Gå til innhold

Frykten for å ikke kunne bli gravid...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå kan det hende jeg tråkker på noen tær her... og det er virkelig ikke meningen.

Jeg sluttet med p-piller for vel 5-6 måneder siden. Jeg har alltid hatt en ustbail syklus (fra 31-37 dager), og jeg har nok derfor aldri klart å treffe helt med eggløsning - tipper jeg/håper jeg. Forrige måned tok jeg eggløsningstest, så da fant jeg ut når jeg hadde eggløsningen. Så det kan altså hende at det var første gang vi traff..

Dette er kanskje ønsketenking fra min side - at siden jeg har ustabil syklus, så har jeg ikke truffet med eggløsning (hatt sex ca. tredje hver dag) de andre månedene. Er dette realistisk tenking?

Og når bør jeg begynne å bli bekymret?

Anonymkode: 048ea...7a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sier at etter 1 år uten prevensjon kan man sjekke seg for fertilitet.. 

Anonymkode: 78425...616

Skrevet

Det er veldig kort tid siden p-pilleslutt å begynne å bekymre seg. Det er kort tid selv om du IKKE hadde gått på piller og dermed forstyrret hele balansen.

Skrevet

Takk for svar :) Jeg vet jo i bunn og grunn at det er altfor tidlig å bli bekymret, men det er godt å høre det fra noen utenforstående. 

Ett halvt års prøvetid føles så lenge...

Skrevet

Jeg sluttet på pillene i oktober og ble gravid i slutten av desember! Noen blir kjapt gravid og med andre tar det litt lenger tid. Men jeg ville ikke blitt bekymret før om en liten god stund! 

Skrevet

P piller påvirker systemet enormt, dess lenger du har gått på de, dess mer påvirker de. Å forvente regelmessig mens så snart etter er nok litt urimelig, men jeg skjønner godt du ønsker å lykkes! 

Hvis du fikk dokumentert eggløsning nå sist måned så er det positivt, det betyr at du hr eggløsning. De færreste leger henviser deg før det er gått et år, med mindre du har feks høy alder. 

Skrevet

Jeg synes det er lang tid og hadde blitt stressa. Da det tok to mnd å få til mellomste ble jeg kjempestressa. De to andre sattto uker etter p pilleslutt.

Anonymkode: 26f07...c0a

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er lang tid og hadde blitt stressa. Da det tok to mnd å få til mellomste ble jeg kjempestressa. De to andre sattto uker etter p pilleslutt.

Åh.. nå ble jeg stressa 😞

Skrevet
1 time siden, Optatium skrev:

P piller påvirker systemet enormt, dess lenger du har gått på de, dess mer påvirker de. Å forvente regelmessig mens så snart etter er nok litt urimelig, men jeg skjønner godt du ønsker å lykkes! 

Hvis du fikk dokumentert eggløsning nå sist måned så er det positivt, det betyr at du hr eggløsning. De færreste leger henviser deg før det er gått et år, med mindre du har feks høy alder. 

Jeg tenkte i grunn det samme, siden jeg fikk positiv eggløsningstest så bør det vel være et positivt tegn.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh.. nå ble jeg stressa 😞

Her inne har jeg blitt fortalt utallige ganger at jeg ikke er gravid (pga hCG nivå ikke var som aaalle andre her inne har hatt), men jeg er gravid og all good. Alle er forskjellige, så du har ingen grunn til å være stressa synest jeg! De sier jo at etter 1 år med prøving, burde man oppsøke lege. Og det er ikke såå lenge siden du kuttet ut pillen! Så skal det jo klaffe også da. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det der er ikke bare unødvendig, men også urealistisk! Det er HELT normalt å bruke opp mot ett år på å bli gravide. Legen min var skeptisk til å ta oss inn etter ett år, vi var så unge syns han. 

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenkte i grunn det samme, siden jeg fikk positiv eggløsningstest så bør det vel være et positivt tegn.

Helt klart positivt! Kos dere med prøvingen, prøv å slapp av☺️ Om dere ikke allerede gjør det er det lurt å spise sunt, lite sukker, mye chili og hvitløk og avokado. Kutt ned på koffein, nikotin, alkohol og kunstig søtning. 

Lykke til☺️

Skrevet

Rett etter pilleslutt var  syklusen min på alt mellom 30 og 58 dager, og det tok rundt 12 mnd før den stabiliserte seg på ca 38 dager. Sier seg selv at det er vanskelig å finne og treffe eggløsning da 😉 Likevel, etter 2 pp der jeg brukte eggløsningstester satt spira. Poenget mitt er-prøv å ikke bli altfor stressa, kroppen bruker gjerne litt tid på å stabilisere seg etter p-pillebruk og det er positivt at eggløsningstestene slår ut. Det er godt mulig at det klaffer snart 🙂

Anonymkode: 1f90f...61e

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rett etter pilleslutt var  syklusen min på alt mellom 30 og 58 dager, og det tok rundt 12 mnd før den stabiliserte seg på ca 38 dager. Sier seg selv at det er vanskelig å finne og treffe eggløsning da 😉 Likevel, etter 2 pp der jeg brukte eggløsningstester satt spira. Poenget mitt er-prøv å ikke bli altfor stressa, kroppen bruker gjerne litt tid på å stabilisere seg etter p-pillebruk og det er positivt at eggløsningstestene slår ut. Det er godt mulig at det klaffer snart 🙂

Anonymkode: 1f90f...61e

Åh, det var godt å høre. Takk!

Skrevet

Jeg gikk på p-piller i 15 år, tok 6 mnd før jeg ble gravid første gangen. Det er slettes ikke lenge, selv om jeg og tenkte det var en evighet denne gangen. Neste gang ble jeg gravid på prevensjon så du trenger ikke stresse :) Det er helt normalt at det tar litt tid, det er ganske mye som skal klaffe før spira sitter. Folk som blir stressa etter 1-2 mnd må være fryktelig uvitende. Bare kjør på du så blir det baby etterhvert :)

Skrevet

Jeg hadde brukt p-piller i 10år da jeg sluttet og skulle starte prøvingen. Endte med at det tok to år før jeg ble gravid. Etter det hadde gått 1,5år tok vi kontakt med fertilitetsklinikken. Der var det desverre lang ventetid. Da det sto igjen tre mnd til vi skulle inn på time, ble jeg gravid. Vanskelig å gi deg råd, annet enn at dere får fortsette å prøve og holde mote oppe :) 

Anonymkode: 57992...1ab

Skrevet

For meg tok det 12 år. Har nå 3 barn ❤

Anonymkode: 47cdd...b3e

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

For meg tok det 12 år. Har nå 3 barn ❤

Anonymkode: 47cdd...b3e

Det blir feil å si at det er godt å høre. Men jeg blir glad på dine vegne! Og det er godt å høre at det er håp selv om du måtte vente så lenge 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...