Gå til innhold

prosessen etter et dødsfall, trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et familiemedlem er gått bort og jeg har tatt på meg ansvaret for det praktiske i denne prosessen. 

Men jeg har aldri gjort noe slikt før. Hva starter man med og hvordan? 

Jeg har tatt meg av ting som å kontakte bank, medlemsorganisasjoner, telefon, strøm, osv. Har fått en oversikt over hva som forventes inn og hva som er utestående. Pr. nå står alle økonomiske ressurser til avdøde på dennes konto. Hvor lenge skal jeg vente før jeg begynner å gjøre opp denne? 

Huset skal selges. Hvordan gjør man dette? Skal jeg bare kontakte en eiendomsmegler og komme i gang, eller er det noe som holder tilbake for å starte denne prosessen? Jeg regner med at huslånet enn så lenge skal betales pr. mnd fra avdødes konto? 

Er det noen ting jeg må huske på? Noen som kanskje vet om en liste man burde gå gjennom? 

Må presisere at jeg også er i familien og alt jeg gjør er godkjent/skal godkjennes av den personen som er arving. Jeg har altså startet med denne prosessen, men dette føles jo som en jungel akkurat nå så litt tips er velkommen! 

Anonymkode: 23a09...f70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du googler "hva må man gjøre økonomisk etter dødsfall" så får du opp en god del linker, bl.a. denne: http://e24.no/privat/familieoekonomi/de-praktiske-tingene-som-maa-ordnes-i-et-arveoppgjoer/20180982

Husk også på at det vil komme skatteoppgjør neste år som kan påvirke boet med restskatt eller det motsatte. Som det står i artikkelen her så bør du sikre at økonomien er oversiktlig, hvis ikke, ikke ta det selv.

Kondolerer med tapet ditt.

Anonymkode: 6dc6c...910

Skrevet

Man begynner gjerne hos begravelsesbyrået.

De sender melding om dødsfallet til tingretten som skriver skifteattest. Deretter blir alle aktiva som bankkonti, huslån osv sperret.

hus kan ikke selges før arveoppgjøret er avsluttet. Hvis dette ikke er din nærmeste kan det være greit med offentlig skifte. Da går alt gjennom tingretten.

husk p ikke sperre strøm og vann til huset. Det er viktig at dette er tilgjengelig så du ikke opplever skader på huset. Det er selvfølgelig ikke like viktig på sommer som på vinterstid når det er frost, men likevel....

Anonymkode: b0668...3cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...