Gå til innhold

Alkohol"type" og promille - har det noe å si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører innimellom noen som sier de ikke tåler vin (eller sprit), at de "klikker" av det osv... I tillegg tenker jeg det samme om samboeren min... Han kan drikke mye (!) øl uten problem, men etter en flaske vin er han egentlig litt...drittsekk... Er det faktisk mulig å "ikke tåle vin"? Om alkoholmengden og promillen er helt lik? 

Anonymkode: b89dd...5f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Ofte er dette selvoppfyllende profeti. Man tror at man reagerer sånn og slik av vin, og så blir det til at det er slik det blir. Og så får man forsterket det inntrykket man hadde opprinnelig. Ingen blir drittsekk av alkoholtypen. Hvis samboeren din oppfører seg som en drittsekk etter en flaske vin, så er han innerst inne litt drittsekk.

Anonymkode: 5c600...0db

Skrevet

Jeg får psykopatiske trekk av sprit. Humørsvingninger, alternativ virkelighets oppfatning, og noen ganger hallusinasjoner, om jeg drikker sprit. Og nei, det er ikke en skjult side av personligheten min😂. Jeg tåler det virkelig ikke, og det er heller ikke mye som skal til. Øl kan jeg drikke enorme mengder av(10-12 stk). Ja, jeg blir full, men ikke for full, før jeg jeg blir trøtt og går hjem og legger meg. (Rød)Vin blir jeg flørtete(kåt😶) av, men får vondt i hodet og avslutter tidlig..

Anonymkode: 61430...054

Skrevet

Hehe to vidt forskjellige svar... Jeg tenker i utgangspunktet selv at det går på mengde og kun det (og ikkeminst... Hvor full og idiot man LAR seg selv bli.. Placebo...), men det er lett for meg å si som i.l.a et år drikker maks tilsvarende 5 cider ;)

Begynner jo å lure... Sambo kan nemlig også drikke oppmot 10 øl på en kveld uten at han endrer personlighet av den grunn. Etter en flaske vin er han nærmest slem, og har en helt uforståelig virkelighetsoppfatning, hvis noe først trigger han.. Men det er jo mindre alkohol i det enn i 8-10 halvlitere øl!

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hehe to vidt forskjellige svar... Jeg tenker i utgangspunktet selv at det går på mengde og kun det (og ikkeminst... Hvor full og idiot man LAR seg selv bli.. Placebo...), men det er lett for meg å si som i.l.a et år drikker maks tilsvarende 5 cider ;)

Begynner jo å lure... Sambo kan nemlig også drikke oppmot 10 øl på en kveld uten at han endrer personlighet av den grunn. Etter en flaske vin er han nærmest slem, og har en helt uforståelig virkelighetsoppfatning, hvis noe først trigger han.. Men det er jo mindre alkohol i det enn i 8-10 halvlitere øl!

Det går mye fortere å helle i seg 7,5 dl vin enn f eks 6 halvlitere med øl. Tempoet gjør at han opprettholder "lykkepromillen" med øl, men vipper over og blir for  full av vin. 

Samme med sprit. Doseringen er nesten umulig, siden det virker umiddelbart. Øl er veldig vannholdig, og kroppen bruker vann til å forbrenne alkoholen.

Anonymkode: 2f6d5...daa

Skrevet

Man drikker det ikke på samme måte. Man sitter jo ikke og smådrikker fra et spritglass ut over kvelden slik man kan gjøre med øl/vin.

Kanskje settingen betyr noe? En typisk øldrikker føler seg kanskje ikke fullt så komfortabel i settinger hvor det er naturlig å drikke vin? (Litt mer formelle middager, romantiske situationer f eks.) Da er det litt andre forventninger til oppførsel. Jeg leste en gang (har ikke link) at alkohol bare forsterker den sinnsstemning vi allerede er i. Da er det kanskje ikke så rart om vedkommende blir anderledes i de situasjoner hvor det drikkes vin.

Anonymkode: 51fde...0de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...