Gå til innhold

Låne av arv...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arver endel penger iløpet av noen mnd. En eldre slektning vil gjerne endel penger for å kunne kjøpe seg en leilighet. (Har ikke kapital) Vurderer det, men hvordan sikre pengene? Hun har en datter. Må vel eventuelt ordne et testamente hos advokat? Vil jo ha pengene tilbake den dagen hun dør.

Anonymkode: e08fb...d37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke gjort det. Hva om du trenger pengene før hun dør? Dette lukter kluss. Hva får en person til å spørre om å låne mye penger? Og det kommer an på hvor mye du arver.

Anonymkode: ef160...d5c

Skrevet

Om du tenker å låne ut penger må du sette opp en ordentlig låneavtale hos advokat med nedbetalingsplan.

Hvor mange % rente tenker du hun skal betale og skal den øke på samme måte som bankene?

Anonymkode: ba1b1...6cb

Skrevet

Ellers syns jeg det er frekt og groteskt å spørre om å få låne penger av en arv som enda ikke er kommet. Av ett menske du har eller kommer til å miste.

Anonymkode: ba1b1...6cb

Skrevet

Sikker måte på å miste pengene sine. For å ikke snakke om veldig frekt å spørre om å få låne andres arv.

Skrevet

Nei nei nei. 

Skrevet

Det ville jeg aldri gjort. Og skulle jeg mot formodning ha gjort det (om min beste venninne var i en eller annen krise) skulle betingelsene og papirene vært like sikre som om det var i bank. Hvis dette mennesket ikke får lån i bank er det vel en god grunn til det, vil jeg anta? Ikke la (det gode) forholdet dere i mellom bli ødelagt av penger. 

Skrevet

Finnes det andre kreditorer i boet vil du stille sist. Dvs du vil neppe få igjen pengene.

Anonymkode: f7591...a29

Skrevet

Pengene vil jeg ikke få før hun dør. Hun har null egenkapital, så da får hun jo ikke lån heller. Skal høre med en advokat, for må jo ha en grundig avtale iallfall. HI

Anonymkode: e08fb...d37

Skrevet

Så du vil låne henne egenkapitalen også skal hun låne resten i banken?

Da vil banken ha førsterett i boligen når hun faller fra og den skal selges, du er altså helt avhengig av at boligen stiger i verdi eller holder seg på samme nivå som nå for å få pengene dine tilbake. Blir det et boligkrakk vil du tape dem....

Anonymkode: d84a0...6e6

Skrevet

Rent juridisk er dette ganske uproblematisk. Da må lager dere en arvepakt, altså et ugjenkallelig testamente, der du tilgodeses med den summen dere blir enige om. Dette testamentet kan ikke endres av testator senere, slik "vanlige" testamenter kan.

Anonymkode: 4c26e...dfe

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rent juridisk er dette ganske uproblematisk. Da må lager dere en arvepakt, altså et ugjenkallelig testamente, der du tilgodeses med den summen dere blir enige om. Dette testamentet kan ikke endres av testator senere, slik "vanlige" testamenter kan.

Anonymkode: 4c26e...dfe

Men det forutsetter jo et det er penger i boet.

Anonymkode: f69ad...89c

Skrevet

Dette ville jeg ikke gjort. Hvor bor denne slektningen i dag? Hvorfor har hun ikke *noe* egenkapital? Hvis du står denne personen nær, kan ikke *du* kjøpe leiligheten, og slektningen leie av deg?

Anonymkode: 68912...ccd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...