GĂ„ til innhold

Dere som trener med vekter, se her 👏

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener styrke med vekter og kattleball 3 ganger i uka. Den siste tiden vÄkner jeg inimellom pÄ natta med ryggsmerter. Hvis jeg beveger pÄ meg/ stÄr opp sÄ blir det bedre. 

Kan det vÊre at jeg trener feil og belaster ryggen min og lÞfter med ryggen istedet for rumpa og lÄr, eller er det andre grunner til ryggsmerter?

Anonymkode: 820ab...8e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HÞres ut som om du bÞr studere din egen teknikk kontra riktig teknikk i de ulike Þvelsene du gjÞr! Film deg selv under de forskjellige Þvelsene sÄ ser du raskt om du gjÞr noe galt.

Har du tilgang pÄ PT der du trener er det absolutt smart Ä evt kjÞpe en time for Ä fÄ tips og rÄd.

Det er mye som kan gjÞres feil bÄde ved vanlike styrkeÞvelser og spesielt kettlebells Þvelser, og husk at kroppene vÄre ikke er helt like! En Þvelse som fungerer godt for min kropp, trenger ikke nÞdvendigvis vÊre ideell for din kropp!

Skrevet

Feiltrening er absolutt en mulighet. Overtrening en annen. Og kanskje har du slurvet med uttĂžyninger?

Hvor i ryggen fÄr du vondt?

Anonymkode: 1442d...2fb

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Feiltrening er absolutt en mulighet. Overtrening en annen. Og kanskje har du slurvet med uttĂžyninger?

Hvor i ryggen fÄr du vondt?

Nei, ikke sĂ„ flink Ă„ tĂžye. FĂ„r vondt i korsryggen, men rart at jeg fĂ„r det kun om nettene. VĂ„kner av at jeg ligger i vond stilling. NĂ„r jeg snur meg i en annen stilling sĂ„ hĂ„r smerten over😏. 

Trener hjemme sĂ„ ikke mye hjelp Ă„ hente hos andre 😁

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, ikke sĂ„ flink Ă„ tĂžye. FĂ„r vondt i korsryggen, men rart at jeg fĂ„r det kun om nettene. VĂ„kner av at jeg ligger i vond stilling. NĂ„r jeg snur meg i en annen stilling sĂ„ hĂ„r smerten over😏. 

Trener hjemme sĂ„ ikke mye hjelp Ă„ hente hos andre 😁

Stillesittende jobb i tillegg?

Uansett, begynn Ä tÞye. Google tÞyning + der du vil tÞye sÄ finner du mange gode Þvelser. Spesielt viktig for korsryggsmerter er det Ä tÞye hoftebÞyeren, men ogsÄ sete, frem-, inn- og bakside lÄr, og latissimus.

Skrevet

En ting til, nÄr du jobber med vektene, husker du pÄ Ä stramme tversgÄende magemuskler fÞr du setter igang og under hele Þvelsene slik at du holder ryggen din stabil? Hvis ikke belaster du ryggen din unÞdvendig.

Skrevet
Akkurat nÄ, Anonym bruker skrev:

Stillesittende jobb i tillegg?

Uansett, begynn Ä tÞye. Google tÞyning + der du vil tÞye sÄ finner du mange gode Þvelser. Spesielt viktig for korsryggsmerter er det Ä tÞye hoftebÞyeren, men ogsÄ sete, frem-, inn- og bakside lÄr, og latissimus.

Yep, sitter mye pĂ„ jobb. Takk for tips😉. Burde jeg ta treningspause?

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Yep, sitter mye pĂ„ jobb. Takk for tips😉. Burde jeg ta treningspause?

Jeg ville droppet vektene en uke eller to, eller gÄtt ganske mye ned pÄ vektene og heller trent litt alternativt. GÄ turer eller jogg, og brukt tid hver eneste dag i et par uker til Ä tÞye godt. TÞy hoftebÞyeren gjerne flere ganger om dagen nÄ til Ä begynne med. Videre bÞr du gjÞre det til en vane Ä tÞye hoftebÞyeren daglig. Blir den for stram sÄ komprimerer den korsryggen, dvs. legger stort press pÄ den og da kommer gjerne smertene, spesielt nÄr man holder samme stillinger lenge. Vil tro du nÄr du reiser deg er litt stiv akkurat idet du reiser deg og de fÞrste par skrittene ogsÄ fÞr det gÄr seg til? Det er typisk tegn pÄ for stram hoftebÞyer.

Om smertene ikke bedrer seg sÄ tar du en tur til legen, men slik du har fortalt det sÄ hÞres det mest ut som for stram og kort muskulatur. Husk at tÞyninger skal vÊre en like naturlig av din totale trening som det styrke/stabilitets- og kondisjonstrening er :)

God bedring :)

Skrevet

Det er ogsÄ en del yogaÞvelser du sikkert vil ha god nytte av, f.eks. er universalÞvelsen en god Þvelse. Tror det bare er Ä google den ogsÄ.

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...