Gå til innhold

Kan jeg gjøre det sånn? (Egenmelding)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i Ia-bedrift. Var syk torsdag og fredag. Har snart ferie og ønsker å greie meg uten sykemelding. Dersom jeg avspaserer tirsdag, vil da helgen ikke telle med i de 8 dagene slik at jeg kan ta egenmelding onsdag til fredag og da ha brukt fem dager til sammen?

Anonymkode: 7bfb8...6ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvordan vet du at du er syk enda på tirsdag og onsdag? og onsdag til fredag enda?

Har for øvrig ikke svar på spørsmålet ditt.

Anonymkode: aa084...53a

Skrevet

Nei, det må ha gått så og så lang tid mellom egenmeldingene, tror jeg. Kan du ikke bare google det?

Synes uansett det høres suspekt ut at du allerede planlegger for hvordan du skal makse ut egenmeldingene. Kan hende du er frisk i morgen?!

Anonymkode: 75992...51e

Skrevet

I utgangspunktet kan du det ja. Hver gang du bruker egenmelding er en ny periode. 

Men merkelig at du allrede nå vet du er syk på fredag. Mye å få unna hjemme før du drar på ferie eller?

Anonymkode: 3cefc...223

Skrevet

Det må gå minst 14 dager mellom hver egenmeldingsperiode. 

Anonymkode: 89765...078

Skrevet

Det vet jeg fordi jeg har fått en smell i ryggen og ikke kommer meg ut av sengen. Har hatt det to ganger tidligere og da har det tatt 1.5- 2 uker før jeg er på bena. Har ikke vært borte fra jobb de siste to årene en eneste gang, så føler meg ikke truffet.

Blir glad for svar på spørsmålet mitt. Blir det kun talt 2 dager dersom jeg avspaserer tirsdag og ikke tar egenmelding? Og 5 dager dersom jeg tar egenmelding tirsdag? Slik leser jeg Ia-avtalen, men litt usikker. Har googlet og lest det jeg kommer over.

Hi

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke i en IA bedrift. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det vet jeg fordi jeg har fått en smell i ryggen og ikke kommer meg ut av sengen. Har hatt det to ganger tidligere og da har det tatt 1.5- 2 uker før jeg er på bena. Har ikke vært borte fra jobb de siste to årene en eneste gang, så føler meg ikke truffet.

Blir glad for svar på spørsmålet mitt. Blir det kun talt 2 dager dersom jeg avspaserer tirsdag og ikke tar egenmelding? Og 5 dager dersom jeg tar egenmelding tirsdag? Slik leser jeg Ia-avtalen, men litt usikker. Har googlet og lest det jeg kommer over.

Hi

Men da får du deg selvfølgelig en sykemelding. Det er mitt svar.

Skrevet

Hvorfor er du så oppsatt på å unngå sykemelding? Det blir riktigere for alle parter med en sykemelding her. Hvis ikke blir du oppført med to egenmeldingsperioder.

Skrevet

Jeg ville heller ha fått en sykemelding, så slipper arbeidsgiver å lure på hva du holder på med.. og så kan du ha egenmeldingsdagene tilgode

Anonymkode: 40c13...8b7

Skrevet

Jeg ser ikke hvorfor det er så viktig å unngå sykemelding?  Er det under to uker har det uansett ingenting å si for fremtidige forsikringer hvis det er det du tenker på. Og sykemelding ser jo bedre ut på "cven" enn egenmelding også.

Anonymkode: 3d6a2...a68

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke i en IA bedrift. 

Sikker? I de to kommunene jeg jobber i, som begge er IA, må det være minst 16 dager mellom EM. 

Anonymkode: 26f25...c54

Skrevet

I en IA-bedrift kan du ta ut totalt 8 dager sammenhengende egenmelding...

Anonymkode: d25f3...607

Skrevet

Fortsatt har ingen svart på det jeg spør om.

Jeg er syk. Jeg ønsker ikke sykemelding. Hvorfor? Det er da ikke relevant for det jeg spør om!

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det må det ikke

Anonymkode: 82546...0d8

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fortsatt har ingen svart på det jeg spør om.

Jeg er syk. Jeg ønsker ikke sykemelding. Hvorfor? Det er da ikke relevant for det jeg spør om!

Nei, du kan ikke avspasere midt i en sykdomsperiode. Da kan du vel ta åtte dager egenmelding og søke om avspasering de(n) siste dagen(e) før ferien. Er det så vanskelig da? 

Anonymkode: d25f3...607

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er du så oppsatt på å unngå sykemelding? Det blir riktigere for alle parter med en sykemelding her. Hvis ikke blir du oppført med to egenmeldingsperioder.

Det er ikke egenmeldingsperioder med ia. Mange her som ikke aner hva de snakker om. Du kan ha 8 dager innenfor en16 dagers periode

"Egenmelding i IA-virksomhet kan ikke benyttes i mer enn åtte dager per fraværstilfelle.

Bruker du ny egenmelding innen 16 dager slås denne sammen med tidligere egenmeldinger innenfor denne 16 dagersperioden. Hvis du har brukt opp de åtte egenmeldingsdagene i løpet av en 16 dagers periode, må du arbeide sammenhengende i 16 kalenderdager før egenmelding kan brukes på nytt."

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/sykmelderveileder/seksjon?Tittel=egenmelding-pasientinformasjon-11019

Anonymkode: 82546...0d8

Skrevet

Av respekt for arbeidsgiver og risikoen for å få retten til egenmelding inndradd, bør du skaffe deg en sykemelding eller ta egenmelding hele perioden. 

Anonymkode: 67c55...f76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...