Gå til innhold

"Snakker du med legen om dette?..."

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på AAP og sliter en del med diffuse plager, noe som forsåvidt er forankret i godt påviste årsaker, og det finnes ingen behandling for dette. Man må bare vente og se om det går over en dag.

Jeg møter en del på spørsmålet både fra Nav og andre i helsevesenet og fastlegen er godt orientert, om jeg snakker mye med fastlegen. Jeg svarer: Nei, hvorfor i all verden skulle jeg det? 

Mulig jeg er rar, men jeg føler jeg må ha en medisinsk grunn for å kontakte fastlege, et ønske om behandling, henvisning eller annet. Jeg kan da ikke bare stopppe innom på kaffeslabberas, snakke om løst og fast og hva vi skal gjøre i ferien. Samtidig er jeg redd noen plutselig skal si at et eller annet ikke er godt nok dokumentert.

Hva sier dere? Hva slags forhold har dere til fastlege? Pleier dere å møte bare for å fortelle hvordan dere har det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også en rekke plager, men ingen diagnose. Derfor fikk jeg ikke AAP - det kreves en diagnose sa de. Jeg følges opp av lege, ja. Måtte si opp jobben, og jobber nå ca 25% uten noe støtte fra NAV (etter sykepengeperioden var det jo slutt på støtten). Jeg klarer ikke jobbe mer enn det.

Anonymkode: 37678...87a

Skrevet

Jeg snakker med legen ja. Men det er fordi jeg trenger medisiner i perioder. Ikke for fysiske plager. Og hun er veldig ålreit, sier at jeg gjerne må komme innom for en prat.

Men hva sliter du med hi? Diffuse plager som må gå over av seg selv skriver du. Er det noe som kan lindres ved behandling da? Har du forsøkt psykomotorisk fysioterapi? Det er ikke bare massasje, men også samtaler og kroppsbevissthet.

Anonymkode: 7d694...3ee

Skrevet

De krever jo gjerne at man foretar seg noe på AAP så om intet annet bør du jevnlig innom legen for å vise at situasjonen fortsatt er som den er. Det er jo som regel ting man kan prøve uansett hva som feiler en for å vise at man prøver å bli bedre. Jeg gikk flere år på AAP uten diagnose, men da ble jeg naturligvis utredet og forsøkt behandlet på alle mulige måter.

Anonymkode: 1ce03...c17

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også en rekke plager, men ingen diagnose. Derfor fikk jeg ikke AAP - det kreves en diagnose sa de. Jeg følges opp av lege, ja. Måtte si opp jobben, og jobber nå ca 25% uten noe støtte fra NAV (etter sykepengeperioden var det jo slutt på støtten). Jeg klarer ikke jobbe mer enn det.

Du trenger ingen diagnose, det er feil

Jeg hadde ingen diagnose, men jeg var jo under utredning. Da tiden som sykemeldt gikk ut sto jeg på venteliste hos nevrolig og hadde fått innkallelse til MR, så jeg fikk i oppfølgingsplanen min at jeg var under utredning.

Til deg HI, jeg var hos legen med jevne mellomrom. Siden jeg gikk på aap følte jeg det var greit å snakke med han av og til, så jeg bestilte time når jeg trengte fornying av resepter og slike ting istedenfor å ta det over nett. Var hos han ca hver tredje-fjerde måned tenker jeg.

Anonymkode: 3cce9...92d

Skrevet

Tja. Her er det sikkert forskjellige løsninger på forskjellige plager og situasjoner.

Jeg har gått på AAP siden starten av AAP og før det fikk jeg det som rehabiliteringspenger.

De første åtte årene av min "karriere" som stønadsmottaker gikk jeg i ukentlig behandling, mens jeg nå er frisk, men i utdanning støttet gjennom AAP. I min situasjon så er jeg ikke i behandling men i avtalt aktivitet, og er kun til legen om det skulle være noe, type lungebetennelse, GU eller andre "vanlige" ting. Etter utdanning er jeg frisk nok til å gå ut i 100% ordinært arbeid.

Å løpe på legekontoret for å jevnlig snakke om difuse plager som er endel av en allerede forstått diagnose synes jeg du sjøl må føle på om du trenger eller ikke. 

Når NAV eller andre spørr "snakker du med legen din om dette?", så kan du også svare litt mindre konkret "hun er inneforstått med disse plagene", eller noe lignende om du synes det blir dumt å svare nei.

Anonymkode: e85c2...7ab

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som andre har sagt, det er feil at man må ha en diagnose for å mottal aap! Jeg har straks gått fire år på aap og har fremdeles ingen diagnose, legene kan ikke nok om det som feiler meg og det er for lite kompetanse på det i Norge. Jeg regner med at aap blir forlenget for meg når de fire årene snart er gått, for jeg er fremdeles i utredning, selv om sykehuset ikke kaller meg inn mer enn en gang i året eller i halvåret og ikke gjør noe nytt.

Hi, jeg har ikke vært hos min fastlege på ca. halvannet år. Jeg har masse plager som andre nok ville gått til lege for, men det har jo ingen hensikt for meg å gå når dette er plager som kommer pga. det som feiler meg og de ikke vet hva de skal gjøre noe med. Alt er dokumentert hos lege og sykehus tidligere, så jeg ser ingen grunn til å gå til legen for å bare konkludere med at jeg fremdeles har samme problemene og de fremdeles ikke kan gjøre noe med det så lenge de ikke vet hva som er årsaken. Men jeg har møtt noe av samme holdningene som du møter, Hi, spesielt på sykehuset, de mener visst at jeg burde gå til legen selv om denne ikke kan gjøre noe (og de er enige i det). Jeg mener at hvis jeg skal springe ned legekontoret for ting jeg vet de ikke kan gjøre noe med, da er det en ressurssløsing. Jeg har gått til en privat lege innimellom som har en annen tilnærming til ting, og det har gjort meg noe bedre - men det vil ikke sykehuset høre noe om. Jeg har begynt å svare litt diffust, at jeg går til legen når det er nødvendig og at jeg følger opp utredning på sykehuset når jeg får timer der.

Anonymkode: 0f8a4...5b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...