Gå til innhold

Ved tilrettelegging for graviditet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om arbeidsgiver skal legge tilrette slik at arbeidstaker skal få slippe nattevakter, vil man da få tilrettelagt men likevel tjene slik man ville på nattevakt de dagene?

Anonymkode: 0b624...fa9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan ikke en gravid gå nattevakt? Er vell ingen forskjellige fra å gå nattevakt? Å nei jeg tror ikke du får betalt som om du gikk nattevakt, man får jo betalt for den jobben en gjør og ikke dennjobben en kunne gjort..... 

Anonymkode: b0f35...c03

Skrevet

Har lest her inne før at det er blit tilrettelagt med dagvakter om den gravide har krevd dette, men du får da selvfølgelig ikke nattilegget og må jobbe de timene du skal på dagtid i frhold til % jobb du har.

Det er flere timer på dagtid enn natt i samme stillings %

Anonymkode: 9c40f...63e

Skrevet

Du kan få tilrettelagt med dag/kveldsvakter når du er gravid, men tilegg får du ikke. Du får evt tileggene for det du jobber. 

Du vil nok gå ned i lønn om du vil gå dagvakt/kveldsvakt istede. Men dette må du faktisk se ann ett hvordan kroppen din orker. 

Anonymkode: 719a0...00b

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kan ikke en gravid gå nattevakt? Er vell ingen forskjellige fra å gå nattevakt? Å nei jeg tror ikke du får betalt som om du gikk nattevakt, man får jo betalt for den jobben en gjør og ikke dennjobben en kunne gjort..... 

Anonymkode: b0f35...c03

Fordi det er forsket på og vist Bl.a økt aborfrekvens ved nattarbeid. Derfor kan man få tilrettelagt å ikke jobbe dette jamfør arbeidsmiljøloven. 

Hi: MEN du mister tilleggene. Det du Evt kan gjøre er, som jeg gjør i mitt yrke, gå over på svangerskapspenger den prosenten nattevaktene er. (Feks sv.penger 60%, og bare jobbe dag/kveld de resterende 40%) Sv.skapspenger regnes ut som sykepenger, så noe økonomisk tap er det, men ikke like stor tap som å bare gå på dagvakter. 

På Arbeidstilsynet sine sider , og Nav (svangerskapspenger), så står det mer om dette. 

Hilsen gravid Hms-ansvarlig i turnusarbeid 😉

Anonymkode: 07975...8ca

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det er forsket på og vist Bl.a økt aborfrekvens ved nattarbeid. Derfor kan man få tilrettelagt å ikke jobbe dette jamfør arbeidsmiljøloven. 

Hi: MEN du mister tilleggene. Det du Evt kan gjøre er, som jeg gjør i mitt yrke, gå over på svangerskapspenger den prosenten nattevaktene er. (Feks sv.penger 60%, og bare jobbe dag/kveld de resterende 40%) Sv.skapspenger regnes ut som sykepenger, så noe økonomisk tap er det, men ikke like stor tap som å bare gå på dagvakter. 

På Arbeidstilsynet sine sider , og Nav (svangerskapspenger), så står det mer om dette. 

Hilsen gravid Hms-ansvarlig i turnusarbeid 😉

Takk for opplysende svar :)

Hi

Anonymkode: 0b624...fa9

• 4 uker senere...
Skrevet

Turnusarbeid er i seg selv belastende, og spesielt som gravid. Nattevakter kan være direkte skadelig. Det er heller ikke enkelt for alle å gå fra kveld til dag. 

Skal vi virkelig tape på tilrettelegging? Det lyder ikke rettferdig i mine ører! Da kan heller arbeidsgiver (hvis det er en IA-bedrift) søke om tilretteleggingstilskudd fra NAV. Er det økonomisk tap ved å få sykepenger/svangerskapspenger? Det håper jeg ikke. 

Jeg syns denne informasjonen burde være mye mer tydelig fra det offentlige, så vi vet hva vi har krav på om det er behov for det. Ellers blir det diskriminering mot gravide etter min mening.

Skrevet
2 timer siden, jennifer86 skrev:

Turnusarbeid er i seg selv belastende, og spesielt som gravid. Nattevakter kan være direkte skadelig. Det er heller ikke enkelt for alle å gå fra kveld til dag. 

Skal vi virkelig tape på tilrettelegging? Det lyder ikke rettferdig i mine ører! Da kan heller arbeidsgiver (hvis det er en IA-bedrift) søke om tilretteleggingstilskudd fra NAV. Er det økonomisk tap ved å få sykepenger/svangerskapspenger? Det håper jeg ikke. 

Jeg syns denne informasjonen burde være mye mer tydelig fra det offentlige, så vi vet hva vi har krav på om det er behov for det. Ellers blir det diskriminering mot gravide etter min mening.

For turnusarbeidere, uavhengig av kjønn, så er det stort sett økonomisk tap å gå sykemeldt. Både sykepenger og sv.skaps penger regnes ut likt, gjennomsnitt av siste tre mnd. Har man hatt "god periode" før (feks desember utbetaling, eller mye overtid) så blir utregningen gunstig, men har du feks nettopp hatt ferie blir den jo lavere. 

Ved tilrettelegging til dagtid mister man kveld/nattillegg, og derfor kan man gjøre som nevnt over for minst mulig tap.

Hva med at vi taper pensjon hvis vi går i permisjon lenger en 9mnd da? Urettferdig det også. 

På en annen side så er vi det europeiske landet med beste rettigheter. Hadde du bodd i Spania feks så får du 6uker permisjon (lønn) etter fødsel... 

Så er det kjønnsmessige urettferdigheter her, ja det er jo det. Men har vi mange goder også, ja... Hvor mye skal vi forlange?

Skrevet

Legene hos oss slipper døgnvakter 6 uker før termin. Til da går de 18 og 24 timers vakter. Og Utrolig sjelden de er sykmeldte og. Faktisk så er de nede på 1% sykefravær. Rart legene er så mye friskere enn andre? Eller er arbeidsmoralen blant mange helt på bunn? Men Såklart man bør miste tilleggene sine. 

Anonymkode: 054ef...6de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...