Gå til innhold

Hage- blomsterbed- og kjøkkenhage for dummies.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ja,  overskriften sier sitt:/ 

Flyttet inn i bolig med en hage jeg aldri orker la bestå.  Bodd en gammel dame her som virkelig har gjort det til sitt livsverk.  Med 3 barn vil trampoline,  sandkasse og diverse andre leker prioriteres.  

Jeg ønsker ta vare på en del,  men er clueless.  Ene store bedet (heter det det? 😂) ønsker jeg beholde,  men må gjøre det smalere. Må også gjøre det lengre.  Kan jeg bare flytte blomster som står i bredden da dit jeg vil ha dem?  Har grodd over noen år her nå,  så bør jeg legge alt på nytt og legge duk etc?  Hvor kjøper jeg duk og hvordan går jeg frem?  Bør en ha bark? 

Over til kjøkkenhagen.  Her er noe spredd som rabarbra,  gressløk,  jordbær og bringebær.  Ønsker samle alt på ett sted men hvordan går jeg frem der?  Duk her?  Nok å spa opp jorda litt,  eller må jeg fylle på?  Hva mer kan jeg ha i en kjøkkenhage? Bor midt i landet. 

Takk for den som skulle orke lese alt., og gidde dele av sin visdom;)) 

Anonymkode: 927cb...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen planter kan du flytte og dele ganske greit. Pass på å ta med godt med jord rundt rotklumpen og grav dypt. Andre planter liker ikke å flyttes. Du må nesten bare prøve og se, eller få noen med hageerfaring til å komme og kikke hos deg og komme med anbefalinger. Gå en tur i nabolaget og se deg ut noen med fin hage og spør om hjelp. Hagefolk er som regel ganske trivelige når det gjelde å snakke hage :). Om du trenger duk, så får du det på alle hagesentre. Om du må forbedre jorda i hagen kommer an på hvordan jorda er der fra før og hva du skal plante. Ulike planter liker ulik jord. Om jorda er tørr og næringsfattig så er kugjødselkompost fin, og om den er feit og tung så kan sand og torv være tingen. http://www.klikk.no/bolig/hage/riktig-jord-pa-rett-sted-i-hagen-2372339 Om du må fylle på så funker blandingen fem sekker jord og en sekk kugjødselkompost fint hos meg ihvertfall. 

Husk å gjødsle, ikke minst bringebærene om du vil ha avling på de, og de må bindes opp. Bringebær bærer frukt på fjorårsskuddene. Lykke til med hage! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2017 den 16.03, Himmel og hav skrev:

Noen planter kan du flytte og dele ganske greit. Pass på å ta med godt med jord rundt rotklumpen og grav dypt. Andre planter liker ikke å flyttes. Du må nesten bare prøve og se, eller få noen med hageerfaring til å komme og kikke hos deg og komme med anbefalinger. Gå en tur i nabolaget og se deg ut noen med fin hage og spør om hjelp. Hagefolk er som regel ganske trivelige når det gjelde å snakke hage :). Om du trenger duk, så får du det på alle hagesentre. Om du må forbedre jorda i hagen kommer an på hvordan jorda er der fra før og hva du skal plante. Ulike planter liker ulik jord. Om jorda er tørr og næringsfattig så er kugjødselkompost fin, og om den er feit og tung så kan sand og torv være tingen. http://www.klikk.no/bolig/hage/riktig-jord-pa-rett-sted-i-hagen-2372339 Om du må fylle på så funker blandingen fem sekker jord og en sekk kugjødselkompost fint hos meg ihvertfall. 

Husk å gjødsle, ikke minst bringebærene om du vil ha avling på de, og de må bindes opp. Bringebær bærer frukt på fjorårsskuddene. Lykke til med hage! 

Tusen takk for svar:)))

Anonymkode: 927cb...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...