Gå til innhold

Mor og far eller mamma og pappa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva sier barna deres? Og hvor gammle er dere foreldre? 

Anonymkode: 40b68...7f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mamma og pappa. Min mor og hennes søsken er fra 56-66. De sa også mamma og pappa. Vet ikke hva verken min far eller stefar sier/sa, da jeg har hatt lite kontakt med pappa, og min stefar har jeg ikke hørt har snakket om foreldrene.

Vi som foreldre er midten av 30 og midten av 40 årene. Samboer sier også mamma og pappa, og det gjør/gjorde hans foreldre også.

Kan det ha noe med hvor man bor? Vi bor i Finnmark.

Anonymkode: 20e1c...c86

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

mamma og pappa. Min mor og hennes søsken er fra 56-66. De sa også mamma og pappa. Vet ikke hva verken min far eller stefar sier/sa, da jeg har hatt lite kontakt med pappa, og min stefar har jeg ikke hørt har snakket om foreldrene.

Vi som foreldre er midten av 30 og midten av 40 årene. Samboer sier også mamma og pappa, og det gjør/gjorde hans foreldre også.

Kan det ha noe med hvor man bor? Vi bor i Finnmark.

Anonymkode: 20e1c...c86

Vi bor på østlandet. Mine sier mamma og pappa. lagt merke til at flere i bhg sier mor/far. Hi

Anonymkode: 40b68...7f0

Skrevet

Mamma og pappa. Mor og far høres så formelt og distansert ut.

Anonymkode: 97bd4...d0a

Skrevet

Her sier "alle" mamma og pappa når de er små og bytter til mor og far når de blir eldre. For meg høres det barnslig ut når voksne sier mamma og pappa

Anonymkode: 1ed06...669

Skrevet

Jeg er tilflytter her.

Selv sa jeg mor og far da jeg vokste opp.

Men her sier alle barna mamma og pappa. Mor og far bruker de på mormor og morfar. Så for å unngå forvirring følger vi lokal skikk og barna mine sier mamma og pappa.

Anonymkode: 94980...bfa

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her sier "alle" mamma og pappa når de er små og bytter til mor og far når de blir eldre. For meg høres det barnslig ut når voksne sier mamma og pappa

Anonymkode: 1ed06...669

Dette 

Anonymkode: 118a7...bf3

Skrevet

Jeg kommer fra en plass hvor vi sier mamma og pappa (hele livet😂) 

Mine foreldre (altså min mamma og pappa) sier mine barn mor og far til. Her hvor jeg kommer fra bruker man mor og far til besteforeldre. Mens jeg har slekt på Ålgård og de sier mor og far til sine foreldre.

Anonymkode: 08a00...469

Skrevet

Morsan og farsan😉 

Og mamma og pappa. Her vet jeg flere kaller sine besteforeldre for mor og far

Anonymkode: d2a3f...a88

Skrevet

Jeg er 42 og kaller mine foreldre mamma og pappa, mor og far har jeg ingen forhold til i bruk. Mine barn sier mamma og daddy da mannen er engelsk. Vet om et barn i nabolaget som sier mor og far resten bruker mamma og pappa. Østlandet, nord for Oslo

Anonymkode: 28522...535

Skrevet

For meg er det naturlig å si mamma og pappa.I Stavanger-området er det vanlig å si mor og far.Mor og far er for meg besteforeldre.

Anonymkode: 8ab5d...be2

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er tilflytter her.

Selv sa jeg mor og far da jeg vokste opp.

Men her sier alle barna mamma og pappa. Mor og far bruker de på mormor og morfar. Så for å unngå forvirring følger vi lokal skikk og barna mine sier mamma og pappa.

Anonymkode: 94980...bfa

Samme her, Mor og Far er forbeholdt besteforeldre (på morssida), og Mamma/Pappa brukes om foreldre.

Men siden min familie er innflyttere brukte ikke jeg det selv som barn. Jeg sa mormor og morfar, og min mor kalte sine foreldre for mor og far.

Anonymkode: d66f1...c91

Skrevet

Vi sier mamma og pappa hele livet, både jeg og mannen sier det, og barna våre sier det. Vi er fra østlandet og sørlandet.

Anonymkode: 52dd0...784

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kommer fra en plass hvor vi sier mamma og pappa (hele livet😂) 

Mine foreldre (altså min mamma og pappa) sier mine barn mor og far til. Her hvor jeg kommer fra bruker man mor og far til besteforeldre. Mens jeg har slekt på Ålgård og de sier mor og far til sine foreldre.

Anonymkode: 08a00...469

På jæren sier vi mor og far, og i områdene rundt er det en god blanding. Ungene mine sier mamma og pappa.

Anonymkode: b8391...961

Skrevet

Mamma og pappa.

Vi er 28 og 37 år.

Skrevet

Våre sier mamma/pappa. Jeg sier mamma/pappa, men mannen kaller sine mor/far. Jeg er fra Oslo og mannen fra Hedmark (27 og 33 år)

Anonymkode: 630b8...a2b

Skrevet

Mine barn sier mamma og pappa.

Jeg sier mor og far.

Min mor sier mor og far.

Min far sier mamma og pappa.

Anonymkode: 64ba9...c7e

Skrevet

Barnet vårt sier mamma og pappa til oss. Jeg er fra Østlandet og sier mamma og pappa til mine foreldre. Mannen er fra Vestlandet og sier mor og fra til sine foreldre.

Barnet vårt sier mormor, bestemor, farmor, bestefar og farfar til sine besteforeldre. Jeg sier mor og far til min mors foreldre. Mannen har ingen besteforeldre i livet lengre.

Anonymkode: 7a726...4ea

Skrevet

Det er to barn i bhg som sier mor og far. Kjente søsteren til faren litt som barn, mener å huske at hun også sa mor og far. Ellers er det mamma og pappa, kjenner en som sier bestemamma og bestepappa også.

Vestlandet.

Anonymkode: 866de...819

Skrevet

Mamma og pappa. Min mor/far når jeg snakker om dem. 

Mine foreldre er 70. Min mor som er fra byen sa mamma/pappa, og min far fra bygden (stril) sa mor/far til sine foreldre.

Anonymkode: 720fd...8cc

Skrevet

Jeg sier mor og far til mine foreldre, mannen min sier mamma og pappa. For mannen min var det viktig å være pappa, for meg hadde det ingen betydning om det ble mor eller mamma. Derfor sier vårt barn mamma og pappa. Her jeg bor er det en god blanding, tidligere vært mest mor og far tror jeg, men nå er det flere som sier mamma og pappa. 

Anonymkode: b6649...87c

Skrevet

Jeg sier mamma/pappa (hele livet. Jeg er fra Vestlandet), det samme gjør min  mann (fra finnmark) og mine foreldre etc.. Kjenner ingen som bruker mor/far, og syns selv det er litt merkelig og upersonlig (sikkert bare fordi det er uvandt)... :P

Anonymkode: 7b395...4d1

Skrevet

Barna er 20, 18, 11 og 4. De sier mamma og pappa.

Mor og far er i mine ører strengt og upersonlig.

Anonymkode: c940b...bfa

Skrevet

Både mannen og jeg sier mor og far. Ingen i vår generasjon kaller sine foreldre noe annet her. De fleste barn her sier mamma og pappa, men mange bytter til mor og far når de vokser til. Våre barn sier foreløpig stort sett mamma og pappa, men de er i en overgangsfase nå, hører jeg, de sier oftere og oftere far i stedet for pappa.

Innlandet.

Anonymkode: 44a1b...f2e

Skrevet

Mor og far er kallenavnene for mine oldeforeldre. Jeg kommer alltid til å si mamma og pappa.  Kan også si muttern og fattern, det har jeg snappet opp fra pappa.  Østfold

Anonymkode: 6e711...7ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...