Gå til innhold

En av mine foreldre tok selvmord


Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter langvarig psykisk sykdom. Fastlegen var borte i dette tidsrom og en vikarlege tok over i dette tidsrommet. Her ble det utskrevet flere ukers medisiner av vikar, når det var fastslått at der ikke skulle skrives ut medisin utover en gitt periode nettopp pga at pasient var suicidal. 

Dette har tydligvis ikke vikar satt seg inn i og bare skrevet ut medisiner for en lang periode, og dermed gjort det mulig å ta en overdose. Etter dødsfallet ba jeg om pasientjournal, men ble nektet dette da de mente de måtte overholde taushetsplikt til avdøde. Dette tiltross for at jeg er datter. Jeg sa til meg der og da at dagen jeg var sterk nokk til å ta fatt på denne saken ville jeg gjøre det. Den dagen er kommet og det er 4 år siden dødsfallet. 

Hvordan går jeg frem? Hvor begynner jeg?

(oppreising er en ting, en annen ting jeg ønsker er å kunne bidra til å forandre systemet slik at mennesker med reell psykisk sykdom får hjelp, og ikke bare blir kastet medisiner på)

Hilsen fra en datter som mistet sin far og sitter igjen med 100 spørsmål og dyp sorg

Anonymkode: 2b855...6f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var jeg deg ville jeg sendt inn en klage på den vikaren til din kommune. Jeg jobber i kommunen, og vi mottar ofte slike klager når folk er misfornøyde. Disse delegeres videre til kommunelegen som behandler denne klagen. Om du ikke kommer noen vei der, så går du til fylkesmannen:

https://www.fylkesmannen.no/Nyheter/Hvordan-klage-pa-helse--og-omsorgstjenester/

Pass på å beskrive situasjonen nøye, og også hvorfor du velger å vente 4 år med å klage. 

Forresten har du etter pasient- og brukerrettighetsloven krav på innsyn i din mors pasientjournal:

§ 5-1. Nærmeste pårørende har rett til innsyn i journal etter en pasients eller brukers død, om ikke særlige grunner taler mot dette.

Det passer du også på å få med i brevet, og be om å få oppgitt grunnen til at du ikke fikk innsyn i journalen. Å overholde taushetsplikten til avdøde er slettes ikke en særskilt grunn! Jeg jobber med innsyn selv, så det der kan jeg fortelle det er tull. Send en forespørsel om innsyn til kommunen angående din mors pasientjournal, og får du avslag så klager du.

Jeg er så lei meg for tapet ditt, og kan ikke forestille meg hvor vondt det må være. Og i hvertfall ikke når det er mye mulig det kunne vært avverget. Ikke gi deg, stå på å få fram sannheten i saken slik at de evt. blir stilt til rette for dette!

 

 

Anonymkode: c9ea5...cf3

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var jeg deg ville jeg sendt inn en klage på den vikaren til din kommune. Jeg jobber i kommunen, og vi mottar ofte slike klager når folk er misfornøyde. Disse delegeres videre til kommunelegen som behandler denne klagen. Om du ikke kommer noen vei der, så går du til fylkesmannen:

https://www.fylkesmannen.no/Nyheter/Hvordan-klage-pa-helse--og-omsorgstjenester/

Pass på å beskrive situasjonen nøye, og også hvorfor du velger å vente 4 år med å klage. 

Forresten har du etter pasient- og brukerrettighetsloven krav på innsyn i din mors pasientjournal:

§ 5-1. Nærmeste pårørende har rett til innsyn i journal etter en pasients eller brukers død, om ikke særlige grunner taler mot dette.

Det passer du også på å få med i brevet, og be om å få oppgitt grunnen til at du ikke fikk innsyn i journalen. Å overholde taushetsplikten til avdøde er slettes ikke en særskilt grunn! Jeg jobber med innsyn selv, så det der kan jeg fortelle det er tull. Send en forespørsel om innsyn til kommunen angående din mors pasientjournal, og får du avslag så klager du.

Jeg er så lei meg for tapet ditt, og kan ikke forestille meg hvor vondt det må være. Og i hvertfall ikke når det er mye mulig det kunne vært avverget. Ikke gi deg, stå på å få fram sannheten i saken slik at de evt. blir stilt til rette for dette!

 

 

Anonymkode: c9ea5...cf3

Tusen hjertelig takk for svar. Den 4 siste linjen du skrev måtte jeg lese 4 ganger, den var god å få. Hjertelig takk. <3 :(

Vi fikk ikke vite noe rundt omstendighetene ifht legen, vi mistenker at her har de 'prøvd å dekke over og beskytte legens feil vurderinger'. 

Når vi dukket opp på legesenteret og ba om journalen fikk vi beskjed om at vi ville bli kontaktet, når vi ble det fikk vi bare vite at vi ikke fikk innsyn da de måtte overholde taushetsplikt selv om vedkommende var død. 

Hvem denne vikarlegen var vet jeg heller ikke. Så aner ikke hvor jeg skal begynne, med hvem, eller hva jeg skal si. 

 

Ps. Vet ingen andre plasser jeg kan forhøre meg heller da familie på den ene siden ikke ønsket dette skulle komme ut, så kan ikke prate åpent om dette heller...

tusen takk for svar. 

Hi

 

Anonymkode: 2b855...6f7

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen hjertelig takk for svar. Den 4 siste linjen du skrev måtte jeg lese 4 ganger, den var god å få. Hjertelig takk. <3 :(

Vi fikk ikke vite noe rundt omstendighetene ifht legen, vi mistenker at her har de 'prøvd å dekke over og beskytte legens feil vurderinger'. 

Når vi dukket opp på legesenteret og ba om journalen fikk vi beskjed om at vi ville bli kontaktet, når vi ble det fikk vi bare vite at vi ikke fikk innsyn da de måtte overholde taushetsplikt selv om vedkommende var død. 

Hvem denne vikarlegen var vet jeg heller ikke. Så aner ikke hvor jeg skal begynne, med hvem, eller hva jeg skal si. 

 

Ps. Vet ingen andre plasser jeg kan forhøre meg heller da familie på den ene siden ikke ønsket dette skulle komme ut, så kan ikke prate åpent om dette heller...

tusen takk for svar. 

Hi

 

Anonymkode: 2b855...6f7

Du har fått et veldig bra svar over her. Begynn med å kontakte fastlegekontoret din far hadde, og/eller kommuneoverlegen. Be om journal. Deretter klager du til Fylkesmannen. Ring gjerne Fylkesmannen og be om å få snakke med en jurist i helseavdelingen, de har veiledningsplikt.

Anonymkode: 31fff...717

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen hjertelig takk for svar. Den 4 siste linjen du skrev måtte jeg lese 4 ganger, den var god å få. Hjertelig takk. <3 :(

Vi fikk ikke vite noe rundt omstendighetene ifht legen, vi mistenker at her har de 'prøvd å dekke over og beskytte legens feil vurderinger'. 

Når vi dukket opp på legesenteret og ba om journalen fikk vi beskjed om at vi ville bli kontaktet, når vi ble det fikk vi bare vite at vi ikke fikk innsyn da de måtte overholde taushetsplikt selv om vedkommende var død. 

Hvem denne vikarlegen var vet jeg heller ikke. Så aner ikke hvor jeg skal begynne, med hvem, eller hva jeg skal si. 

 

Ps. Vet ingen andre plasser jeg kan forhøre meg heller da familie på den ene siden ikke ønsket dette skulle komme ut, så kan ikke prate åpent om dette heller...

tusen takk for svar. 

Hi

 

Anonymkode: 2b855...6f7

Håper at jeg kunne være til hjelp, jeg synes denne situasjonen høres ganske shady ut. Husk, få alt du gjør på papir slik at du har dokumentasjon på absolutt alt de sier! Da kan de ikke nekte for noe skulle det komme opp senere. Og igjen har de ikke rett til å nekte deg innsyn, bare få med deg det når du sender klagen.

Anonymkode: c9ea5...cf3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...