Anonym bruker Skrevet 7. juni 2017 #1 Skrevet 7. juni 2017 Har siden tirsdag forrige uke hadde feber, høy om kvelden. Spiser omtrent ingenting og nå drikker hun minimalt også. Er 18mnd gammel. På lørdag oppdaget vi en blemme i munnen og har sikkert fått det noen dager før. Legevakten søndag målte Crp til 65 og tittet ikke på blemmene. Kom enda flere søndag og frem til idag. Var hos lege igår og hun mener dette bare må gå over av seg selv. Da var Crp 38. Idag har hun grått mye og drukket maks 180ml drikke og kkke spist noe. Gråt mye ikveld og måtte legge henne i vognen nå for å bysse i søvn. Nekter å spise eller å drikke. Håper hun våkner snart og da prøver vi med en flaske nan. Men er sånn sår gråt, lite tårer. Ellers har hun jo fått stikkpille og er passelig kvikk når denne virker. Men nå er jeg bekymret for dehydrering.. hvor fort skjer det?? Anonymkode: 6f409...ef5
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2017 #2 Skrevet 7. juni 2017 Dehydrering kan skje veldig raskt, så du bør ringe legevakten i kveld slik at de får avgjøre om dere skal komme inn eller ei. Har hun tisset normalt i dag? Hvis ikke ville jeg dratt til legevakten. Anonymkode: 47dd5...b69
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2017 #3 Skrevet 7. juni 2017 Hun hadde våt bleie idag tidlig pga en flaske nan i natt og idag tidlig. Dvs 180ml til sammen drakk hun da. Fikk ikke ny bleie før kl 15, fordi den var tørr før hun sovnet i formiddag. Kl 15 var den normal. Kl 17 hadde hun en bæsjebleie men ikke tisset. En hard liten klump. Ikke tiss i bleien som ble skiftet kl 19 og 20.30. Føler oss så usikre her... drukket en slurk med vann siden kl 15 idag og ikke spist noe... spytter ut alt eller vil ikke ha i munnen. Anonymkode: 6f409...ef5
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2017 #4 Skrevet 7. juni 2017 Hvorfor ikke bare ringe legevakten å høre med dem? Anonymkode: bc6e9...16f
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2017 #5 Skrevet 7. juni 2017 Hadde ikke nølt med å ringe legevakten for råd. Anonymkode: 37d03...a28
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2017 #6 Skrevet 7. juni 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun hadde våt bleie idag tidlig pga en flaske nan i natt og idag tidlig. Dvs 180ml til sammen drakk hun da. Fikk ikke ny bleie før kl 15, fordi den var tørr før hun sovnet i formiddag. Kl 15 var den normal. Kl 17 hadde hun en bæsjebleie men ikke tisset. En hard liten klump. Ikke tiss i bleien som ble skiftet kl 19 og 20.30. Føler oss så usikre her... drukket en slurk med vann siden kl 15 idag og ikke spist noe... spytter ut alt eller vil ikke ha i munnen. Anonymkode: 6f409...ef5 Hun virker så dehydrert at jeg ville dratt ned på legevakten, ikke bare ringt som jeg foreslo over her. Hun har ikke tisset siden før kl. 15 i dag, det er altfor lite! Dra til legevakten. Dette er ikke noe dere skal sitte og lure på! Anonymkode: 47dd5...b69
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2017 #7 Skrevet 7. juni 2017 Gi smertestillende og vent 30 min ca.. og tilby is.. og små slurker med vann eller annen drikke av gangen. Saft.. f. Eks. Og er du usikker ring legevakta!! Anonymkode: 7acf5...b5b
Evablaum Skrevet 7. juni 2017 #8 Skrevet 7. juni 2017 Konkret: - Hva og hvilken doser smertestillende gir dere, samt hvor ofte? - På hvilken måter prøver dere å gi henne væske? Hva tilbyr dere? - Har dere prøvd å gi flaske under søvn? Crp er nedadgående, så jenta er i bedring. Spørsmålet er hvorfor dere ikke klarer å få i henne nok væske..?
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2017 #9 Skrevet 7. juni 2017 Nå drakk hun 100ml nan 2. Drikker kun når hun har sovet. Vi prøver alt. Problemet er at hun er veldig småspist fra før. Veier 9kg. Anonymkode: 6f409...ef5
Evablaum Skrevet 7. juni 2017 #10 Skrevet 7. juni 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå drakk hun 100ml nan 2. Drikker kun når hun har sovet. Vi prøver alt. Problemet er at hun er veldig småspist fra før. Veier 9kg. Anonymkode: 6f409...ef5 At hun spiser dårlig i et par uker er ingen krise, selv om hun er i nedre sjiktet på percentilen.. Når dere opplever at hun drikker bedre under søvn (som er ganske så vanlig når de er syke), så må dere tilby oftere når hun først sover. Jeg ville nå stilt vekkeklokken 2 timer frem, og gitt henne en ny flaske. Jenta har jo ikke kastet opp, så det er ingen krise å gi drikke hver annen time i natt. Husk også å smertestille henne godt. Hun har blemmer i munnen som nok er sårt, så det er kjempeviktig å gi både Paracet og Ibux nå. Hvis dere gir flaske hver annen time i natt og hun tar 50- 100ml av gangen, så har dere kommet langt. Jeg ville heller prøvd det, enn å dra henne på en 45 minutters kjøretur til LV! Paracet 125 mg kan dere gi fast hver 6. time og Nurofen (ibux) mikstur 90 mg hver 8. time. Har dere sett disse blemme på hender: føtter? https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/hand-fot-og-munnsykdom/
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2017 #11 Skrevet 7. juni 2017 Tips til væske å tilby i tillegg til nan er is (gjerne saftis som kjøle blemmene godt), gele og vannmelon. Anonymkode: af8f2...ea9
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2017 #12 Skrevet 7. juni 2017 Hi, vær så snill kontakt legevakten, uansett hva Evablaum sier!!! Jenta di har fått i seg mindre enn 10 % av den væsken hun burde fått i seg i dag. I tillegg har hun hatt tørre bleier bortsett fra en kl. 15. Etter det skulle hun hatt tre tissebleier til normalt sett, hun har ikke hatt noen. Hun har heller ikke hatt noe avføring å snakke om. Og hun hadde ingen urin fra tidlig i morges og frem til klokken 15. Dvs. på 18 timer? har hun kun hatt én tissebleie, når hun skulle hatt 5-6. Det er tydelig tegn på at hun er dehydrert. Jenta di ligger lavt allerede, hun har vært syk lenge, så hun kan allerede før dette døgnet ha vært lett dehydrert. Dehydrering kan - spesielt hos barn under to år! - utvikle seg svært raskt til å bli svært alvorlig. Jenta di trenger normal ca. en liter væske i døgnet, siden hun har høy feber må du plusse på 20 % hvis hun ligger på 39 i feber, er den nærmere 40 må du plusse på 30 %. Dvs. jenta di skulle hatt 1,2 liter væske i dag, hun har fått i seg 1 dl. Det er altfor lite. IKKE stol på det noen her! Det er uforsvarlig av Evablaum å gi de rådene hun nå gir uten å ha sett barnet ut fra den informasjonen vi har fått. Hvorfor du og far ikke allerede har kontaktet legevakten forstår jeg ikke. Mulig de vil konkludere med det samme som Evablaum, men da har helsepersonell som har mulighet til å spørre mer konkrete spørsmål mulighet til å ta avgjørelsen. Jeg vet om barn som har hatt omtrent samme tilstand og er blitt innlagt over natten nettopp fordi dehydreringen kan utvikle seg så raskt til svært alvorlig hos så små barn. Det å ikke kontakte legevakten nå er uansvarlig. Du kan ikke stole på anonyme her inne og la være å ta kontakt med legevakten i dette tilfellet! De er de eneste som kan ta avgjørelsen for barnet ditt nå og gi riktig veiledning om det er det dere trenger. Anonymkode: 47dd5...b69
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2017 #13 Skrevet 8. juni 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå drakk hun 100ml nan 2. Drikker kun når hun har sovet. Vi prøver alt. Problemet er at hun er veldig småspist fra før. Veier 9kg. Anonymkode: 6f409...ef5 Gi én og én teskje, hvert minutt. I løpet av en time vil hun ha fått i seg litt. Anonymkode: c5da7...1c4
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2017 #14 Skrevet 8. juni 2017 Jeg tenker må du spørre vet du svaret! Ta kontakt med legen/legevakt! Anonymkode: e2e76...8f4
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2017 #15 Skrevet 8. juni 2017 Kontakt legevakt!! Anonymkode: 7f785...313
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2017 #16 Skrevet 8. juni 2017 Nå synes jeg du er tafatt. Du fikk en del gode råd i forrige tråd, blant annet nok smertestillende og at hvis hun ikke vil drikke, så skal hun. Har dere gitt smertestillende fast? Har dere gitt henne drikke med kopp/skje/sprøyte lite og ofte (feks hvert femte eller hvert tiende minutt?) Hvis hun har ubehag i munnen er det klart hun ikke spiser og drikker, da trenger hun mer smertestillende eller mat som lindrer. Hvis hun ikke spiser og drikker blir allmenntilstanden enda dårligere, og da blir hun kvalm, og vil iallefall ikke ha! Hvis du/dere i misforstått stillhet har latt henne få bestemme drikkeinntaket, er det på tide å slutte med det! Og dehydrering kan komme fort! Ikke tårer, tørrere slimhinner i munnen, tørre bleier, stående hudfolder er sene tegn. Anonymkode: 0fe37...50f
Evablaum Skrevet 8. juni 2017 #17 Skrevet 8. juni 2017 (endret) Nå må du kontakte fastlegen. Bedre å ta tak i dette på dagtid, enn å hver natt lure på hva du skal gjøre.. Du får fastlegen til å rekvirere blodprøver, som kan si hvordan det ligger ann ift en dehydrering. Viktig å vite når prøvene analyseres, at du får svar senest i ettermiddag (Mulig du må til nærmeste sykehus for det). Snakk også med legen ift om han kan skrive resept på et "bedøvende" medikament, lidokain, som du kan smøre i munnen. Får du respekt, så snakker du med apoteket ift til administrering (Se nederst på linken). Dette kan hjelpe jenta di til å drikke mer, siden det lindrer evt smerter i munn pga blemmene Husk, fast paracet og Nurofen (Ibux). Tilby ofte drikke. Få tak i sprøyte, kan det er lettere for jenta å svelge små mengder som blir sprøytet inn i munnen.. Du er veldig dårlig til å skrive konkret her hva dere faktisk gjør, det er vanskelig å gi deg råd når du skriver "vi har prøvd alt".. Hva er "alt"? http://pasbok.sus.no/exportPASBOK/docs/doc_22349/SBH_pasientinformasjon_munn_og_svelg.docx Endret 8. juni 2017 av Evablaum
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2017 #18 Skrevet 8. juni 2017 Nå skrev du dette i går. Men det er jo bare å ringe legevakta. De er veldig flinke over telefonen! Vi hadde en helt ekstrem runde med oppkast med vår 5åring for ei tid tilbake. Jeg tror jeg snakket med legevakta i snitt to ganger til dagen hele langhelga. Ofte ble jeg oppringt av legen da sykepleieren i telefonen var usikker. Det var veldig god hjelp. Det var godt å slippe å dra fånyttes dit med utslitt og syk barn, og samtidig var det godt å bli betrygget. (Vi endte med innleggelse til slutt forøvrig). Jeg har høy terskel på å dra til legevakta på egne vegne, men jeg har lav terskel på å ringe dem når det gjelder syke barn utenom legekontorets åpningstider. De er der for en grunn. Og en telefon tar ikke lang tid. Anonymkode: c05b3...617
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå