Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #1 Skrevet 30. mai 2017 Frøkna på 1.5 år har feber og typisk krupp-hoste. 3 anfall i natt og hås som bare det. Ok almenntilstand ellers. Hvor lenge kan det vare? Anonymkode: f0d08...ec5
litekreativtbrukernavn Skrevet 30. mai 2017 #2 Skrevet 30. mai 2017 Falsk krupp på barn er som en halsbetennelse for voksne (fordi de har annen anatomi i svelget), og stemmebåndene hovner opp. Så en ukes tid er ikke unormalt. Kald drikke (vi lagde mye slush med is og saft), Ibux/Paracet, kald luft ved anfall (feks puste inn i åpen fryser), ligge med hevet hodeende på sengen (når man ligger blir det verre fordi halsen hovner mer, derav anfall typisk et par timer etter leggetid). Er det skikkelig ille, min ble blå noen ganger, så kan legen skrive ut kortisonpreparat (betapred) som kan hjelpe. Masse lykke til.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #3 Skrevet 30. mai 2017 Takk for svar Leste på nhi, men de var mest fokusert på hoste om natta. Hun er veldig tett nå på dagen og, og hoster den fæle hosten men ikke så hyppig som når hun ligger. Og det er vanlig med feber og? Tenkte å ta en legetime imårra om hun er like tett. Sto på nhi at det ofte er over på 2 døgn, men det skjer neppe her. HI Anonymkode: f0d08...ec5
litekreativtbrukernavn Skrevet 30. mai 2017 #4 Skrevet 30. mai 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar Leste på nhi, men de var mest fokusert på hoste om natta. Hun er veldig tett nå på dagen og, og hoster den fæle hosten men ikke så hyppig som når hun ligger. Og det er vanlig med feber og? Tenkte å ta en legetime imårra om hun er like tett. Sto på nhi at det ofte er over på 2 døgn, men det skjer neppe her. HI Anonymkode: f0d08...ec5 Feber er 100% normalt Så lenge almenntilstanden er bra, feberen reagerer på febernedsettende og hun spiser/drikker greit så er det egentlig bare å vente det ut. Da dette er virus så får ikke legen gjort noe Men er du usikker er det så klart ikke noe i veien for å ringe fastlegen altså. Vi har hatt noen (titalls) runder med dette hjemme de første årene 😅🙈
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #5 Skrevet 30. mai 2017 9 minutter siden, litekreativtbrukernavn skrev: Feber er 100% normalt Så lenge almenntilstanden er bra, feberen reagerer på febernedsettende og hun spiser/drikker greit så er det egentlig bare å vente det ut. Da dette er virus så får ikke legen gjort noe Men er du usikker er det så klart ikke noe i veien for å ringe fastlegen altså. Vi har hatt noen (titalls) runder med dette hjemme de første årene 😅🙈 Godt å høre. Hun har nesten ikke stemme og veldig tung pust, men er i ok form synes jeg. Har handlet masse frukt og bær som vi koser oss med. Da min lillebror fikk det endte det med ambulansehelikopter og gjennoppliving så jeg er litt lettskremt akkurat når det gjelder falsk krupp. Det sitter i fra barndommen Men det er jo overhodet ikke så ille nå selv om det høres ille ut når det er som verst. Anonymkode: f0d08...ec5
litekreativtbrukernavn Skrevet 30. mai 2017 #6 Skrevet 30. mai 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Godt å høre. Hun har nesten ikke stemme og veldig tung pust, men er i ok form synes jeg. Har handlet masse frukt og bær som vi koser oss med. Da min lillebror fikk det endte det med ambulansehelikopter og gjennoppliving så jeg er litt lettskremt akkurat når det gjelder falsk krupp. Det sitter i fra barndommen Men det er jo overhodet ikke så ille nå selv om det høres ille ut når det er som verst. Anonymkode: f0d08...ec5 Forstår godt at det henger i 😊 Jeg jobber med Bl.a akutt syke barn, så jeg har håndtert noen av de sykeste med det. -Så de første gangene min fikk det så sov jeg ikke, fordi jeg var så vandt med de verste av de verste ☺️ Men fikk mer is i magen når jeg så at som regel så går det veldig fint. Som jeg sa, det skader jo ikke å ringe fastlegen. Kanskje får hun feks betapred, hvis han merker at det trengs. Og det er lurt å sjekke for lungebetennelse, for noen ganger kan det slå over til det. Håper det gir seg fort! God bedring videre
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #7 Skrevet 30. mai 2017 10 minutter siden, litekreativtbrukernavn skrev: Forstår godt at det henger i 😊 Jeg jobber med Bl.a akutt syke barn, så jeg har håndtert noen av de sykeste med det. -Så de første gangene min fikk det så sov jeg ikke, fordi jeg var så vandt med de verste av de verste ☺️ Men fikk mer is i magen når jeg så at som regel så går det veldig fint. Som jeg sa, det skader jo ikke å ringe fastlegen. Kanskje får hun feks betapred, hvis han merker at det trengs. Og det er lurt å sjekke for lungebetennelse, for noen ganger kan det slå over til det. Håper det gir seg fort! God bedring videre Ja, det var noe for å evt lette pusten jeg tenkte på. Hun hadde lungebetennelse for 5 uker siden så det er ikke lenge siden sist hun var syk heller. Håper dette blir siste runde før sommeren nå..:) Anonymkode: f0d08...ec5
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #8 Skrevet 30. mai 2017 Er hun tungpusten hele døgnet hadde jeg ringt legevakten å forhørt meg. Anonymkode: 52fea...b12
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #9 Skrevet 30. mai 2017 Vi har Efedrin med solbærsmak (den andre som er sterkere smaker så vondt at ungene blir hysteriske lakris/salmiakk smak) Hjelper ikke det har vi Betapred. Anonymkode: 8d137...284
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #10 Skrevet 30. mai 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Er hun tungpusten hele døgnet hadde jeg ringt legevakten å forhørt meg. Anonymkode: 52fea...b12 Var på legevakten inatt. Fikk bare beskjed om å komme tilbake hvis det ble verre. Skal heller ta det med fastlegen imårra, hun er jevn i formen så får se hvordan natten blir. Anonymkode: f0d08...ec5
litekreativtbrukernavn Skrevet 30. mai 2017 #11 Skrevet 30. mai 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vi har Efedrin med solbærsmak (den andre som er sterkere smaker så vondt at ungene blir hysteriske lakris/salmiakk smak) Hjelper ikke det har vi Betapred. Anonymkode: 8d137...284 Efedrin er vel siste utvei og skrive ut til barn?! Trodde så godt som alle leger hadde sluttet med det til barn nå (etter noen alvorlige bivirkninger)?!
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #12 Skrevet 30. mai 2017 7 minutter siden, litekreativtbrukernavn skrev: Efedrin er vel siste utvei og skrive ut til barn?! Trodde så godt som alle leger hadde sluttet med det til barn nå (etter noen alvorlige bivirkninger)?! Det må være en veldig uopplyst lege ja. Mange år siden det var slutt på det. Ikke har den dokumentert virkning heller, bare potensielt alvorlige bivirkninger. Anonymkode: 252eb...3d5
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #13 Skrevet 30. mai 2017 Vi prøver først å gå ut i kald luft - jeg fikk beskjed av legevakten en gang at vi burde være ute i minst en halvtime. Virker ikke det (ofte fordi det ikke er kaldt nok ute; et par ganger fordi anfallet var for kraftig) tar vi ham med på legevakten for å få Betapred, det pleier å ha god effekt. Har ingen betenkeligheter med å gi ham det så lenge det ikke er så ofte (kanskje 1-2 ganger i året at det har vært nødvendig), og det har legen også bekreftet. Da får vi gjerne en dose på legevakten og en dose med hjem til bruk neste kveld. Hos oss er det som oftest over etter 2-3 netter. En gang var han tungpustet hele dagen, selv etter å ha vært ute i flere timer (hadde ellers ingen feber og bra allmentilstand) - da bar det til legen for å få Betapred før han la seg. Ellers gir jeg Paracet mens det står på, all drikke han vil ha, gjerne en saftis før han legger seg, og en ekstra pute så han ligger høyt med hodet (da han var mindre brukte jeg klosser under sengebeina for å heve hodeenden). Det er også viktig at barnet beroliges og ikke gråter for mye. Anonymkode: eaadb...53a
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #14 Skrevet 30. mai 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det må være en veldig uopplyst lege ja. Mange år siden det var slutt på det. Ikke har den dokumentert virkning heller, bare potensielt alvorlige bivirkninger. Anonymkode: 252eb...3d5 Har brukt Efedrin på tre barn med god effekt, den eneste bivirkningen de har fått er litt vansker med å sove. Anonymkode: 8d137...284
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #15 Skrevet 30. mai 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har brukt Efedrin på tre barn med god effekt, den eneste bivirkningen de har fått er litt vansker med å sove. Anonymkode: 8d137...284 les litt om hvorfor de får vansker med å sove (hva som skjer i kroppen, med hjertet...) så forstår du at det er en alvorlig bivirkning. Legemiddelverket gikk ut med advarsel, og stoppet alle leger/legevakter for noen år siden. -For en god grunn. Anonymkode: 85d80...ba6
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #16 Skrevet 30. mai 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Har brukt Efedrin på tre barn med god effekt, den eneste bivirkningen de har fått er litt vansker med å sove. Anonymkode: 8d137...284 Ja og min bestefar røykte og koste seg og ble 92, så da er ikke røyking farlig? Anonymkode: 0d089...f61
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #17 Skrevet 30. mai 2017 Hi her. Vi måtte på legevakten igjen ikveld. Hun fikk adrenalin og betapred, samt antibiotika. Crp hadde steget en del siden igår og hun hadde halsbetennelse i tillegg til falsk krupp. Så nå har hun fått alt mulig og sitter å ser poppeloppane for å roe ned straks i seng for oss alle nå, endelig..Får håpe bedringen kommer fort. Anonymkode: f0d08...ec5
litekreativtbrukernavn Skrevet 31. mai 2017 #18 Skrevet 31. mai 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hi her. Vi måtte på legevakten igjen ikveld. Hun fikk adrenalin og betapred, samt antibiotika. Crp hadde steget en del siden igår og hun hadde halsbetennelse i tillegg til falsk krupp. Så nå har hun fått alt mulig og sitter å ser poppeloppane for å roe ned straks i seng for oss alle nå, endelig..Får håpe bedringen kommer fort. Anonymkode: f0d08...ec5 Masse god bedring! 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå