Gå til innhold

Har dere flexilån på bolig? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for alle svar. Samboer har jobb, men ikke "nok" timer.  Vi skal betale nesten 17.000 kr i mnd på huset. Vi tjener i dag ca 45.000 kr i mnd etter skatt. 2 barn

Anonymkode: 82b3e...bcb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk det da vi måtte låne opp litt for å bygge på huset, greit å kunne ta ut penger ved behov uten å trenge betale nye lånegebyrer osv hver gang vi trenger litt større summer.

Var vel egentlig meningen å gå tilbake til vanlig lån når opppussing osv var ferdig, men vi liker fleksibiliteten det gir oss og jeg hadde akkurat fått et barn i februar som vi ikke fikk barnehageplass til før august så jeg måtte gå hjemme i ulønnet permisjon en stund. Da var det greit å bare betale renter en periode.

Vi har fortsatt med flexi fordi det gir en veldig grei fleksibilitet. Vi har god kontroll på økonomien, har mye større verdier enn gjeld, så det spiller ingen rolle om vi betaler bare renter innimellom.

Tror ikke du kan ha mer gjeld enn 60% av verdien for å få flexilån, også ser banken an hver enkelt kunde. Vi betaler ikke så mye avdrag hver måned akkurat nå, men setter inn litt større beløp ved utbetaling av bonus, skattepenger, feriepenger osv så gjelda kryper nedover. Jeg gidder ikke betale meg ihjel på lån i småbarnsperioden, det er det ikke verdt.

Om man i en periode betaler bare renter er det også helt greit mener jeg, det blir jo som å leie bare at du får med deg verdistigningen på boligen. De periodene man betaler bare renter velger jeg å se på det som at jeg betaler husleie til banken for å bo i huset, mens boligen står på oss så vi tjener evt verdistigning.

Pr. akkurat nå har vi vel 2.5 mill i total gjeld og har verdier (hus, bil, båt) for ca 4,5 mill. Jeg har valgt å jobbe redusert en stund.

Anonymkode: bf813...84e

Skrevet

Ja, jeg har det. Låneramme på 1 500 000, har lån på 1 160 000, så har noe disponibelt dersom det trengs :)

Anonymkode: ee941...557

Skrevet

Jeg har det og, fikk det sist da jeg måtte refinansiere, og jeg ønsket avdragsfritt, side jeg var student. Da var det greiere med flexi lån. Jeg har bare lån på 33% av boligens verdi.

Anonymkode: eec8c...ff6

Skrevet

Ja, det har vi. Mannen er ansatt i banken (som megler) og hans lønn er delvis provisjonsbasert og varierer dermed veldig fra mnd til mnd. Veldig praktisk med flexi-lån for vål del da, så vi kan betale inn mye når han får mye lønn og mindre når det trengs. Hvordan det er med lån av % på boligens verdi osv har jeg ikke peiling på for å være ærlig - her har mannen ordnet alt med banken ;-)

Anonymkode: 4953a...5f7

Skrevet

Jeg har fleksilån. Er alene med bare en inntekt. Har bare 400.000 i lån da. Betaler bare renter. Tak på 1.3 mill. Kanskje dette innlegget gjorde meg inspirert til å begynne å betale avdrag igjen...

Anonymkode: 44106...521

Skrevet

Vi har det fordi det er praktisk i forhold til å pusse opp. Vi betaler mye ned på lånet nå når vi har lav rente og god inntekt/lavt forbruk, og sparer lite i andre avtaler (noe i bsu og pensjonssparing, men ingen andre spareavtaler). Allikevel har vi jo disponible midler i lånet når vi trenger det. 

Fleksilån er en gave til de med ordnet økonomisk styring. Hvis man ikke klarer å la være å bruke kreditten burde man ha en annen type lån. 

Vi har det siste halvannet året satt inn 18000kr i avdrag hver mnd, og har derfor kreditt til å pusse opp videre.

Verdi på huset 1,85, låneramme 1,3 og lån på 1 mill. 

Anonymkode: f2e48...029

Skrevet

Vi har det fordi vi har lån på båt med sikkerhet på huset (huset selv er nedbetalt). Vi kan betale ned så raskt vi ønsker og har vi lyst på noe større kan vi ta det ut med en gang og uten å spørre. Kjøpte en bil til 400.000, tok det meste fra fleksilånet og etter 2 år var vi tilbake der vi startet. Vi har begge samme syn på økonomi og kontroll. Jeg tror ikke at fleksilån er bra for dem som har lett å falle for fristelser, det er fort gjort å bruke 100.000, om det er 2,2 eller 2,3 er liksom bare tall.

Anonymkode: 1316a...88c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi fikk det da vi måtte låne opp litt for å bygge på huset, greit å kunne ta ut penger ved behov uten å trenge betale nye lånegebyrer osv hver gang vi trenger litt større summer.

Var vel egentlig meningen å gå tilbake til vanlig lån når opppussing osv var ferdig, men vi liker fleksibiliteten det gir oss og jeg hadde akkurat fått et barn i februar som vi ikke fikk barnehageplass til før august så jeg måtte gå hjemme i ulønnet permisjon en stund. Da var det greit å bare betale renter en periode.

Vi har fortsatt med flexi fordi det gir en veldig grei fleksibilitet. Vi har god kontroll på økonomien, har mye større verdier enn gjeld, så det spiller ingen rolle om vi betaler bare renter innimellom.

Tror ikke du kan ha mer gjeld enn 60% av verdien for å få flexilån, også ser banken an hver enkelt kunde. Vi betaler ikke så mye avdrag hver måned akkurat nå, men setter inn litt større beløp ved utbetaling av bonus, skattepenger, feriepenger osv så gjelda kryper nedover. Jeg gidder ikke betale meg ihjel på lån i småbarnsperioden, det er det ikke verdt.

Om man i en periode betaler bare renter er det også helt greit mener jeg, det blir jo som å leie bare at du får med deg verdistigningen på boligen. De periodene man betaler bare renter velger jeg å se på det som at jeg betaler husleie til banken for å bo i huset, mens boligen står på oss så vi tjener evt verdistigning.

Pr. akkurat nå har vi vel 2.5 mill i total gjeld og har verdier (hus, bil, båt) for ca 4,5 mill. Jeg har valgt å jobbe redusert en stund.

Jeg kan jo nevne ulempene også da, sider dere veier for og imot.

Det er gjerne litt høyere rente enn på vanlige lån.

Om dere ikke har god økonomisk styring lønner det seg ikke. Vi har et vennepar som aldri får mindre gjeld fordi de hele tiden tar ut igjen det de har betalt i avdrag. Du får jo lånekontoen opp i nettbanken, og rentene blir trukket av banken hver måned, men avdragene kommer opp som disponible penger på flexi-kontoen og kan brukes igjen når du vil. Dette venneparet vårt, betaler inn avdrag og skal liksom jobbe seg mot nedbetaling av lånet så de står fritt til å hjelpe sine to barn ut på boligmarkedet når de blir så gamle, men så skal de bare ha ny bil, kjøpe campingvogn, pusse opp verandaen, reise på ferie, ha noen nye møbler osv osv osv så de makser ut den lånekontoen igjen og igjen. De er nå midt i 40-årene og har ikke betalt ned en krone på boliglånet fordi de hele tiden tar det ut igjen. Eldste barnet er 16 år og det er dårlig med sparing gitt ;)

Du må altså tåle å se at det står disponible penger på lånekontoen uten å bruke dem, ellers kommer dere aldri noen vei.

Skrevet

Begge deler. Har 1,4 i fast lån, og pr nå ca 2 i flexi. Men med en ramme på 2,5. Betaler inn mer enn avdragene er på, og bruker pengene igjen når vi trenger til oppussing osv.

Anonymkode: 49df7...075

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...