tid for meg selv, for å samle meg sammen igjen. Skulle det mot formodning, være ille angst anfall og flash backs, da må jeg bare ta en drosje hjem. Skjer takk og pris svært sjelden.

Anonymkode: 72b77...24c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...