Anonym bruker Skrevet 7. juni 2017 #1 Skrevet 7. juni 2017 Hva kan man egentlig forvente av skolestartere (gutter) på bursdag. Er det normalt at de maser om å få kake først, ikke klarer å stå i en skikkelig kø og verken har respekt for at bursdagsbarnet skal slippes frem eller at de må vente på tur. Og hva med om mase om ting, som godtepose, is og lignende. Er dette vanlig? Jeg spør mest fordi mitt barn fremstod som frekk, noe jeg er lei meg for og ønsker å få slutt på, men ser samtidig at det ikke er unikt. Når begynner de å innse at slik oppførsel kan oppleves negativt av andre? Nå blir jeg vel hakket på av dere fordi det kommer frem at foreldre var med på bursdag når de er så store at de skal på skolen. Det er greit, det var ca halvparten av foreldrene som var der og halvparten dro hjem. Noen barn tørker seg ikke selv enda om de må på do, og da er "tradisjonen" her at foreldre er med. Det synes jeg er greit og dere kan mene hva dere vil, men jeg setter pris på innspill på oppførselen til barna. Anonymkode: c40e2...1a7
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2017 #2 Skrevet 7. juni 2017 Du var med i bursdagen men sa ingenting når han oppførte seg sånn? Har selv vært med i bursdager når barnet har vært så stor å da har jeg selvsagt sagt ifra til sønnen min om han oppfører seg på en måte jeg ikke synes er bra. Anonymkode: 2090c...04a
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2017 #3 Skrevet 7. juni 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du var med i bursdagen men sa ingenting når han oppførte seg sånn? Har selv vært med i bursdager når barnet har vært så stor å da har jeg selvsagt sagt ifra til sønnen min om han oppfører seg på en måte jeg ikke synes er bra. Anonymkode: 2090c...04a Jeg bare lot han holde på. Er så søt at... ;-) Blir sikkert høflig når han blir 13...... Nei, jeg sa fra. Vær du trygg. Men jeg lurte egentlig på om det er vanlig at de er sånn? Anonymkode: c40e2...1a7
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2017 #4 Skrevet 7. juni 2017 De fleste klarer det der ganske så tidlig i barnehagen. Samtidig som det er viktig å øve og repetere for at det skal sitte. Anonymkode: 220a6...ae2
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2017 #5 Skrevet 7. juni 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: De fleste klarer det der ganske så tidlig i barnehagen. Samtidig som det er viktig å øve og repetere for at det skal sitte. Anonymkode: 220a6...ae2 Tenkte jeg det ikke. Denne gjengen er unormale og langt bak resten av landet. Anonymkode: c40e2...1a7
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2017 #6 Skrevet 7. juni 2017 Tror det er ganske vanlig. Opplevd det samme selv, også med sønnen min. Han blir lett gira. Noen gutter er umodne lenge, og skal tøffe seg. Med de eldre guttene og deres venner ble det mye bedre rundt 8-9 årsalderen. Hjemme er han en engel da, men det sier vel de fleste. (Og ja, jeg korrigerer!) Anonymkode: 70a37...8e3
Gjest Antarctica Skrevet 7. juni 2017 #7 Skrevet 7. juni 2017 Jeg syns ikke det er rart verken at du er med i selskap, eller at ungene mangler litt mht dannelsen. Hvis de bare er 5-6 år, må det jo fortsatt øves på. Det som er bra her, er jo at du selv ser hvilke deler av atferden som må jobbes med. Tror du vil klare det helt fint, fortsett å bli med i selskap og fortsett å minne poden om hva som er ok å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2017 #8 Skrevet 7. juni 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror det er ganske vanlig. Opplevd det samme selv, også med sønnen min. Han blir lett gira. Noen gutter er umodne lenge, og skal tøffe seg. Med de eldre guttene og deres venner ble det mye bedre rundt 8-9 årsalderen. Hjemme er han en engel da, men det sier vel de fleste. (Og ja, jeg korrigerer!) Anonymkode: 70a37...8e3 Takk for et godt og informativt svar. Min er ikke en engel hjemme, men han viste en helt annen oppførsel i dag enn jeg har sett før. Kan være at de er veldig gira. Og stemmer det at det blir bedre med litt mer modenhet om to-tre år er det bare å jobbe videre og samtidig ta tiden til hjelp. Anonymkode: c40e2...1a7
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2017 #9 Skrevet 7. juni 2017 2 minutter siden, Pashla skrev: Jeg syns ikke det er rart verken at du er med i selskap, eller at ungene mangler litt mht dannelsen. Hvis de bare er 5-6 år, må det jo fortsatt øves på. Det som er bra her, er jo at du selv ser hvilke deler av atferden som må jobbes med. Tror du vil klare det helt fint, fortsett å bli med i selskap og fortsett å minne poden om hva som er ok å gjøre. Tusen takk :-) Jeg tenkte akkurat på det, at jeg gjerne også vil være med når de begynner på skolen slik at han kan få noen påminnelser om hva som er bra å ikke. Jeg tror nemlig at det er håp for både min og vennene hans. Anonymkode: c40e2...1a7
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2017 #10 Skrevet 7. juni 2017 Husker jeg ble så overrasket da vi hadde guttene i klassen til eldste over i bursdag i førstetrinn. De kom alle i tur og orden inn på kjøkkenet og takket høflig for maten. De er fortsatt en utrolig fin gjeng, fem år senere. Jeg vet ikke hva som er vanlig, men tørke seg selv, stå pent i kø og takke burde de klare. Når dét er sagt; det er knyttet mye spenning og forventning til bursdager, og det kan bli i meste laget for en liten kropp. Så lenge det er en engangshendelse ville jeg ikke vært bekymret, men ville tatt det skikkelig opp med barnet. Anonymkode: ad2da...ebf
soleia Skrevet 7. juni 2017 #11 Skrevet 7. juni 2017 Det var ein del slikt på 7 årsdagen til poden i fjor. I år hadde dei kome seg fleire hakk, sjølv om støy- og aktivitetsnivået var rimeleg høgt framleis. Her har ikkje foreldra vore med på bursdagar frå første klasse, men dei har visst plukka opp litt heime likevel.
Iiiiik Skrevet 7. juni 2017 #12 Skrevet 7. juni 2017 Jeg har tenkt det samme i bursdager for alle mine tre - at flere av barna fremstår som frekke. Kanskje verst i 6-årsdagen? Og så gikk det seg til. Da yngste ble ni var det bare én igjen, og han har nok noen vansker.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2017 #13 Skrevet 7. juni 2017 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg bare lot han holde på. Er så søt at... ;-) Blir sikkert høflig når han blir 13...... Nei, jeg sa fra. Vær du trygg. Men jeg lurte egentlig på om det er vanlig at de er sånn? Anonymkode: c40e2...1a7 Hmm Jeg vil si at det ikke sjokkerer meg at noen barn er sånn. Barn er barn. Men ingen oppfører seg sånn på avdelingen til jenta mi. De er 20 barn. De har det så innøvd i barnehagen å vente på tur, ha respekt og være gode med hverandre.Jeg har aldri sett noen av dem mase om å få først. Ingen i denne gjengen har spurt om is eller godteri, og jeg har vært i ca 15 bursdager. Så du får ta en prat med sønnen din 😊 Anonymkode: 72e4f...dc3
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2017 #14 Skrevet 7. juni 2017 Min gutt er også skolestarter, og jeg har vært med i en del bursdager det siste året, da han ikke tør å gå alene enda. Det du beskriver er helt normalt her i alle fall. Min gutt er ikke sånn hjemme eller når han er på vanlig besøk hos familie og venner (ut fra de tilbakemeldingene jeg har fått), men i bursdager er han ikke stort bedre enn resten. Bursdag er stort, de blir gira og girer hverandre opp, og de gleder seg til det som skal skje og det de skal få å spise, og de blir utålmodige. Da er det fort gjort å glemme mye av det de har lært om høflighet, selv om de egentlig kan det. Ikke noe rart i det synes jeg, de er jo ikke såå store enda. (Og jeg korrigerer selvsagt også min sønn når jeg er til stede hvis noen lurer på det.) Anonymkode: e85e4...5ac
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2017 #15 Skrevet 8. juni 2017 Enkelte gutter i den alderen er HELT rabiate! Da vi skulle feire 6-års dagen til gutten vår kom alle guttene, men foreleldrene dro da rett hjem igjen etter avlevering. De fleste nektet å høre etter på beskjeder, de hoppet i sofaen (vi lempet dem ned gang på gang og de fikk streng beskjed om at man ikke får stå i sofaen), rev faktisk i stykker en skinnsofa 2 steder, veltet en stor høyttaler og holdt på å kaste en stor leke inn i en dyr TV. Det var et mirakel at ikke glassbordet gikk i tusen knas... Året etter fikk ingen av dem være inne annet enn under spisedelen (ga foreldrene beskjed om hvorfor). Jeg snakket med foreldrene, men de trodde da ikke at barna deres holdt på slik(gullungene gjør da aldri noe galt). Gutten min søkte tilflukt hos oss både det året og de neste etter første opplevelsen. Vi innførte militær disiplin ved matbordet og hadde null problemer med å fjerne de verste fra bordet slik at det ble rolig. Ille at det måtte bli slik, men andre gutter i den alderen overrasket oss ja. Vår gutt satt der helt stille og var helt sjokkert. Hver gang jeg leverer i bursdag passer jeg på å gi instruksjoner om oppførsel til gutten min + spør foreldrene om det har gått bra ved henting. Det er det minste foreldre burde gjøre syns jeg med tanke på kaoset som kan oppstå. I en annen bursdag hos en annen gutt hadde det vært masseslagsmål blant guttene i hagen. Mye foreldre har å ta tak i gitt! Anonymkode: d8c43...b6e
Lessismore Skrevet 8. juni 2017 #16 Skrevet 8. juni 2017 Jeg tror kanskje at barnehagen skal ha noe av krediten for at barna her er såpass veloppdragne. Jeg har lagt merke til at de respekterer damene på avdelingen, og at de lytter når de har noe å meddele. Jeg vet de terper på generell høflighet, at de øver på gode do-rutiner, at de lærer å takke for maten osv. Vi hadde alle 2011-barna her i bursdag for noen uker siden, og samtlige oppførte seg bra. Vi ble mektig imponert over gjengen, og kommer ikke til å ha noen problemer med å invitere alle 18 igjen.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2017 #17 Skrevet 8. juni 2017 Vi måtte også ha militærdisiplin i bursdag fra 1-3. klasse. Vi fikk SJOKK!! For meg og oss er det ikke normal oppførsel, verken hjemme eller borte. Min sønn har aldri vært sånn verken borte eller hjemme. Anonymkode: 1a1e3...c0c
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2017 #18 Skrevet 8. juni 2017 Har to ganger invitert både guttene og jentene i bursdag. Gjør det ikke igjen. Guttene har begge gangene nær rasert huset, og mødrene har latt det skje. De er jo gutter, må vite. Dum som jeg var tenkte jeg etter første gangen at de nok ble bedre når de begynte på skolen. Nei, større og sterkere og akkurat like rabiate. Her blir det rene jentebursdager for all framtid. De er aktive, men høflige og mye mer forsiktige. Anonymkode: 3f770...49f
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2017 #19 Skrevet 8. juni 2017 Noen unger girer seg sånn opp at de sliter med å komme seg ned. Har opplevd det både med mine egne, men også med unger vi har hatt i selskap. Det som har funnet for oss med andres unger (som ikke har foreldrene med seg), er å ta dem ut av situasjonen. Få dem til å hjelpe til med noe litt borte fra de andre ungene, slik at de roer seg. Dette er også skolestartere. Må nok bruke en annen taktikk på 8åringer enn 5åringer. Min 5åring kan lett bli for oppgira. Jeg har funnet ut at det beste er å være litt i forkant, og stoppe henne før hun nærmer seg toppen. Når hun toppen, ender det raskt med grining. Anonymkode: 033a4...6fe
Eliseflisa Skrevet 8. juni 2017 #20 Skrevet 8. juni 2017 Tenker at det at du ser dette selv og vil gjøre noe med det er nok jeg=)
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2017 #21 Skrevet 8. juni 2017 Jada, i 6 årsdagen til dattern min inviterte vi hele barnehagen til leid lokale. Det var et støynivå uten like, og der var også et par gutter som faktisk begynte å sloss! Måtte skille dem, å gi dem skikkelig tilsnakk. Den ene av dem løp ut i gangen utfor lokalet der jeg sa de ikke fikk lov å gå, og nektet å komme inn igjen. Da jeg fysisk gikk mot han får å ta tak i han å få han med inn kom han løpende når han skjønte det ikke nytta. Jeg hadde bært han inn hadde jeg måtte, forelrdene hans var ikke der. Ufyselig unge under hele bursdagen. Jeg bryr meg ikke om det er mine eller andres unger, er ikke foreldrene der er det noen andre som får sette dem på plass. Anonymkode: 63b8f...04f
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2017 #22 Skrevet 8. juni 2017 Meg over her, mente selvsagt hele avdelingen, ikke hele barnehagen, huff Anonymkode: 63b8f...04f
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2017 #23 Skrevet 8. juni 2017 Som nevnt over, så spiller det inn hvilken barnehage barna går i. Tror vi har den beste barnehagen hehe. Alle er så veloppdragne, høflige og snille med hverandre. Selvfølgelig blir det litt knuffing og sure miner innimellom, men alle som jobber her er så dyktige. Så hvis barnehagen er litt slappe, og foreldrene er det også.. Ja, hvor skal barna lære det hen da ? Anonymkode: 72e4f...dc3
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2017 #24 Skrevet 8. juni 2017 Da sønnen mi hadde bursdag i 1.klasse, så var det et rabalder uten like! Kunne like godt vært en gjeng apekatter altså, det var helt crazy. Tuller ikke når jeg sier at det måtte skrapes gele av taket... Mannen min måtte bare gå ut og sette seg på trappa for han var helt sjokkskadet, haha! Året etter var det INGEN av guttene som hadde bursdag hjemme, alle feiret på lekeland eller utebursdag:p Anonymkode: db455...290
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2017 #25 Skrevet 8. juni 2017 Synes det er stor forskjell på barna og modenhetsnivået i den alderen. Noen er høflige og kan vente på tur, mens andre er helt rabiate. Spesielt synes jeg barn der foreldrene praktiserer fri oppdragelse, kan ha litt slike utfordringer de første årene. Når de har kommer til midten av barneskolen har de fått de fleste reglene inn via skolen. Diskuterte dette med en voksen som hadde fått slik oppdragelse og hun sa det var fryktelig slitsomt som liten. Hun fikk ofte kjeft av andre voksne fordi hun gikk over grenser hun ikke visste var der. I perioder gruet hun seg for, og var redd å, være med nye venner hjem ettersom hun ikke selv hadde guidingen hjemmefra med tanke på hvordan man oppfører seg. Hun måtte lære alt selv ved å prøve og feile. På midten av barneskolen følte hun at alt var kommet på plass og at hun kunne slappe av mer og ikke være så redd for å gjøre noe galt. Det som egentlig forundrer meg mest er i de besøkene der jeg har vært og der foreldrene har vært med (barnehage og begynnelsen av barneskolen). Der satt da foreldrene til de viltre barna og så på at barna deres løp rundt og gjorde ting som ikke var lov (barn og foreldre var godt orientert om reglene). Det var de som arrangerte som måtte stresset rundt etter disse barna. Foreldrene satt og drakk kaffe og så på.... Anonymkode: f2033...195
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå