Gå til innhold

Enebarn og kjæledyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sønn på 5 år som alltid kommer til å være enebarn. Han har i det siste vært sår på at han ikke har søsken og er litt ensom i langhelger og ferier når vi ikke har så mye kontakt med andre barn. 

Han har snakket om at han ønsker seg valp veldig lenge og jeg har gått fra et klart nei til er lite kanskje (ikke ovenfor gutten, selvsagt). 

Vi har aldri hatt hund og grunnen til at vi har sagt nei er at det er et stort ansvar og om vi skulle skaffet oss en hadde vi gått all in og vet at det kreves mye av oss alle. 

Men nå kommer tanken om at en hund kan bli en god venn til gutten vår og at den kan bidra til å lære han omsorg, ansvar og empati - enda mer enn han har nå. 

Er det helt feil å skaffe en hund på disse premissene? At barnet har godt av å ha et kjæledyr?

Vi kommer som sagt til å ta oss av den på beste måte og vet veldig godt at sjansen for at gutt og hund ikke blir særlig opptatt av hverandre. 

Anonymkode: 60500...1af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lån en hund en uke i sommer og se hvordan han er overfor den. En hund er uansett de voksnes ansvar, å hvis ikke du i utgangspunktet til ha hund så dropp det.

Anonymkode: 99865...4dd

Skrevet

Hei.

Du beskriver vår historie! 

Vi fikk hund det året sønnen vår gikk i første klasse. På våren. Mange anbefaler å få hund i sommerferien, hvis det klaffer, og i ettertid forstår jeg det godt! Det var super travelt de første mnd. med tissing om natten og småturer ut etc. Koselig, men travelt! 

Vi angrer ikke en dag på at vi fikk hund. Vår hund er en typisk familiehund og vi besøkte mange oppdrettere før vi fant en vi likte med tanke på både tobeinte og firbeinte i huset. "Vår" rase er populær og det er nok mye rart. 

Vår sønn har ikke ansvar for hundet, utover det å være god med hunden. Nå som han er større syns han det er kjekt å øve litt på enkel lydighet etc. 

Vi har vært veldig heldige, både med sønn og hund. De kommer veldig godt overens. Av og til stresser de hverandre opp, som forventet. Vi drillet sønnen vår veldig på dette med å la hunden være i fred når den sover, spiser etc. Noe har han lært "the hard way", små valpetenner er som syler! 

Vår hund er en super hund og vi har aldri angret en dag på vårt valg. Hun er søsteren han aldri fikk! Det betyr ikke at vårt valg er rett for deg, men håper du fikk noe ut av innlegget. 

Anbefaler deg å undersøke aktuelle raser nøye. Gå på hundeutstillinger for å se, kontakt oppdrettere etc. 

Lykke til! 

Skrevet

Å ha en hund er som å ha et barn som aldri blir voksent, så om dere valgte et barn for bekvemmelighetens skyld, for å kunne reise på store ferier, lett å få barnevakt osv, da hadde jeg ikke fått hund.

Anonymkode: 50d1a...2c5

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Å ha en hund er som å ha et barn som aldri blir voksent, så om dere valgte et barn for bekvemmelighetens skyld, for å kunne reise på store ferier, lett å få barnevakt osv, da hadde jeg ikke fått hund.

Rettelse: om dere valgte å bare få ett barn/enebarn

Skrevet
23 minutter siden, Graciegirl skrev:

Hei.

Du beskriver vår historie! 

Vi fikk hund det året sønnen vår gikk i første klasse. På våren. Mange anbefaler å få hund i sommerferien, hvis det klaffer, og i ettertid forstår jeg det godt! Det var super travelt de første mnd. med tissing om natten og småturer ut etc. Koselig, men travelt! 

Vi angrer ikke en dag på at vi fikk hund. Vår hund er en typisk familiehund og vi besøkte mange oppdrettere før vi fant en vi likte med tanke på både tobeinte og firbeinte i huset. "Vår" rase er populær og det er nok mye rart. 

Vår sønn har ikke ansvar for hundet, utover det å være god med hunden. Nå som han er større syns han det er kjekt å øve litt på enkel lydighet etc. 

Vi har vært veldig heldige, både med sønn og hund. De kommer veldig godt overens. Av og til stresser de hverandre opp, som forventet. Vi drillet sønnen vår veldig på dette med å la hunden være i fred når den sover, spiser etc. Noe har han lært "the hard way", små valpetenner er som syler! 

Vår hund er en super hund og vi har aldri angret en dag på vårt valg. Hun er søsteren han aldri fikk! Det betyr ikke at vårt valg er rett for deg, men håper du fikk noe ut av innlegget. 

Anbefaler deg å undersøke aktuelle raser nøye. Gå på hundeutstillinger for å se, kontakt oppdrettere etc. 

Lykke til! 

Takk for et hyggelig svar, det er jo det som du beskriver som er drømmen. Vi bor dessverre slik til at det å besøke flere forskjellige oppdrettere bare for å se blir svært tidkrevende. Men vi kommer selvsagt til å både lese oss opp og ta kontakt med aktuelle oppdrettere for å høre hva de tenker. 

Kan jeg spør om hvilken type dere valgte? 

Hi

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi valgte ikke å kun få ett barn nei, vi skulle inderlig gjerne hatt flere. Så vi er ikke fedd for det ekstra ansvaret. Vi har i tillegg gode folk som kan passe i en uke her og der ved behov. 

Hi

Skrevet

Hei igjen.

Vi valgte heller ikke å få "bare" et barn. Heller enn å sørge over noe som ikke ble så har vi valgt å snu det til at vi har tid til en hund! Funker for oss. 

Vi har en golden retriever. Det er mye kjøkkenbordsoppdrett. Bare send meg PM dersom du ønsker info om oppdretter etc! 

Skrevet

Mitt barn var også enebarn i 12 år. Vi skaffet oss hund da barnet var 4 år og har aldri angret på det. Hun har vært mye ensom opp gjennom tiden og vet at hunden har gjort hverdagen bedre for henne. Men hunden har alltid vært vårt ansvar selv om hun har fått i oppgave å mate og bytte vann osv. 

Anonymkode: a51a2...738

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...