Gå til innhold

Jeg dømmer ingen.. Men allikevel rart

Anbefalte innlegg

Skrevet

At INGEN ser at gutten holder på å drukne? Jeg skjønner det bare ikke. Når jeg bader og er i nærheten av barn, smiler jeg til dem eller får med meg hva de driver med. Er folk så opptatt av seg og sitt an man ikke får med seg hva som skjer rundt seg? Heldigvis gikk det bra med gutten i Finnland, men jeg får helt vondt langt inni sjela

https://www.dagbladet.no/video/R8ku0loCE64 

Anonymkode: c3c12...53c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er er at en drukning ser ikke ut som en drukning (som på film). Folk tror at det er så lett og se, men det er ikke det... Jeg har vært på flere drukninger, og de fleste (om ikke alle) har skjedd uoppdaget. Et øyeblikk er personen der, og det neste er den under vann, og da er de vanskelige å se -spesielt hvis flere bader der. 

Anonymkode: 36637...e6d

Skrevet

Huff! Det der var grusomt! Godt at mora er dømt. Dette burde være en vekker for mange foreldre. Jeg har flere ganger observert barn som ikke er svømmedyktig eller dårlig til å svømme alene i badeland. Jeg har også sagt ifra til badevertene om små barn som tilsynelatende er alene. Når jeg er i bassenget med barn som ikke kan svømme er vi ilag. Også på grunna.

Skrevet

Jeg har to barn under 4 år og er så fokusert på dem når vi bader at jeg ikke hadde fulgt med på andre rundt meg. Her er det foreldrene som har sviktet

Anonymkode: 58a82...894

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det så jeg nesten med engang. 

Anonymkode: c3c12...53c

Så bra. Da vet du hva du bør jobbe med. 

Anonymkode: 36637...e6d

Skrevet

Jeg har selv tatt opp en gutt på 8-10 år i dèt han holdt på å gå under. Jeg sto to meter fra han, og det var overhode ikke åpenbart at han holdt på å drukne. Han brukte alle krefter på å "hundesvømme", og klarte ikke rope eller si noe. Jeg trodde faktisk han svømte, og måtte se to ganger på han for å se om alt var i orden. Det var det jo ikke, og heldigvis skjønte jeg tegninga. Han så seg ikke rundt etter hjelp, og møtte ikke blikket mitt - var bare helt stille og så liksom rett ned på vannet under nesa si. Veldig vanskelig å oppdage at han holdt på å drukne!

Derimot var jeg på et badeland hvor en gutt fløyt med ansiktet ned og ble kastet hit og dit med strømmen (strømhvirvel og "fossefall") uten at noen reagerte (det var masse folk der). Jeg brukte ca 30 sekunder på å trygge mine egne barn og komme meg bort til gutten som da lå nesten på bunn, og tok tak i han for å få han opp. Det viste seg at han øvde seg på å holde pusten... Men jeg ble skremt over at ingen andre enn meg reagerte på situasjonen, for det så skikkelig skummelt ut! 😳

Anonymkode: 708f7...e88

Skrevet

Når jeg ser på videoen er det vanskelig å skjønne at folk ikke ser det. Men det kan jo være fordi jeg visste det før jeg begynte å se den. Det kan være verre når man er midt oppe i det.

Jeg har opplevd å ikke se at min egen sønn mistet kontrollen og gikk under selv om jeg var rett ved siden av og faktisk så rett på ham. Han var 5 og veldig opptatt av å øve på å dukke, vise hvor lenge han kunne være under osv. Jeg så at han var under vann og holdt seg for nesa, så jeg trodde det var dukking han holdt på med. Kom opp i et par sekunder, dukket under igjen, holdt seg for nesa, tok noe som så ut som svømmetak, men som jeg skjønte etterpå var at han kavet for å komme seg opp igjen. Det så veldig ut som lek altså.

Så så jeg plutselig at han var kommet bittelitt utenfor der han klarte å stå og skjønte at han ikke kom seg opp igjen. Det var nok ikke mange sekundene han var under, men da jeg skjønte hva som hadde holdt på å skje føltes det som det hadde vært en evighet. Følte meg helt forferdelig og kunne ikke forstå at jeg kunne unngå å se det osv. Han var i fin form og sa han ikke hadde fått i seg noe vann siden han lukket munnen og holdt seg for nesa. Men han rakk jo å bli ganske redd stakkar. :(

Men denne moren som presterer å gå ifra en badende 5-åring har jeg vanskeligere for å forstå altså...

Anonymkode: 315ce...5a4

Skrevet

Den gutten jeg tok opp så ikke ut som den videoen i det hele tatt. I videoen var det mer kaving, men vanskelig å oppdage ja. I mitt tilfelle så det bare ut som han lekesvømte.

Anonymkode: 708f7...e88

Skrevet

Huff, det var vondt å se! Jeg vet at drukning i hav kan være vanskelig å se, fordi det er mange mennesker, sterkt sollys, bølger osv. Men dette her var veldig merkelig. At ingen så det!

Anonymkode: 6b16d...ee2

Skrevet

Det er nettopp det som er så skummelt, folk kan være rett ved og ikke skjønne det. Er ikke så rart heller, Det suser og bråker, er folk overalt, rar akustikk og høy luftfuktighet. Man har seg selv og evt sine barn å passe på og overalt rundt er det unger som dykker og plasker. Når man ser det ovenfra som på denne filmen er det jo ganske lett å se det, men ikke når man er nede i vannet selv. Foreldre må ga øynene på sine barn hele tiden i/ved vann. Godt det gikk bra med gutten.

Skrevet

Uff nei, dette var fælt å se. 

Godt at det endte bra. Jeg og syns det er rart at ingen så det, men folk med barn i et badeland er jo først og fremst fokusert på egne barn.

Hvis de ikke er i badstua da. Nei uffameg..

Skrevet

jeg holdt selv på å drukne da jeg var rundt 6-7 år, Gikk på svømmekurs i et badeland, familien min var i selve badelandet mens jeg var på kurset. Etterpå sa bare kurslederen at timen var over for idag, så nå kunne vi gå å finne familien vår, så gikk han. Jeg gikk å leta, og havnet i midten av en strøm og ble trukket under flere ganger mens folk svømte/gikk forbi. Heldigvis kom søsteren min, som da var 11 år å fikk dratt meg opp. Hadde vannskrekk i flere år etter dette.....

Anonymkode: 291ad...3b9

Skrevet

Jeg hadde nok trodd han lekte. Hvis jeg så han. Imponert over dere som med engang i videoen ser at han kaver for å holde seg over vann.

Hadde nok reagert når han begynte å flytte helt slapt som i videoen.

Anonymkode: c2ce6...9b1

Skrevet

Det er ikke bestandig enkelt å oppdage om unger drukner. Jeg er hysterisk opptatt av å passe på når ungene er i vann. Jeg har hatt to opplevelser som jeg blir kvalm av å tenke på når det kommer til mine egne. Begge gangene var vi flere voksne i og ved bassenget for å passe på min barn. Det samme skjedde begge gangene... Ungene for bare lydløst under vann. Ingen voksne "så" det. Det var bare flaks at jeg fikk øye dem i øyeblikket. Etter disse opplevelsene tørr jeg ikke en gang å legge meg nesten, uten at jeg vet at låsen øverst på døra er lukket, når vi er i syden ...

Forferdelig. rett og slett! :(

Anonymkode: 1ac43...450

Skrevet

Helt ærlig så syns jeg det ser ut som han leker å dykker, hvertfall i starten. Uff så ekkelt, godt det gikk greit med han ☺☺

Anonymkode: eea6f...a22

Skrevet

Lett for oss å være selvsikre på at han er i drukningsfare...siden vi vet om det på forhånd... Du ser ofte det du ser etter. Hvem går på badeland og forventer å se andres halvdruknede barn..?

Apropos dette. I klassen min var det en gutt som var fritatt svømming. Fordi storebroren druknet. Rart å tenke på at foreldrene fikk lov til dette nå

Anonymkode: 052e9...f35

Skrevet

Vel... Når man starter innlegget med "jeg dømmer ingen, men" så er det nettopp det man gjør. Det samme gjelder "jeg er ikke rasist, men"...

Sannheten er at du aldri vil vite hva du hadde gjort eller hvordan du hadde reagert før du hadde vært i en slik situasjon. Hva med å innse og godta det faktum at alt ikke nødvendigvis trenger å spekuleres i, i hvert fall ikke hjerteskjærende situasjoner som noen dessverre opplever i løpet av livet? Vær heller glas for at du er skånet fra å vite svaret.

Anonymkode: 56cfd...34d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...