Gå til innhold

Samtale med helsesøster 😳


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde samtale med helsesøster ang vekstoppfølging av barnet mitt. 

Jeg fikk barn som 20 åring, aldri drevet med dop, ingen andre i familien heller. jeg er alene med barnet ikke har kontakt med far etter fars ønske. Jeg har ny samboer og vi har det bra sammen. Barnet har et yngre søsken. Jeg har vært mye syk i livet mitt, fysisk. Pga dette har jeg ikke tatt ferdig utdannelse og kun prøvd ut noen små jobber. 

Barnet har vært aktiv i idrett, men sluttet pga h*n ikke synes det var gøy mer. På skolen i sta fikk jeg beskjed om å få barnet inn i aktivitet igjen siden h*n ALLEREDE er i risikogruppe for feil miljø som hun sa...... ble så satt ut at jeg bare svarte ok.... hva mener hun med dette?

vil barnet mitt bli narkoman pga jeg ikke har utdannelse, pga fraværede far? Pga sykdommen min?😣😣

Anonymkode: f8af7...64e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå leser jeg ingen ting om narkotika i helsesøsters kommentar slik du refererer den, sa hun noe mer eller er det du som blandet inn dette?

Men ja, lite kontakt med far og mor uten utdannelse øker risikoen for å komme skeivt ut i livet. Man kan like det eller ikke, men det er altså fakta.

Det er derimot grep du kan ta, som for eksempel å sørge for at barnet følger opp aktiviteter. Det er et godt råd du har fått.

Anonymkode: 1f487...c67

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvor dop kom inn i bildet?

Anonymkode: a0b2e...40f

Skrevet

Sosial arv heter det, og fraværende far og (ufør?) mor uten utdannelse er ikke det beste utgangspunktet. Man ser det i alle statistikker, at barna tar etter foreldrene når det kommer til utdanning og arbeid.

Men narkotika er det vel ingen som har nevnt? Er barnet veldig overvektig siden du har samtaler med helsesøster? Er du overvektig?

Dere trenger ikke være en såkalt ressurssvak familie, men helsesøster mener det nok bare godt om hun nå ser at barnet er på vei i feil retning, overvekt, ingen aktiviteter, fraværende far, syk mor.... Det er viktig å styrke barnet på flere arenaer så sjansen for å klare seg godt på tross av et litt dårlig utgangspunkt blir bra.

 

Anonymkode: e9a08...074

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sosial arv heter det, og fraværende far og (ufør?) mor uten utdannelse er ikke det beste utgangspunktet. Man ser det i alle statistikker, at barna tar etter foreldrene når det kommer til utdanning og arbeid.

Men narkotika er det vel ingen som har nevnt? Er barnet veldig overvektig siden du har samtaler med helsesøster? Er du overvektig?

Dere trenger ikke være en såkalt ressurssvak familie, men helsesøster mener det nok bare godt om hun nå ser at barnet er på vei i feil retning, overvekt, ingen aktiviteter, fraværende far, syk mor.... Det er viktig å styrke barnet på flere arenaer så sjansen for å klare seg godt på tross av et litt dårlig utgangspunkt blir bra.

 

Anonymkode: e9a08...074

Sorry, ser nå det står vekstoppfølging, leste vektoppfølging jeg. Da skulle jeg ikke nevnt overvekt, men organisert fysisk aktivitet er viktig for mer enn vekten. Det sosiale er minst like viktig.

Anonymkode: e9a08...074

Skrevet

Kan ha noe med de barna som ungen din omgås? Tenker jeg tilbake til min "gjeng" på barneskolen, så ble alle narkomane...utenom meg. Man ser ganske tidlig hvor hen det bærer. 

Anonymkode: 9677f...423

Skrevet

Jeg er ufør etter ryggoperasjon som gikk galt, barna mine vokser også dessverre opp uten far. Jeg er en veldig god mor, mine barn får gode karakterer og er veldig gode innen sine idretter.

Jeg tenker dette har mindre med at du er ufør og far ikke er i bildet, men mer om omgangskretsen til barnet ditt. Kanskje skolen ser at han er på vei i feil retning. Jeg hadde tatt til meg hjelpen. Prøv å finn en aktivitet barnet liker så det holder seg aktiv i et positivt miljø. 

Selvfølgelig er det grusomt å vokse opp uten en Pappa, og barn blir preget av det. Derfor er det desto viktigere at du står på ennå mer. For å veie opp. Bruk mer tid på gutten, og prøv å snu den retningen han er på vei i. Lykke til ❤️

Anonymkode: 0b234...891

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sosial arv heter det, og fraværende far og (ufør?) mor uten utdannelse er ikke det beste utgangspunktet. Man ser det i alle statistikker, at barna tar etter foreldrene når det kommer til utdanning og arbeid.

Men narkotika er det vel ingen som har nevnt? Er barnet veldig overvektig siden du har samtaler med helsesøster? Er du overvektig?

Dere trenger ikke være en såkalt ressurssvak familie, men helsesøster mener det nok bare godt om hun nå ser at barnet er på vei i feil retning, overvekt, ingen aktiviteter, fraværende far, syk mor.... Det er viktig å styrke barnet på flere arenaer så sjansen for å klare seg godt på tross av et litt dårlig utgangspunkt blir bra.

 

Anonymkode: e9a08...074

Nei barnet et undervektig grad 1. Jeg er normalvektig

Anonymkode: f8af7...64e

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvor dop kom inn i bildet?

Anonymkode: a0b2e...40f

Belastet miljø var vel ordet hun brukte. Med det tenker jeg narkotika/kriminalitet. Hi

Anonymkode: f8af7...64e

Skrevet

Det er flere risikofaktorer i bildet her så organisert aktivitet hadde absolutt vært en god måte å få barnet inn i et sunt miljø på. Der jeg vokste opp var det svært få som ikke deltok på organiserte aktiviteter, og de som ikke gjorde det sliter med diverse i dag, og egentlig den gang. De falt utenfor. 

Anonymkode: 6e327...efd

Skrevet

Hvor gammel er barnet?

Anonymkode: 2384c...643

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Belastet miljø var vel ordet hun brukte. Med det tenker jeg narkotika/kriminalitet. Hi

Anonymkode: f8af7...64e

Jeg syns du skal be om en samtale og få vite hva hun mener med det.

Anonymkode: 0943f...683

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ufør etter ryggoperasjon som gikk galt, barna mine vokser også dessverre opp uten far. Jeg er en veldig god mor, mine barn får gode karakterer og er veldig gode innen sine idretter.

Jeg tenker dette har mindre med at du er ufør og far ikke er i bildet, men mer om omgangskretsen til barnet ditt. Kanskje skolen ser at han er på vei i feil retning. Jeg hadde tatt til meg hjelpen. Prøv å finn en aktivitet barnet liker så det holder seg aktiv i et positivt miljø. 

Selvfølgelig er det grusomt å vokse opp uten en Pappa, og barn blir preget av det. Derfor er det desto viktigere at du står på ennå mer. For å veie opp. Bruk mer tid på gutten, og prøv å snu den retningen han er på vei i. Lykke til ❤️

Anonymkode: 0b234...891

Takk ❤️ 

Kan de se det så tidlig som midten av barneskolen? H*n har varierte venner, men speielt med to. De er her mye, virker som oppegående barn, men så klart kan på være anderledes på skolen og fritid ellers.

Jeg er oppriktig ikke redd for at barnet mitt skal rote seg bort i noe sånt 😊 Å vi har et veldig godt forhold sammen 😊 Snakker om alt og ingenting. 

Anonymkode: f8af7...64e

Skrevet

Uten at jeg kjenner dere eller saken vil jeg si at det stort sett er positivt om barnet er med på organisert aktivitet, selvfølgelig avhengig av hvordan det er der dere bor. Her vi bor er barn i skolealder sjelden ute på frilek. De møtes på skolen og på aktiviteter, og avtaler der besøk hos hverandre. Hvis barnet har et stort sosialt nettverk og mange venner er det sikkert mindre viktig akkurat nå, men det kan nok være gunstig i det lange løp. Hva interesserer barnet seg for? Etter min erfaring krever det mye av foreldrene å holde barnet med venner hvis det ikke har en bestemt sosial arena utenfor skolen, men det er jo ikke nødvendigvis slik hos dere. 

Anonymkode: a0b2e...40f

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk ❤️ 

Kan de se det så tidlig som midten av barneskolen? H*n har varierte venner, men speielt med to. De er her mye, virker som oppegående barn, men så klart kan på være anderledes på skolen og fritid ellers.

Jeg er oppriktig ikke redd for at barnet mitt skal rote seg bort i noe sånt 😊 Å vi har et veldig godt forhold sammen 😊 Snakker om alt og ingenting. 

Anonymkode: f8af7...64e

Ja, det vil jeg si. Nå har jeg eldre barn enn ditt. Men man kan tidlig snappe opp tendensene til de som mest sannsynlig vil havne på feil spor.

Jeg ville i hvert fall tatt i mot råd og hjelp fra helsesøster. Vært imøtekommende og åpen for forslagene hennes. 

Anonymkode: 0b234...891

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...