Gå til innhold

Krav på vakter ved sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber 40% og har muntlig og skriftlig yttret ønske om økt stilling. Jeg sier ALLTID ja, også når jeg får spørsmål rett før vakta begynner. 

Nå er min kollega sykemeldt og det er en tilkallingsvikar som har fått alle denne kollegaen sine vakter. Har jeg rett på disse vaktene?

Anonymkode: 9f012...253

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du har ikke krav på dem. Det er opp til sjefen å gi de til den hun mener er best å ha på jobb der og da. Det kan være så enkelt som at tilkallingsvikaren er billigere i drift disse dagene arbeidsgiver må ut med dobbel lønn, men det kan også være andre grunner til at vikaren foretrekkes fremfor deg.

Anonymkode: 03061...49f

Skrevet

Ja, det mener jeg at du har. 

Ledere tenker taktisk, hun har sikkert fått alle vaktene for å holde på henne. Vikaren altså. Deg vet de jo at de har, du er grei å ha i bakhånd. Sommer osv...

Det er ikke greit etter mitt syn, men ganske vanlig. Det du kan gjøre er å ta det via tillitsvalgt.

Skrevet

Årsaken er at vikaren er i nær familie. Jeg har relevant utdanning og erfaring, mens vikaren ikke har det. Vi jobber i kommunal sektor.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Årsaken er at vikaren er i nær familie. Jeg har relevant utdanning og erfaring, mens vikaren ikke har det. Vi jobber i kommunal sektor.

Da skjønner jeg at du reagerer enda mer. Høres nesten litt småkorrupt ut...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...