Gå til innhold

Inspirert "vi bruker inne trusler eller kjeft".

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det seriøst noen som klarer å ikke mase, kjefte eller true barn i 3-6 års alder? Jeg gjør der minst mulig. Men på travle morgener når hun ikke vil kle seg eller nekter å ha på annet en sommerkjole med bare armer på en iskald dag, da kan jeg si"hvis du ikke kommer nå går vi ikke til mormor i kveld" eller annet jeg vet hun vil. Hvordan ellers komme seg av sted? Setter dere dere med og sier "kjære datter, nå må du komme hvis ikke kommer vi for sent" hvorpå datter svarer" Åja mamma, forsto ikke det før nå, jeg glemmer kjolen og kommer med en gang" ? Trasser aaaaldri barna deres? Dere som aldri bruker kjeft eller trusler? Kanskje jeg gjør ting helt feil, men trodde alle foreldre ga streng beskjed evt kjeft innimellom.

Anonymkode: 80d55...a02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig tenker jeg at du tar opp flere forskjellige ting i innlegget ditt. Å "gi streng beskjed" er noe annet enn å kjefte, som er noe annet enn å true, som er noe annet enn å mase. Og det finnes mellomting mellom trusler og dillesnakk. 

I eksemplet ditt med kjolen og med mine barn i tankene, ville jeg ha sagt noe slikt: Jeg skjønner at du vil ha den kjolen for den er fin. Det er kaldt i dag, så da må du ta denne ulltrøya under.

Hvis barnet fortsatt nektet, ville jeg tatt henne i hånden, fått øyekontakt med henne og sagt: Nå må du enten ta på deg kjolen med ulltrøya under, eller så må jeg kle på deg. 

Og hvis barnet fortsatt nektet, ville jeg kledd på. Jeg har holdt fast skrikende barn og kledd på med tvang før. I norsk klima er ikke klær valgfritt.

Jeg har aldri kommet med en trussel jeg ikke har vært beredt til å gjennomføre. Og jeg ville aldri droppet et besøk hos mormor, så derfor ville jeg ikke truet med det. Jeg er imidlertid fullt beredt til å kle på et barn med tvang, og det forteller jeg barnet. Jeg forteller dem om konsekvenser av valgene deres, og jeg er ikke nødvendigvis enig i at det er trusler heller. Mer en saksopplysning som forteller dem at hvis du... så skjer... Og jeg tar de kampene jeg er klar til å ta, og hvis jeg kjenner at jeg ikke orker å stå i det så starter jeg ikke kampen heller. 

Men jeg mener fullt og fast at svært, svær mange voksne har mye å hente på å gjøre beskjedene sine gode. Vi har altfor lett for å slenge på mange beskjeder på en gang, og attpåtil formulere dem som et spørsmål. Og når du formulerer beskjeden som et spørsmål, da tror barnet at det har et valg og dermed benytter det sjansen til å velge. Og det velger gjerne feil, sett med voksne øyne. Når du gir mange beskjeder på en gang, oppfatter barnet (i heldigste fall) bare den siste, eller kanskje den første. Det får ikke med seg hele kjeden. Og dermed gjør det også feil, sett med voksne øyne.

Jeg er verdens mest tålmodige menneske. Jeg er ikke Supermamma. Men jeg prøver så godt jeg kan å være en bevisst voksen, en som tenker gjennom ting og forutser konsekvensene før hun setter i gang med kjefting og trusler.

Skrevet

Veldig bra svar av Superdolly. Jeg skal ikke si at jeg ikke har brukt trusler, men da er det fordi jeg har vært sliten og lei. Vet at det ikke hjelper å skremme barn på den måten. Det gjør ikke situasjonen bedre på lang sikt. 

Ang eksempelet med kjolen ville jeg latt barnet kjenne på været. Jeg har tre barn og de ber fort om noe annet hvis de kjenner det er kaldt. Ellers er det lurt å være veldig godt forberedt. Legge frem klær og forutse eventuelle kamper, slik at du kan ha et eller flere ess i ermet. 😉

Anonymkode: 1a58e...8fa

Skrevet

Jeg er helt elendig, truer og kjefter, roper til og med innimellom! Jeg kan også si ting rolig og være behersket. Alt i alt sier ungene stort sett bare nei til alt jeg sier uansett. Min reaksjon avhenger av slitenhetsgrad, neppe optimalt, men menneskelig i min verden. 

Anonymkode: 5a0cc...24b

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det seriøst noen som klarer å ikke mase, kjefte eller true barn i 3-6 års alder? Jeg gjør der minst mulig. Men på travle morgener når hun ikke vil kle seg eller nekter å ha på annet en sommerkjole med bare armer på en iskald dag, da kan jeg si"hvis du ikke kommer nå går vi ikke til mormor i kveld" eller annet jeg vet hun vil. Hvordan ellers komme seg av sted? Setter dere dere med og sier "kjære datter, nå må du komme hvis ikke kommer vi for sent" hvorpå datter svarer" Åja mamma, forsto ikke det før nå, jeg glemmer kjolen og kommer med en gang" ? Trasser aaaaldri barna deres? Dere som aldri bruker kjeft eller trusler? Kanskje jeg gjør ting helt feil, men trodde alle foreldre ga streng beskjed evt kjeft innimellom.

Selvfølgelig trasser de, men å bruke straffereaksjoner som ikke har noe med "overtredelsen" å gjøre, er ikke med på å lære ungene noe. Annet enn at de selvsagt lærer at de voksne har makt til å ta fra dem goder og være urettferdige, da... 

I eksempelet med kjolen ser jeg virkelig ingen grunn til å true med noe. Det holder da å si "du kommer til å bli kald", som regel merker de det jo på vei ut i bilen allerede. Og hvis ikke: gjør det så mye om du tar en ekstra genser med, og lar henne selv finne rett tidspunkt for å ta den på? 

Endret av Pashla
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Åja mamma, forsto ikke det før nå, jeg glemmer kjolen og kommer med en gang"

Svarer hun det, når du truer med at dere ikke skal til mormor i kveld da?

Anonymkode: c1dbf...035

Skrevet

Utifra dette innlegget så tror jeg at du er en mor som er veldig utydelig og ikke helt har funnet en måte som fungerer godt for dere ift barneoppdragelse. 

Skrevet

Veldig bra svar av Superdolly. Jeg skal ikke si at jeg ikke har brukt trusler, men da er det fordi jeg har vært sliten og lei. Vet at det ikke hjelper å skremme barn på den måten. Det gjør ikke situasjonen bedre på lang sikt. 

Ang eksempelet med kjolen ville jeg latt barnet kjenne på været. Jeg har tre barn og de ber fort om noe annet hvis de kjenner det er kaldt. Ellers er det lurt å være veldig godt forberedt. Legge frem klær og forutse eventuelle kamper, slik at du kan ha et eller flere ess i ermet. 😉

Enig med hovedinnlegger.

Det er da på ikke å skremme barn, men om å si fra om hva konsekvensen blir. F.eks: "Tar du ikke på deg solkrem, så blir det ikke en tur på stranden i dag", "tar du ikke på deg jakke, så kan vi ikke dra til byen, for det er kaldt". "Hvis du ruller mer rundt i sengen jeg holder på å skifte på nå, så får du heller gå ut og leke og få litt frisk luft"

Og jeg har altså et barn som ikke kler på seg mer, selv om ha merker at det er kaldt. Han er ganske varm av seg, og hadde han fått lov hadde han blid som en sol brukt shorts i 8 grader pluss.

Anonymkode: 368a5...87a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Enig med hovedinnlegger.

Det er da på ikke å skremme barn, men om å si fra om hva konsekvensen blir. F.eks: "Tar du ikke på deg solkrem, så blir det ikke en tur på stranden i dag", "tar du ikke på deg jakke, så kan vi ikke dra til byen, for det er kaldt". "Hvis du ruller mer rundt i sengen jeg holder på å skifte på nå, så får du heller gå ut og leke og få litt frisk luft"

Og jeg har altså et barn som ikke kler på seg mer, selv om ha merker at det er kaldt. Han er ganske varm av seg, og hadde han fått lov hadde han blid som en sol brukt shorts i 8 grader pluss.

Til og med "Skrur du ikke av den TV'en i løpet av fem minutter nå, så er det slutt på å ha egen TV på rommet" og annet, synes jeg er helt greit. Får være måte på hvor mange foreldre som ikke tør å være strenge lengre.

Skrevet
1 time siden, Evablaum skrev:

Utifra dette innlegget så tror jeg at du er en mor som er veldig utydelig og ikke helt har funnet en måte som fungerer godt for dere ift barneoppdragelse. 

Det er vel heller motsatt, hun er tydelig og klar på hva hun forventer av barna, og samtidig menneskelig som blir irritert og tyr til kjefting en gang i blant. Og hvorfor antar du uten videre at det ikke fungerer?

Det er naturligvis noe helt annet om kjefting er normalen. Og så tenker jeg også at konsekvenser helst bør være relatert til det det handler om, men at det nok ikke alltid er like lett å komme på noe som er det, når man begynner å bli helt desperat (etter å komme seg ut døren og rekke noe, for eksempel)

Skrevet

Jeg kan være tydelig i tonen, men aldri kjeft eller trusler. En gang har jeg slått hånden hardt i bordet og ropt "nå er det nok, nå klikker jeg!". Da sa jeg unnskyld etterpå. Og 5åringen kan fortsatt finne på å si, når han ser at jeg begynner å bli stram i maska, "Klikker du nå, mamma?!"😂 -veldig avvæpnende 😏👍 (smart kid) 

Trusler som "hvis ikke du ... så får du ikke lørdagsgodt/tur til lekeland/Barne-TV i kveld" er helt bortkastet i mine øyne. Små Barn forstår ikke konsekvens for handling så langt frem i tid. Men forbereder alltid litt i forveien på hva vi skal, og hvis det tulles blir jeg tydelig og forklarer hvorfor "nå må du komme, ellers så kommer vi for sent til ..." og en motivator "kanskje vi rekker å høre litt Sabeltann på radioen på vei til bhg, hvis vi skynder oss?" 

Supermamma? Tror nok ikke det. Men vi har lite konflikter faktisk. Om det er tilfeldig eller noe vi gjør, aner jeg ikke. Men det er ganske behagelig stemning 99,99% av tiden. Håper det fortsetter når lillebror kommer 🙈😂😅 (bank i bordet)

Skrevet
8 timer siden, Evablaum skrev:

Gir det deg godfølelse å slenge dritt uten begrunnelse til så å si alle på forumet? DU må jo være en perfekt mor selv da... :D Kan du kanskje komme med en løsning til HI på hva som er tydelig og god måte å oppdra barn på? Siden du selv er feilfri?

Jeg er heller ingen supermamma. Og nei, Pashla, har du en riktig stabeist, vil hun ikke kle på seg verken i bilen (som er iskald på vinteren her i nord) eller i barnehagen. Jeg har ikke tenkt å ta 20 sykt barn-dager på hver av ungene hvert år, så her blir klær tredd nedover hodet på barna hvis de nekter og det er for kaldt. Hvordan skal du håndtere tenåringen som vil gå på skolen med horeklær og nekter å ta på noe annet? Bare la henne gå sånn? Enn hva når barna gjør andre ting som er galt og ikke stopper når mora sier nei, skal de fortsatt få lov til å gjøre det? Ingen konsekvenser og fri barneoppdragelse - ufyselige barn som blir til ufyselige voksne som tror de er universets herskere. Og ja, vi ser deres barn med fri barneoppdragelse og "pedagogisk forståihjel-metode". Uoppdragne barn er veldig synlige og tar dessverre skade i sosiale sammenhenger der det er forventet at man følger visse standarder. Bjørnetjeneste kaller jeg sånt.

Anonymkode: 14d4c...829

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan skjønne frustrasjonen din.
Om du føler du må "true" så må det også gjennomføres.
Kjefte har jeg gjort og prøver å ikke heve stemmen, men det er fryktelig vanskelig.

Hvis du ikke ønsker at ungen din sakl ha på seg kjole på en kald dag, så fjern den fra skapet.
Når de ikke har det valget, så blir "fighten" på mårran lettere å ta. Hva med ull under?

Jeg har en krabat som kan stelle seg rett opp og ned i stua og hyle som en stukket grisunge og det skjærer gjennom marg og bein. Jeg har mest lyst til å bare gå ut, skrike tilbake eller slenge han i veggen (dette skal man vel ikke si høyt, men alle tenker det, hehe). 

Da må jeg ta en ekstra runde, telle til 100 og prøve igjen. Det har skjedd at vi har gått ut slik han vil gå, og han har fort oppdaget at "dette ble kaldt ja" og da har jeg en ekstra genser i bagen el. mødre er vel alltid forberedt? :) 
HOLD UT.

Skrevet

Trusler gjør jeg aldri med mindre det er gjennomførbart. 

Men bestikker med potensiell belønning. 

Om ikke du skynter deg rekker jeg ikke butikken før middag så da får jeg ikke kjøpt frukt og vaniljesaus til dessert.

Skikkelig lavmål men jeg tar ofte den enkle veien. 

Angående upraktiske klær gjør jeg som Dolly. Jeg finner frem noe varmt hun kan ha under. Jeg har mye superundertøy i nøytrale farger nettopp fordi jeg har en som elsker kjoler, helt OK å ha ullundertøy under. Hun er også smart nok til å dra på seg overtrekksbukse OM det blir for kaldt. 

Kjefte, rope og true synes jeg er unødvendig. Men jeg er en streng mamma og ungene vet når de har fått siste sjanse til å reagere. 

De har begge blitt påkledd med tvang, bært til sengs og ut i bil. Jeg gidder ikke dille. Men som sagt forsøker jeg den milde veien først, fordi dagen blir så utrivelig med tvang. 

Anonymkode: 5e416...9f3

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig med hovedinnlegger.

Det er jeg enig i, men det er naturlige konsekvenser. Man kan jo faktisk ikke være på stranda uten solkrem. Men å si at vi ikke kan dra til mormor om ettermiddagen, fordi barnet er trassig før barnehagen, det er en trussel og et forsøk på å lokke/skremme barnet. 

Uansett så synes jeg at mange foreldre bør tenke på at sinne er følelse nr 2. Bak den ligger det kanskje noe annet, for eksempel et ønske om kontakt. Et barn som må stresse ut om morgenen og kanskje har sett barne-TV, mens mamma har styrt med sine ting, vil det være vanskelig å samarbeide med. Barnet trenger følelsen av en god relasjon og den må fornyes hver dag. 10 minutter ren kosetid i senga kan gjøre morgenen lettere for alle. 😊

Gjest Antarctica
Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel heller motsatt, hun er tydelig og klar på hva hun forventer av barna, og samtidig menneskelig som blir irritert og tyr til kjefting en gang i blant. Og hvorfor antar du uten videre at det ikke fungerer?

Det er naturligvis noe helt annet om kjefting er normalen. Og så tenker jeg også at konsekvenser helst bør være relatert til det det handler om, men at det nok ikke alltid er like lett å komme på noe som er det, når man begynner å bli helt desperat (etter å komme seg ut døren og rekke noe, for eksempel)

Løft opp og bær ut, for eksempel? Er da mye bedre enn latterlige påfunn som "da får du ikke møte mormor i dag!"

Gjest Antarctica
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Gir det deg godfølelse å slenge dritt uten begrunnelse til så å si alle på forumet? DU må jo være en perfekt mor selv da... :D Kan du kanskje komme med en løsning til HI på hva som er tydelig og god måte å oppdra barn på? Siden du selv er feilfri?

Jeg er heller ingen supermamma. Og nei, Pashla, har du en riktig stabeist, vil hun ikke kle på seg verken i bilen (som er iskald på vinteren her i nord) eller i barnehagen. Jeg har ikke tenkt å ta 20 sykt barn-dager på hver av ungene hvert år, så her blir klær tredd nedover hodet på barna hvis de nekter og det er for kaldt. Hvordan skal du håndtere tenåringen som vil gå på skolen med horeklær og nekter å ta på noe annet? Bare la henne gå sånn? Enn hva når barna gjør andre ting som er galt og ikke stopper når mora sier nei, skal de fortsatt få lov til å gjøre det? Ingen konsekvenser og fri barneoppdragelse - ufyselige barn som blir til ufyselige voksne som tror de er universets herskere. Og ja, vi ser deres barn med fri barneoppdragelse og "pedagogisk forståihjel-metode". Uoppdragne barn er veldig synlige og tar dessverre skade i sosiale sammenhenger der det er forventet at man følger visse standarder. Bjørnetjeneste kaller jeg sånt.

Hvis din eneste metodikk er å tvinge ungene fordi de ikke merker at det blir kaldt (og tro meg, det blir det her også!) så har du kanskje ikke tilbudt dem å ta turen til bhg på spark...? Der kan jeg love deg at du fort vil få spørsmål etter varme klær.

Skrevet
1 minutt siden, Pashla skrev:

Hvis din eneste metodikk er å tvinge ungene fordi de ikke merker at det blir kaldt (og tro meg, det blir det her også!) så har du kanskje ikke tilbudt dem å ta turen til bhg på spark...? Der kan jeg love deg at du fort vil få spørsmål etter varme klær.

Vi har 15 km til barnehagen, så spark er utelukka likevel. Og ja, jeg har hatt unger i småskolen som fryser fordi de ikke ønsker å ha på den teite jakka/lua på seg. Går rundt og hakker tenner, men kle på seg? Nope.

Gjest Antarctica
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har 15 km til barnehagen, så spark er utelukka likevel. Og ja, jeg har hatt unger i småskolen som fryser fordi de ikke ønsker å ha på den teite jakka/lua på seg. Går rundt og hakker tenner, men kle på seg? Nope.

Nei vel. Men da er det vel best at de ikke får møte mormor, da. Det blir de sikkert varmere av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...