Gå til innhold

Ny ransel til fjerdeklassinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min begynner i fjerde klasse til høsten. Er det vanlig at de får nye sekker da? Gutten min spør omtrent aldri om noe, derfor spør jeg her 😊

Anonymkode: 987ec...475

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om han ikke hadde orange sekk første året og fikk ny sekk til 2.klasse ville jeg kjøpt ny i 4 klasse.

Her har ungene orange sekk 1.klasse, ny i 2 klasse og så i 5 klasse.

Noen får før siden de ikke tar vare på sekken sin så den blr fortere ødelagt/slitt, men de fleste av de i klassen til mine har fått med dette mellomrommet.

Og så my i 8 klassse når de begynner på ungdomsskolen. 

Anonymkode: 61f34...5f1

Skrevet

Her har de slik oransje sekk i første klasse.

Så får de egen sekk til 2. Og igjen til 5. Og så når de starter ungdomsskolen.  Selvfølgelig  er det variasjoner men det er ca mønsteret. Datteren min skal i 5. Nå til høsten og jeg ser at sekken fra 2. Klasse holder på å bli litt liten.

Anonymkode: 69437...2db

Skrevet

Her er det vanlig å bytte enten i 3. eller 4.klasse, det kommer litt an på hvor lang ungen er.

Eldste sønnen min fikk ny til 3.klasse, han var lengst i klassen og den lille sekken så ut som et latterlig lite egg på ryggen hans ;)

Har 4 barn hvor tre av dem er eldre enn din, to av dem fikk ny sekk til 4.klasse og en da til 3.klasse. Vet ikke om noen som ventet helt til 5.klasse (men her har vi heller ikke de oransje gratissekkene da).

I 5.klasse er det også en betydelig økning i antall bøker, så den minste sekken blir for liten etter min erfaring. Men det er nok litt forskjell fra skole til skole hvor mye bøker de bærer på. Her er det en "gammeldags" skole med en lærebok i hvert fag (og i 5.klasse kommer det lærebøker i geografi, historie, krle osv osv så det blir flere bøker enn før), vi har ingen ipad-skole.

Anonymkode: 61342...4b1

Skrevet

Takk for svar! De oransje sekkene har jeg aldri hørt om, hva er det?? Vi bor på Vestlandet, her er det ingen oransje sekker.. Han fikk en stor ransel til første klasse. Den er nok ikke for liten, men begynner kanskje å bli litt barnslig. Da jeg var liten fikk "alle" ny i første, fjerde og syvende klasse. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! De oransje sekkene har jeg aldri hørt om, hva er det?? Vi bor på Vestlandet, her er det ingen oransje sekker.. Han fikk en stor ransel til første klasse. Den er nok ikke for liten, men begynner kanskje å bli litt barnslig. Da jeg var liten fikk "alle" ny i første, fjerde og syvende klasse. 

De oransje sekkene er sponset av trygg trafikk. I de områdene som er med utleveres de til alle kommende førsteklassinger ved innskriving.  De har mye reflekser og signaliserer veldig tydelig at her går en 1.klassing. Veldig bra i trafikken og i tillegg kommer ikke skolestart til å ha så stort fokus på utstyr for alle har samme sekk. Det er ikke tvang å bruke den men stort sett alle gjør det.

Anonymkode: 69437...2db

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gutten min begynner i fjerde klasse til høsten. Er det vanlig at de får nye sekker da? Gutten min spør omtrent aldri om noe, derfor spør jeg her 😊

Her får de gratis sekk til første klasse fra Trygg trafikk (gul, grønn eller oransje), men det er ingen som bruker den i andre - ergo får de ny da. Om de trenger ny eller ikke i fjerde kommer vel an på om den de har er for liten, utslitt el.l.?

Skrevet

Jeg og mine søsken fikk ny sekk til skolestart i 1, 4, 6 og 8 klasse. (Riktignok litt basert på hvordan klassene var inndelt i på vår lille skole :P ).  Mener jeg fikk ny i 10ende også, men da var det fordi den gamle raknet, ikke fordi jeg bare ville ha.. ;)

Anonymkode: a1d95...f39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...