Gå til innhold

Trenger råd! Hva skal jeg si til far?? ang øking av 2% samvær, studier.. HJELP.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Her er saken. Setter stor pris på om noen kan hjelpe og komme med synspunkt!!


Jeg har 37,5 % samvær og eksen har 67,5 %. Jeg har annenhver helg fred-søn kveld,  og en dag i uken. 50-50 ferier.

Jeg er ung, har hatt en veldig vanskelig oppvekst og et vanskelig liv, dette har preget meg. Har slitt med depresjon og angst, og har gått til psykolog lenge. Vært utenfor arbeidsliv og skole hele mitt liv, untatt litt jobb for noen år siden. Har nettopp fullført VGS som privatist. Nå, for første gang er jeg ute av depreson, og skal (om jeg kommer inn) begynne på en bachelor til høsten. Studier og utdannelse har alltid vært min største drøm. Jeg vil bli en del av et miljø, få mestringsfølelse og bli god i noe, samt skape en trygg framtid for meg og barnet.

Jeg har fått tilbud om en helgestilling på det sykehjemmet jeg tidligere jobbet litt på. I Juli får jeg vite om jeg kommer inn på universitetet.
Jeg er ikke deprimert lengre, men kan ha noen dager som er tyngre enn andre. Tidligere har jeg aldri klart å fullføre noe, men nå er jeg vokst opp og er klar for noe mer. Jeg har kommet en lang vei og vil gjøre et forsøk på skole og jobb. Det er virkelig min største drøm og ønske. 

Jeg har nok ikke like stor kapasitet som andre, og tror enkelte ting kan være litt mer utfordrende for meg. Blir fort sliten, og det har ingenting med latskap å gjøre. Hadde jeg klart å jobbe med i hjel så skulle jeg gjort det, men da tror jeg tårnet raser for meg.

Jeg tenker å jobbe hver 4 helg på sykehjemmet, siden jeg har sønnen min annenhver helg. Jeg tenker å jobbe litt ellers på røde dager og ta en ekstravakt her og der for å få inn penger.
Jeg vil få stipend fra lånekassen.

Nå er samværet 37,8 %. Sønnen min er en stor utgift og jeg bruker mye penger på klær, sykkel, mat, leker, utflukter osv. Dessverre mangler jeg 2,5 % for å ha han 40%. Og 40% er grensen for å få ekstra stipend ved studier.

Om jeg hadde hatt 40% kunne jeg fått 1500 ekstra i forsørgerstidpend fra Lånekassen, pluss litt ekstra i August og Januar.
Uten noe ekstra støtte må jeg jobbe mye mer, og jeg tror det vil bli tøft å være student, jobbe, ha barn og skulle forsørge oss begge.
 De ekstra kronene jeg hadde fått om jeg bare hadde hatt 2,5 små prosent mer i samvær, hadde utgjort en stor forskjell for meg og den stramme økonomien som vil bli. 

Det føles så kjipt å ha sønnen min tilnærmet 40%.

Det handler ikke om latskap. Jeg skal jobbe og er forberedt på å gi alt jeg har i skole og studier, men dette er noe jeg aldri har gjort før i hele mitt liv så overgangen vil bli stor, og jeg vet det vil bli tøft og er innstilt på å klare det likevel. 

Psykologen min og et par andre jeg har rådført meg med ber meg om å ta det opp med far og bare skrive en ny kontrakt som jeg kan bruke når jeg skal sende inn søknad om stipend til lånekassen, og at han helt sikkert forstår dette og at det tross alt er 2 prosent som skiller om jeg får støtten eller ikke.

Jeg har lyst til å ta opp med far om vi kan lage en ny kontrakt som jeg kan sende inn til lånekassen der det står 40% slik at jeg kan få forsørger stipendet på 1500 fra lånekassen, og dermed ha litt mer å rutte med. Det gagner jo både meg og sønnen min. Jeg har lyst å si at jeg ikke kommer til å kreve å se sønnen min de 2 % mer (han står bestemt på å ikke øke samvær ellers, tross mitt ønske om det), og at dette kun handler om økonomi og håpe han forstår at jeg har vært uheldig og føler det blir veldig dumt at jeg kun mangler 2 % og at det vil utgjøre stor forskjell for meg og sønnen min. 

Far er veldig firkantet og lovlydig, og jeg vet ikke hvordan jeg skal ta opp dette på best mulig måte. Han liker ikke forandringer, tenker nøye gjennom ting og tror han mener at "det er mitt problem og han vil ikke gjøre noe ulovlig".
Han ønsker ikke å endre samværet, tross ønsker om det fra min side. Er redd han tenker at dette kommer til å påvirke hans økonomi, selv om det ikke gjør det. Eller at jeg skal bruke den nye kontrakten med 2% mer i mot han, eller at jeg skal kreve å se sønnen min den lille ekstra tiden de 2 % i kontrakten det vil utgjøre.

Siden jeg tross alt har et barn, med ekstra soverom og bruker mye penger på han, så er det jo tøft å skulle klare oss, spesielt med min situasjon og tidligere psykiske helse. Og de 2,5 % plager livet av meg. Jeg har han jo tilsvarende 40% og det er så kjipt å ikke "få noe for det" når jeg sårt trenger det.

Hadde vi skrevet ny kontrakt på 40% så hadde jeg kun brukt det til å sende inn til lånekassen, og selvsagt ikke krevd noe mer av far ang samvær, uten at han er enig i det. 
Hva tenker dere? Hva bør jeg gjøre? Hva kan jeg si til far? Noen gode argumenter? Hvordan legge det fram?

Tusen takk for svar på forhånd.  Og beklager rotete og kanskje tullete innlegg, men dette betyr som sagt mye for meg. 
 

Anonymkode: c3a48...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye tid utgjør de få prosentene? Og ville de - dersom du ville være vanskelig - gjøre noen bidragsforskjell? Slik at far har noe å være redd for sånn sett?

Anonymkode: f6740...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør ikke være noe problem for far. Men siden han er så lovlydig som du sier hvorfor betaler du for sykkel/utstyr og til og med klær? Siden du er samværsforelder er det hans plikt til å sende dette med på samvær. Du kan jo bruke det mot han. 

Anonymkode: bb8bb...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dere bør ikke være noe problem for far. Men siden han er så lovlydig som du sier hvorfor betaler du for sykkel/utstyr og til og med klær? Siden du er samværsforelder er det hans plikt til å sende dette med på samvær. Du kan jo bruke det mot han. 

Anonymkode: bb8bb...90b

Jeg betaler fordi jeg vil det. Her har sønnen fint rom med alt av klær, utstyr, leker og uteleker osv. Jeg vil ikke belage med på å være avhengig av at far skal huske å sende med alt, og vil gi sønnen min følelsen av at dette er hans hjem og at han ikke lever i en bag, noe jeg tror sønnen min også har følelsen av. Noe deler vi på, som utedress og sko.

Anonymkode: c3a48...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye tid utgjør de få prosentene? Og ville de - dersom du ville være vanskelig - gjøre noen bidragsforskjell? Slik at far har noe å være redd for sånn sett?

Anonymkode: f6740...e76

Jeg tror det utgjør ca 3 netter mer i mnd. Jeg har sønnen min til søndag klokken 18.00 begge helgene, og ikke over til mandag.. Så jeg har han jo ikke selve den natten. Og det er jo kjipt for min del, siden det i utgangspunktet utgjør nesten ingenting egentlig, bare natten, men det utgjør jo likevel forskjell i prosent, og for min del, ingen forsørgerstipend.

De prosentene ville ikke gått ut over far. Jeg er allerede erklært bidragsudyktig av nav, og far får bidrag av NAV.  Jeg har som sagt kun tenkt å sende inn samværskontrakten på 40% til lånekassen slik at jeg kan få de tusenlappene ekstra til meg og sønnen min. Jeg kommer ikke til å bruke den til noe annet, eller kreve noe annet. Nav får jo heller ikke vite om de 2 prosentene. 

Han har alltid vært firkantet og lovlydig og veldig sånn at "han ikke skal gjøre noe for meg, og mine problemer er mine problemer" og så lenge han har det bra, så er alt bra. Vet ikke hvordan jeg skal legge det fram til han. 

Anonymkode: c3a48...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, forresten :) Setter pris på om noen kan hjelpe meg med hvordan formulere meg, og legge dette fram til far på best mulig måte. 

Anonymkode: c3a48...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn som du beskriver han tror jeg neppe du kommer gjennom med bønnen din, han mener du må klare deg selv og ferdig med det....

Men du taper jo ingenting på å prøve. Jeg ville bare lagt det greit og ryddig frem, uten noe dilldall, kanskje på mail så får han lest det i fred og ro og tenkt seg om før han svarer. Ser for meg at han er en fyr som om du tar det opp ansikt til ansikt bare svarer nei uten å tenke først.

Ville kanskje skrevet noe sånt som:

Hei Olav.

Jeg lurte på om du kunne tenke deg å gjøre en ting for å hjelpe meg litt. Du vet jeg begynner å studere til høsten og jeg vil da få støtte fra lånekassen. Nå har det seg sånn at man får litt ekstra støtte om man har ansvar for barn minst 40%, og jeg har jo junior bare 37,8% så da får jeg ikke denne støtten.

Kunne du tenke deg å la meg, bare på papiret, ha junior 40% disse årene som jeg skal studere. Det vil jo komme han også tilgode at jeg har litt ekstra, for jeg vil få det ganske trangt som det er under studiene. 

Vi trenger ikke forandre på samværet, vi kan bare fortsette som nå, men lage en samværsavtale med 60/40 deling. Du vil da fortsette å få dine goder som enslig forsørger siden du har 60%, også vil jeg få disse ekstra pengene (det er snakk om 1500 kr i mnd) i forsørgerstipend.

Vær snill å tenke på det, jeg hadde satt så stor pris om du ville gjøre dette for meg for det hadde hjulpet meg veldig. Altså ingen praktisk endring, men skrive en samværsavtale med 60/40 deling på papiret.

Mvh Lise.

Anonymkode: 203cd...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående lånekassen og arbeid ved siden av studiet.

Nå er det selvsagt best å arbeide ved siden av, fordi det ser bra ut på CV og det er godt for mestring. Men, lånekassen har tilbud om ca 3000,- mer i stipend til studenter som av helsemessige årsaker har nok med å studere. Nå står det i teksten en veldig fokusering på funksjonshemming som årsak til å ikke jobbe, men de nevner selv dysleksi, så jeg tenker at psykisk helse er innafor.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/Ekstra-stipend-/

Anonymkode: b30b2...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg betaler fordi jeg vil det. Her har sønnen fint rom med alt av klær, utstyr, leker og uteleker osv. Jeg vil ikke belage med på å være avhengig av at far skal huske å sende med alt, og vil gi sønnen min følelsen av at dette er hans hjem og at han ikke lever i en bag, noe jeg tror sønnen min også har følelsen av. Noe deler vi på, som utedress og sko.

Anonymkode: c3a48...df0

Da får du begynne å prioritere litt annerledes, da. De innkjøpene skal jo ikke du gjøre. Er da ikke verre enn at du tar tingene ut av bagen og danderer dem på rommet hans når han kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HI, tror du har skrevet her inne før om sønnen din og at far fikk omsorgen etter rettsak.

Du høres ut som en flott mor som setter barnet først og gjør det beste ut av den situasjonen du er i. Det er jo utrolig bra at du føler du er klar for studier og et nytt kapittel i livet.

Synes mailutkastet du fikk lenger oppe var bra, forsøk å få far til å se at dette ikke vil "koste" ham noe, tvert imot vil det gi sønnen fordeler når han er hos deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir vel den mot strømmen da,  siden jeg også er av den lovlydige sorten;)  Hadde ikke skrevet en egen kontrakt for lånekassen.  Grunnen er rett og slett at kontrakten er bindende,  selv om den i utgangspunktet kun er ment for en spesiell sak.  Om en går med på å øke samvær på et tidspunkt- selv om det bare er i underkant av 3%- blir det vanskeligere nekte en annen gang.  Dette om saken skulle komme høyere i systemet.  Den andre partens lovnader om og ikke bruke kontrakten til slike formål hadde vært uinteressant.  

Videre syns jeg ikke noe om "å bruke" barna på denne måten- selv om det altså kommer barnet til gode,  i følge deg selv.  

Anonymkode: 78363...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...