Gå til innhold

Noen lærere på ungdomstrinnet her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye blir dere pålagt arbeid i de undervisningsfrie timene deres? Uten å få betalt som vikar? 

Det er veldig hektisk nå før ferien, med karaktersetting og ulike vikartimer.

I løpet av ei uke har jeg 11 såkalte undervisningsfrie timer. På to uker måtte jeg jobbe 20 av disse uten å få betalt. Dette var da veiledning i forbindelse med eksamen, pålagt dagstur, pålagt ettermiddag/ kveld grunnet sommeravslutning osv. Gratis fordi jeg er kontaktlærer og fordi jeg er faglærer. Slik kommer også de neste ukene til å se ut. 

Bare så det er sagt: Jeg er på jobb 8,5 timer hver ukedag, samt 2x2 timer to faste ettermiddager, alt for å bli ferdig med det jeg skal gjøre. Med alt jeg blir pålagt i "hullene" mine, har jeg vært nødt å sitte både lørdager og søndager. Har ikke hatt tid til egen familie på LENGE.

Kan jeg virkelig bli pålagt alt dette ekstra arbeidet? Uten retten til å engang få noe overtid?

Anonymkode: 2aec0...2c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt det du beskriver der er ting som er innebakt i lønna. Det er ikke sånn at man i en lærerstilling bare har betalt for undervisningstiden og så er alt annet ekstra, det er ganske mange timer i løpet av året ledelsen kan disponere til annet enn undervisning. Veiledning i forbindelse med eksamen hører til undervisning, turer og alt det andre er en del av den bundne tiden din.

Så lenge det ikke overstiger den tiden ledelsen kan disponere på årsbasis hører det med. Jeg skjønner selvsagt at det kan bli mye nå på slutten i innspurten, men sånn er det. Mai er kjempetravel for oss lærere.

Hvis du jobber 46,5 timer hver uke uten å bli ferdig med alt du skal må du gjøre noe med effektiviteten din. Da jobber du for mye. Husk på at ledelsen får ikke mer kvalitet fra deg enn det den betaler deg for, så hvis den velger å bruke mye av den bundne tiden betyr det at du ikke får forberedt timene dine like godt.

Anonymkode: ab04c...300

Skrevet