Gå til innhold

Kan du hoderegning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da mener jeg enkle ting som pluss, minus og gangetabellen. 

Det har vært marknad i bygda i helga og mange unge sto i boder rundtom. Felles for nærmest alle var at de måtte bruke kalkulator på selv de enkleste ting. 

Eks handlet jeg for 67 kr og betalte med en hundrelapp. Det måtte slås inn. 

Så handlet jeg for 72 og betalte igjen med 100 kr. Gutten bak disken spurte om jeg hadde to kroner. Ja, jeg har 22 kr hvis det hjelper, svarer jeg og får et tomt blikk i retur. 

Er det ungdommen i bygda mi som er treige, eller står det så dårlig til med ren basiskunnskap? 

Anonymkode: efc5b...16d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt elendig på hoderegning

Anonymkode: 85af7...08b

Skrevet

Nå har jeg økonomiutdannelse, så pluss, minus og gangetabellen er liksom et must. Men de eksemplene du nevner der tror jeg 2. klassingen min hadde fått til altså.. 

Anonymkode: 33468...8e8

Skrevet

Dette tipper jeg er ting som sitter spikret på barneskolen. Så får de smarttelefoner med diverse hjelpemidler, da blir hoderegningsbiten rusten...! Sånn er det, dessverre. Kunnskapen må repeteres for å holdes ved like!

Skrevet

Jeg var god i matematikk på skolen, har bachelorgrad i økonomi, og har jobbet mange år i butikk. Likevel ble jeg stresset da jeg leste eksemplet ditt med 72, 100-lapp og 22 kr. Fram med kalkulatoren og javisst, du skulle fått tilbake en 50-lapp, ja. For meg går det på roller, tror jeg. Jeg blir stresset når andre forventer at jeg skal hoderegne, men hadde det vært jeg som handlet, ville jeg gjort det samme som deg – gitt 122 kr og forventet en 50-lapp tilbake. Prestasjonsangst kombinert med lenge siden jeg selv jobbet i butikk.

Anonymkode: 6f0f6...4af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...