Gå til innhold

På seg selv kjenner man andre?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen mennesker tror stort sett det beste om andre, regner med at andre snakker sant så lenge det ikke er veldig tydelig at de lyver ol.

Andre mennesker tror stort sett det verste om andre, regner med at alle lyver og snor seg for å få egne fordeler ol.

Skyldes denne forskjellen at alle regner med at andre har omtrent den samme moralen som dem selv?

Anonymkode: 2a936...f12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er utrolig naiv og tror godt om folk. Er igrunn ganske snill selv og har ikke fått den egenskapen at å lyve er ok. Kan ikke lyve m.a.o... Jeg får dårlig samvittighet for det meste, spesielt ting som gagner meg selv 😂 Men jeg har øyne og ører, og er ikke dum. Merker godt på folk om de har gode intensjoner...

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen mennesker tror stort sett det beste om andre, regner med at andre snakker sant så lenge det ikke er veldig tydelig at de lyver ol.

Andre mennesker tror stort sett det verste om andre, regner med at alle lyver og snor seg for å få egne fordeler ol.

Skyldes denne forskjellen at alle regner med at andre har omtrent den samme moralen som dem selv?

Anonymkode: 2a936...f12

Kan hende, men det skyldes også om man er vokst opp med / vant til et miljø der man dyrker tillit og positivitet, eller der man dyrker fiendebilder og mistenksomhet.

Hos noen er også mistilliten et depressivt symptom.

Anonymkode: 32a21...053

Skrevet

Jeg har fått testamenter på at jeg er omsorgsfull og ekstremt uegoistisk. Det kan nok stemme, jeg forventer aldri noe tilbake. -Og det ser pent ut, ikke sant?! Men vet du hvorfor jeg ikke forventer noe tilbake?! Det er fordi jeg tar utgangspunkt i at alle er egoister som er seg selv nærmest (altså det motsatte av meg selv) På den måten blir jeg aldri skuffet av andre. 

Hvor min mistro til andre mennesker kommer fra er jo så klart opplevelser. 

Men jeg liker å glede andre, og så klart gir det meg masse og se at andre føler seg sett. -Så litt "god egoisme" fra meg der altså ;) 

Så "på seg selv kjenner en andre" tror jeg ikke at er helt sort-hvitt nei. 

Anonymkode: 82d8b...b4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...