Gå til innhold

Hvordan øke selvfølelsen til barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det snakkes så mye om at å øke selvbildet/selvfølelsen til barnet er viktigere enn å øke selvtilliten. Dvs at en ikke trenger rose dem for hvor flinke de er til ting. Men det er jo lettest, det som faller mest naturlig. 

Kan dere hjelpe meg med hvordan rent praktisk jeg skal gå fram? Hva si? Godt jobba istedenfor nå var du flink? 

Ene barnet gir lett opp og sier bare hun ikke greier. Men prøver hun litt til går det ofte, men ofte blir det feil og da. Men det gjør jo ikke noe..?

Anonymkode: 0a89c...738

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vis interesse for det de driver med og det de interesserer seg for. Fortell dem at du også liker den filmen eller boka som de liker. Involvert deg i steinsamlingen deres og hør etter når de forteller ting.

Legg vekk mobilen.

Spis middag sammen hver dag og snakk om hvor koselig du synes det er å være sammen med dem.

Be dem om råd når du kan. (For eksempel om de tror seigmenn eller nonstop selger best på kaka til loppemarkedet eller om de synes du bør kjøpe den røde eller den grønne genseren)

La dem forsøke å ordne ting selv og ros dem selv om resultatet ikke var optimalt. Hvis de for eksempel har svidd fisken når de lager middag ville jeg lagt vekt på hvor herlig det er å ha fått så store barn at de kan lage middag når det er travelt, og heller oversett at fisken var svidd.

Snakk pent om vennene deres.

Anonymkode: a3f6c...397

Skrevet

Selvfølelse/selvbilde er ikke det samme som selvtillit. Du styrker selvtilliten ved å si "kom igjen, du klarer det". Men selvfølelse er noe annet. En grunnleggende opplevelse av å være verdifull, viktig og elsket.

Anonymkode: 10c61...86d

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølelse/selvbilde er ikke det samme som selvtillit. Du styrker selvtilliten ved å si "kom igjen, du klarer det". Men selvfølelse er noe annet. En grunnleggende opplevelse av å være verdifull, viktig og elsket.

Ja, det var jo liksom poenget med spm. Hvordan øke selvfølelsen og ikke bare selvtillit. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det var jo liksom poenget med spm. Hvordan øke selvfølelsen og ikke bare selvtillit. 

Gi dem en grunnleggende følelse av å være verdifull, viktig og elsket. Det var liksom poenget med svaret mitt.

Hvis du trenger å få dette konkretisert, så foreslår jeg et foreldrekurs.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gi dem en grunnleggende følelse av å være verdifull, viktig og elsket. Det var liksom poenget med svaret mitt.

Hvis du trenger å få dette konkretisert, så foreslår jeg et foreldrekurs.

Foreldrekurset har akkurat vært så de holder ikke igjen før nærmere jul:(

Men holder det at en viser at en elsker dem betingelsesløst? Min har nok likvel en følelse av at hun ikke er noe verdt og noe "flink". Liker ikke prøve noe nytt for får det ikke til. Liker ikke å leke med andre for de liker ikke henne osv. Liker ikke å få ros heller når hun er i denne bobla, mener det ikke er sant.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men holder det at en viser at en elsker dem betingelsesløst? Min har nok likvel en følelse av at hun ikke er noe verdt og noe "flink". Liker ikke prøve noe nytt for får det ikke til. Liker ikke å leke med andre for de liker ikke henne osv. Liker ikke å få ros heller når hun er i denne bobla, mener det ikke er sant.

Barn og voksne, speiler seg i menneskene rundt seg. Da spesielt omsorgspersoner. Det gjelder å se barnet og bekrefte det. Prater barnet til deg gjentatte ganger og du hver gang er opptatt med noe annet, vil jo barnet føle at det ikke  er viktig for deg. barnet vil måle sinn verdi gjennom responsen han/hun får av de rundt han/hun. 

Anonymkode: 88702...0f5

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er dine verdier, da? For vårt verdisett fungerer som en (skjult) læreplan i hjemmet. Hvis du innerst inne er en type person som dyrker flinkhetsvurderinger og prestasjoner, f eks er opptatt av å være flink selv, av å ikke miste ansikt osv., så vil det risle inn i barnas bevissthet også. Og hvis du er en person som relaterer deg veldig mye til andres ros, hvis du er veldig ytrestyrt og responderer på andre mennesker ved å please dem og ved å gjøre mye for å bli likt, så vil du lære ungene dine at de også bør jage etter "likes" og etter andres anerkjennelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...