Gå til innhold

Tramadol versus Paralgin Forte


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet forskjellen?

Jeg har sterke smerter og egentlig har legen forskrevet Paralgin forte, men så kommer jeg meg ikke på apoteket nå og har Tramadol liggende. Kan jeg bruke det i stedet noen dager? 

Anonymkode: e90ac...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir bare trøtt og sovner av paralgin forte. Går fast på tramadol, det tar toppen av smertene og jeg fungerer topp på jobb, så jeg foretrekker det. Har tatt paralgin forte på natta en periode da, får jeg får ikke sove etter en tramadol. 

Anonymkode: 4cf1e...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men er Tramadol mer avhengighetsdannende? 

😳

Anonymkode: e90ac...326

Det er nok individuelt, fordi det er så forskjellig hvordan de virker på forskjellige folk. Men jeg tviler på du blir avhengig i løpet av noen dager.

Jeg har prøvd begge pga ryggsmerter, og hos meg hadde tramadol ingen effekt på smertene, men jeg ble i godt humør og fikk mer energi. :P Den effekten kunne nok jeg lett blitt avhengig av om jeg hadde fortsatt på dem. Paralgin forte funker bedre på smertene, men jeg blir litt ukonsentert, så det funker dårlig for meg å ta det når jeg skal jobbe.

Anonymkode: 1e8df...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i linken har du forskjellen. Oppsummert, pf har også paracetamol i seg som kan ha god effekt. Ellers inneholder begge kodein (som Bl.a kan gi forstoppelse, beklager å skuffe den over her som mente at Tramadol ikke ga det, og andre bivirkninger). 

https://relis.no/aktuelt/arkiv/2014/kombinasjonsmidler_med_paracetamol_og_opioider_til_behandling_av_akutte_og_subakutte_smerter/

Anonymkode: f1ed7...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge gir fortoppelse men tramadol er MINDRE avhengighetsdannende. Jeg tok tidligere PF men spesialitetene har byttet til tramadol da det er mindre bivirkninger og mer "harmløst". 

 

 

Anonymkode: 6ba37...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Begge gir fortoppelse men tramadol er MINDRE avhengighetsdannende. Jeg tok tidligere PF men spesialitetene har byttet til tramadol da det er mindre bivirkninger og mer "harmløst". 

 

 

Anonymkode: 6ba37...7e1

Jeg trodde det var omvendt, at Tramadol var mye mer avhengighetskapende. Da lærte jeg noe nytt.

Anonymkode: 2d4e0...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker begge deler fast. Pf fungerer best. Den tar smertene uten uønskede bivirkninger. Tramadol gjør meg sløv og zombie og får ikke sove. 

Anonymkode: 48e8c...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her i linken har du forskjellen. Oppsummert, pf har også paracetamol i seg som kan ha god effekt. Ellers inneholder begge kodein (som Bl.a kan gi forstoppelse, beklager å skuffe den over her som mente at Tramadol ikke ga det, og andre bivirkninger). 

https://relis.no/aktuelt/arkiv/2014/kombinasjonsmidler_med_paracetamol_og_opioider_til_behandling_av_akutte_og_subakutte_smerter/

Anonymkode: f1ed7...c69

Tramadol inneholder ikke kodein.

Anonymkode: bc0b0...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en enkel forklaring på forskjellen av en lege angang. Tramadol= ibux. Paragin forte= parasett. 

De kan ikke helt sammenlignes, men de fleste vet ibux og parasett virker ulikt. Så disse blir på en måte like bare i sterkere format. 

Paragin forte er mer avhengihetsskapende, men er det for en kort periode er ikke det ett problem. Begge kan du bli avhengi av, ulikt fra person til person og ikke minst hvor lenge du går på de. 

Selv bruker jeg tramadol, dette hjelper for den type hodesmerte jeg har konstant. ( var i en ulykke for mange år siden, så noe er galt uten at noen finner noe galt) Men når jeg hadde små unger som ikke sov på natta, fikk jeg vondt i hodet og da måtte jeg ha paragin forte i bakhånd for slik hodepine tok ikke tramadolen. Vondt i hodet på begge måter, men ulik smerte og dermed måtte det ulike medisiner til. 

Anonymkode: e55df...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei,

Er noen fortsatt aktiv her  ? Jeg har store smerter på grunn av en infeksjon i fingeren på beina og jeg skal på lege bare om ei uke, de hadde ikke en annen  ledig time for meg denne uka. Jeg kan dessverre ikke vente så lenge med disse smertenejeg har og jeg vil gjerne skaffe meg noe tabletter. Jeg hadde en til igjen siden jeg fikk i februar når jeg var operert i magen og heg har tatt denne og smerten er plutselig borte. Den virker veldig fint og jeg kan gå . Jeg skal også jobbe i helgen og trenger noen tabletter til. Er noen her som kan anbefale hvor jeg finne noe tabletter? Er usikker hvis legen skal gi meg hvis jeg skal på beredskapsavdelingen på sykehuset.

Tusen takk

 

Anonymkode: 3fea0...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måten å få disse tabelettene på, er å få en resept av lege. Tviler på at du slipper til på legevakta. Du må enten få fremskyndet timen din, eller prøve resptfrie smertestillende. 

Anonymkode: 152eb...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei,

Er noen fortsatt aktiv her  ? Jeg har store smerter på grunn av en infeksjon i fingeren på beina og jeg skal på lege bare om ei uke, de hadde ikke en annen  ledig time for meg denne uka. Jeg kan dessverre ikke vente så lenge med disse smertenejeg har og jeg vil gjerne skaffe meg noe tabletter. Jeg hadde en til igjen siden jeg fikk i februar når jeg var operert i magen og heg har tatt denne og smerten er plutselig borte. Den virker veldig fint og jeg kan gå . Jeg skal også jobbe i helgen og trenger noen tabletter til. Er noen her som kan anbefale hvor jeg finne noe tabletter? Er usikker hvis legen skal gi meg hvis jeg skal på beredskapsavdelingen på sykehuset.

Tusen takk

 

Anonymkode: 3fea0...8b8

Skjønte ikke noe. Er det fingeren eller beina (tåa) som er problemet. Hvis du har en infeksjon, burde det absolutt undersøkes av lege. Har du prøvd Ibux og/eller Paracet?  Selvsagt må du via lege for å få sterkere smertestillende... 

Anonymkode: 7a735...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Der er beina(tåa), ja...unskyld!

Jeg har prøvd i dag Ibux og Paracet og den virker greit. Jeg har ikke så store smerter og jeg kan gå... Tusen takk for tips👌🏻

 

Anonymkode: 3fea0...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...