Gå til innhold

Oppblåst, vann i kroppen, noen tips og råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne varmen tar knekken på meg altså, kroppen min liker ikke sommeren den!

Jeg er ikke gravid, men lett overvektig, og har irritabel tarm, regner med dette spiller inn. Jeg føler meg så oppblåst, og hoven i føttene. Så hva kan jeg gjøre? Er det noen av disse kjerringrådene som fungerer, kjerringrokkte osv?

Jeg kutter nå ned på salt og salt mat, prøver å gå ned de 15-20 kg jeg veier for mye, men hva kan jeg gjøre med vannet i kroppen. Jeg sliter sånn med smerter om dagen, skal liksom bli bedre i varmen, men denne oppblåste breiflabbkroppen som reagerer så negativt på varme gjør jo smertene verre også (har en skikkelig mandagskropp, full av revmatiske diagnoser).

Blæh, sorry klaging, må bare få det ut et sted, prøver å ikke klage høyt til folk rundt meg ;)

Men er det noen som har god erfaring med et eller annet, helsekost, kjerringråd, hva som helst?

Anonymkode: 276a5...73d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det litt som deg, selv om jeg ikke er overvektig. Hos meg er det et sammensatt problem med bl.a. en del mangler som vi til nå ikke har funnet ut av.

Tilskudd av kalium hjelper meg litt, noen ganger også magnesium. Jeg har stadig vekk for høye verdier av TSH (stoffskiftet, men alle andre prøver for det er fine - blodprøve hos lege) så jeg tar jodtilskudd i tillegg, og det hjelper også noe.

Det som egentlig hjelper meg mest er å være veldig konsekvent med kostholdet. Masse grønnsaker, prøver å få i meg asparges og/eller jordbær daglig, eller i hvert fall flere ganger i uken - begge deler er vanndrivende. Jeg må i tillegg unngå gluten og melk (tåler ikke) og etter det ble kuttet ut så er det også en bedring. Ellers må jeg leve på en form for lavkarbokosthold, for jeg får mye vann i kroppen av karbohydrater. Jeg unngår også svin, kylling, reker, tomat fordi jeg får mye mer væske i kroppen av det.

Te av gullris eller brennesle virker også litt vanndrivende. Gullris mener jeg å ha lest at man ikke skal bruke langvarig, så den tar jeg i perioder eller innimellom. Drikker som regel et stort krus brenneslete daglig (5-7 dl).

Jeg har også noe effekt av akupunktur.

På de verste dagene bruker jeg støttestrømper opp til knærne, og det letter smertene. Jeg blir også langt mindre sliten de varmeste dagene når jeg bruker støttestrømpene.

Anonymkode: a46cc...7f8

Skrevet

Er forresten også mye oppblåst, der hjelper det også å være veldig konsekvent med kosten. Jeg har også god effekt av å bruke både fordøyelsesenzymer (jeg bruker den fra Solaray) og jeg tar alltid probiotika daglig. Av probiotika så bytter jeg litt på hva jeg bruker for å få flest mulig typer av bakterier. Har såvidt også begynt å fermentere litt mat, og ser at det også er positivt for magen.

Skrevet

Har du prøvd vanndrivende? Jeg er og litt overvektig og har mye hovne bein. Vanndrivende hjelper meg mye, merker stor forskjell på beina de dagene jeg tar tabletten (Furix) og de dagene jeg ikke tar den

Anonymkode: 5c18a...c37

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Jeg tar ingen vanndrivende medisiner, men må nok ta en tur til legen og snakke med han for akkurat nå virker jeg dårlig..

Den irritable tarmen gir en del intoleranser, som hvete, men jeg er ikke noe flink med kostholdet og det skulle jeg selvfølgelig vært. Antagelig ville jeg merket stor bedring av å kutte ut hvete helt og det samme med sukker og kanskje melk, men jeg spiser nesten som jeg alltid har gjort. Har bare kuttet helt ut rene hveteprodukter, for loff eller boller kan jeg ikke spise uten å få en mage som står i spenn, bromler som en fabrikk og ikke minst diare, magen er ikke glad i hvete.

Nå har jeg så vondt overalt, i leddene, under hælene, i tærne, jeg må virkelig ta meg selv i nakken og se om kostholdsendringer kan hjelpe. Har vært på butikken og kjøpt jordbær og vannmelon, leste at begge deler var vanndrivende så nå blir det kveldskosen i dag. Skal prøve å spise så rent som mulig en stund nå, grønt og grovt, så får vi se om ikke kroppen reagerer positivt. Så ille som jeg har vært nå siden varmen kom har jeg ikke vært på flere år...

Deilig å høre at andre har god effekt av det, jeg gleder meg til å se om de neste dagene blir bedre. Tusen takk :)

HI

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar :)

Jeg tar ingen vanndrivende medisiner, men må nok ta en tur til legen og snakke med han for akkurat nå virker jeg dårlig..

Den irritable tarmen gir en del intoleranser, som hvete, men jeg er ikke noe flink med kostholdet og det skulle jeg selvfølgelig vært. Antagelig ville jeg merket stor bedring av å kutte ut hvete helt og det samme med sukker og kanskje melk, men jeg spiser nesten som jeg alltid har gjort. Har bare kuttet helt ut rene hveteprodukter, for loff eller boller kan jeg ikke spise uten å få en mage som står i spenn, bromler som en fabrikk og ikke minst diare, magen er ikke glad i hvete.

Nå har jeg så vondt overalt, i leddene, under hælene, i tærne, jeg må virkelig ta meg selv i nakken og se om kostholdsendringer kan hjelpe. Har vært på butikken og kjøpt jordbær og vannmelon, leste at begge deler var vanndrivende så nå blir det kveldskosen i dag. Skal prøve å spise så rent som mulig en stund nå, grønt og grovt, så får vi se om ikke kroppen reagerer positivt. Så ille som jeg har vært nå siden varmen kom har jeg ikke vært på flere år...

Deilig å høre at andre har god effekt av det, jeg gleder meg til å se om de neste dagene blir bedre. Tusen takk :)

HI

Bare bestem deg for at du skal være veldig konsekvent fremover. Det å innarbeide nye vaner tar gjerne tre måneder før det nye er blitt "vanlig" og "normalt", da blir det lettere å fortsette, for man slipper å tenke så mye.

Med tanke på de tingene du vet helt sikkert at du reagerer på - bestem deg for å holde deg 100 % unna dem i to uker, disse to ukene, være 100 % konsekvent. Da er det lettere å kjenne forskjell om du senere skeier ut med det, og da kan det at du kjenner reaksjonene lettere til bestemte ting virke som en motivasjon for å fortsette å spise det som er riktig for din kropp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...