Anonym bruker Skrevet 1. juni 2017 #1 Skrevet 1. juni 2017 Har to barn på 8 og 11 år, jente og gutt. Smarte, morsomme unger som jeg elsker over alt på denne jord! Men jeg vet ikke om noen andre jeg kan bli så eitrende og fly forbanna på som dem heller. De vet å teste grenser, trykke på de "rette" knappene, kverulere til de, og jeg, blir blå, late som de ikke hører etter, "glemmer" å gjøre ting jeg ber dem om så jeg må be dem 4-5 ganger før det skjer, og ikke minst: krangle med hverandre. De er som hund og katt til tider, og jeg holder på å bli sinnsyk. De presser mange ganger på til jeg blir så forbanna at jeg roper. Ja, jeg roper. Feks leggetid kan være utfordrende. 11 åringen er ok han er som regel medgjørlig, men jenta på 8 vet å hale ut tida. Så når hun da roper opp for 3 gang etter jeg har sagt natta 2 ganger og gitt henne 5 nattakyss, da blir faktisk irritert. Så her om dagen da akkurat dette skjedde, midt i en samtale jeg hadde med samboern om nettopp hvor slitsomt dette begynte å bli, så gikk jeg ned til henne da hun ropte opp. Da jeg kom ned var spørsmålet: hva prater dere om? Da var jeg så sliten og stressa at det plumpet ut av meg "vi prater om hvor ulydig du er!" Jeg så hvor lei seg hun ble, men jeg bare gikk ut derifra i forbannelse. Angret som en hund allerede etter jeg gikk over dørstokken, så 5 minutter etter på gikk jeg ned igjen og forklarte at jeg ikke skulle sagt det, men at hun måtte være snill å begynne å bli flinkere å høre etter. Jeg gråt meg i søvn den kvelden. Slike utfordringer har jeg daglig, især med henne. Hun tester og bøyer helt til jeg knekker, det er nesten så hun prøver å få meg sint. Hva gjør dere som har slike viljesterke barn? Hva kan jeg gjøre for å takle dette bedre? Jeg liker dårlig hvordan ting har blitt nå, jeg ønsker å ha et godt forhold til mine barn, men nå føler jeg meg bare deprimert og dårlig som mor. Anonymkode: 59946...e20
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2017 #2 Skrevet 1. juni 2017 Har 4 jenter og her kan det gå en kule varmt iblant! Er mye hormoner til tider, men er blitt flinkere å velge kampene mine. Er ikke alltid jeg er pedagogisk riktig, men er jo bare et menneske... Av og til har mamma en dårlig dag. Man blir sliten og sur, og da kan det renne over. Tror ungene har godt av å se at foreldre kan bli sinte og lei seg også av og til. Anonymkode: dfc20...a2a
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2017 #3 Skrevet 1. juni 2017 Beklager å måtte si det, men det er din egen skyld. Hvis du ikke får dem til å lyde før du er glohakkende forbanna, så får du øve deg på å spille forbanna en time tidligere hver kveld. Du får slutte å "be pent" 5 ganger, men heller fyre deg opp og sette deg i respekt når du må si det 2.gangen. Og du må legge makt bak kravene dine. Mine er 9 og 11, og har ikke vært vanskelige å legge på mange år. Vi innførte at det ikke ble lest bok hvis klokka var et minutt over det fastsatte klokkeslettet. Men hvis de kom seg i bingen før, da kunne jeg godt lese ut over den tida. Anonymkode: 0bc14...4f4
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2017 #4 Skrevet 1. juni 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Beklager å måtte si det, men det er din egen skyld. Hvis du ikke får dem til å lyde før du er glohakkende forbanna, så får du øve deg på å spille forbanna en time tidligere hver kveld. Du får slutte å "be pent" 5 ganger, men heller fyre deg opp og sette deg i respekt når du må si det 2.gangen. Og du må legge makt bak kravene dine. Mine er 9 og 11, og har ikke vært vanskelige å legge på mange år. Vi innførte at det ikke ble lest bok hvis klokka var et minutt over det fastsatte klokkeslettet. Men hvis de kom seg i bingen før, da kunne jeg godt lese ut over den tida. Anonymkode: 0bc14...4f4 Ikke noe å beklage det, jeg vet det nok innerst inne selv. Jeg styres av min dårlige samvittighet, og er nok ikke så flink å gi konsekvenser slik du beskriver her. Da ville jeg sittet resten av kvelden og vært lei meg fordi jeg tok fra henne gleden av å lese bare fordi hun var sen. Haha, jeg ser jo selv når jeg skriver nå hvor blaut jeg er.. Men jeg føler liksom også at jeg vil jo være streng, men ikke for streng om du skjønner? Jeg klarer ikke helt se hvor det passer seg å gi konsekvenser og når de bare er barn. Samboern min prøver å gi konsekvenser, og lar være å svare henne når hun roper opp andre gangen, men jeg klarer ikke det Så ender det med at jeg blir sint fordi hun gjør det flere ganger, huff. HI Anonymkode: 59946...e20
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2017 #5 Skrevet 1. juni 2017 Her blir det konsekvenser hvis de ikke hører. Går de ikke på badet når de skal blir det mindre lesing. Går de ikke i dusjen når de skal, blir det kortere tid til kveldsmat. Legger de ikke bort I—pad når de skal blir det mindre I—pad tid dagen etter. Osv osv. Har praktisert dette siden de var små, men store nok til å forstå. Han ene fikk konsekvenser på det meste i nesten ett år. Han er den som tøyer strikken til den neeeesten går av hver gang! Her er det også positive konsekvenser for positiv adferd. Har uka vært fin og de har hørt etter får de være opp litt lengre i helgene f.eks. De elsker at vi foreldrene leser for de, så det skjer også hvis de har gjort som de skal. Anonymkode: dc540...811
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2017 #6 Skrevet 1. juni 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her blir det konsekvenser hvis de ikke hører. Går de ikke på badet når de skal blir det mindre lesing. Går de ikke i dusjen når de skal, blir det kortere tid til kveldsmat. Legger de ikke bort I—pad når de skal blir det mindre I—pad tid dagen etter. Osv osv. Har praktisert dette siden de var små, men store nok til å forstå. Han ene fikk konsekvenser på det meste i nesten ett år. Han er den som tøyer strikken til den neeeesten går av hver gang! Her er det også positive konsekvenser for positiv adferd. Har uka vært fin og de har hørt etter får de være opp litt lengre i helgene f.eks. De elsker at vi foreldrene leser for de, så det skjer også hvis de har gjort som de skal. Anonymkode: dc540...811 Hvordan er det å gjennomføre konsekvensene, blir det bråk når de skjønner hva de har gjort? Og får du selv dårlig samvittighet av å være så flink å ha slike konsekvenser? HI Anonymkode: 59946...e20
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2017 #7 Skrevet 1. juni 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ikke noe å beklage det, jeg vet det nok innerst inne selv. Jeg styres av min dårlige samvittighet, og er nok ikke så flink å gi konsekvenser slik du beskriver her. Da ville jeg sittet resten av kvelden og vært lei meg fordi jeg tok fra henne gleden av å lese bare fordi hun var sen. Haha, jeg ser jo selv når jeg skriver nå hvor blaut jeg er.. Men jeg føler liksom også at jeg vil jo være streng, men ikke for streng om du skjønner? Jeg klarer ikke helt se hvor det passer seg å gi konsekvenser og når de bare er barn. Samboern min prøver å gi konsekvenser, og lar være å svare henne når hun roper opp andre gangen, men jeg klarer ikke det Så ender det med at jeg blir sint fordi hun gjør det flere ganger, huff. HI Anonymkode: 59946...e20 Da er du en typisk "utydelig voksen". Du vil gjerne være snill, men å være utydelig er ikke "snilt". Det er dårlig gjort, og som du selv sier: det handler kun om dine egne følelser, ikke om hennes. For til syvende og sist er det henne det går ut over, hun får en skyllebøtte når du etter 5 ganger er blitt lei. Hvordan skal hun kunne spå det? Det var "greit" den første gangen, og annen og tredje, hvordan skal hun kunne avlese dine følelser og vite når du har fått nok - når du ikke engang selv kan det? Les Jesper Juuls bok "Si NEI med god samvittighet". Lær deg til å tenke at hun ikke skal få lide bare fordi du ikke tåler din egen dårlige samvittighet. Og minn deg selv om at det ikke er slemt å være tydelig, det er mye slemmere å være egoistisk. Egoistisk i betydningen "la være å oppdra barnet fordi det koster meg for mye anstrengelse." Anonymkode: 0bc14...4f4
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2017 #8 Skrevet 1. juni 2017 Jeg blir aldri sint på den måten. Det trenger jeg ikke. Jeg er konsekvent og ungene vet hvor grensene går. Anonymkode: 0b766...dc2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå